3D-PRINTING IN DE BEELDENDE KUNST

Lezing

cursus/workshop | Mechelen | 19 november 2014
Een uitdagende nieuwe technologie als 3D-printen moet zeker ook in de beeldende kunst tot heel creatieve toepassingen leiden. Laat je alvast inspireren door de kijk van Hans Martens (Academie Mechelen), Nick Ervinck en Ives Maes (kunstenaars) en Pieter Coussement (FABLab Technopolis) op de spannende mogelijkheden die 3D-printen te bieden heeft.

De techniek van 3D-printing is volop in opmars en de mogelijkheden lijken bijna onbegrensd: we kunnen er beelden, stoelen, lampen tot zelfs ingewikkelde sculpturen mee maken. Wat heeft 3D-printing de beeldende kunst te bieden? Deze lezing brengt je een stand van zaken.

Wanneer: woensdag 19 november 2014
Waar: Cultuurcentrum Mechelen
Prijs: 5 euro
Info en inschrijven via www.vormingplus-regiomechelen.be of 015/43 21 20

Nick Ervinck (°1981) is steeds op zoek naar nieuwe vormen, ongeziene creaties en complexe figuren. Door gebruik te maken van 3D-software zoekt hij de grenzen op van wat realiseerbaar is. Zijn werken nestelen zich dan ook in de complexe zone tussen traditioneel sculptuur en geavanceerde creatie. Uit deze spanning ontstaat een gevarieerd oeuvre met gigantische polyester sculpturen, complexe 3D-prints, lightboxes, kunstintegraties en prints. Terugkerende motieven zijn de zogenaamde ‘blobs-vormen’ en de heldere gele kleur. Ervinck gebruikt de computer niet alleen als instrument, de digitale logica is ook bepalend voor zijn werkmethode en artistieke parcours. 
Tijdens deze lezing legt hij zijn visie op 3D-printen en kunst bloot en toont hij de evoluties en wendingen in zijn werk. Met behulp van beeldmateriaal biedt hij een bijzondere blik in zijn werkwijze, werkomgeving en vertelt hij over zijn toekomstdromen.

Ives Maes (°1976) is een multidisciplinair kunstenaar die onderzoekt hoe fotografie als ruimtelijk medium werkt. In zijn beeldend werk maakt hij gebruik van 3D-technologie om een hybride vorm van fotografie, sculptuur en architectuur te bereiken. Van 2004 tot 2008 werkte hij aan de reeks ‘Recyclable Refugee Camp’, bestaande uit bio-afbreekbare wooneenheden. Het was een ironisch onderzoek over de mogelijkheden van sociaal engagement in de kunst. Daarna ontwikkelde hij de fotoreeks ‘The Future of Yesterday’, waarin hij de architecturale erfenis van wereldtentoonstellingen belichtte.
Ives Maes licht tijdens de lezing zijn theoretisch en praktisch onderzoek toe. Aan de hand van enkele historische experimenten in de fotografie, die hij als voorlopers van de 3D-technologie beschouwt, bespreekt hij zijn eigen fotosculpturen.