LAATST TOEGEVOEGDE AGENDAPUNTEN BOVENAAN:

Kunstenaar van de maand: Lou Terryn

expo | Gent | 29 januari tot 25 februari 2018
http://www.zebrastraat.be
"Wat mij drijft, is een nood om de omringende wereld te begrijpen en om dit inzicht (en de schoonheid die hiermee gepaard gaat) te vertalen naar iets wat ook zichtbaar is voor anderen.

Aan de ene kant werk ik puur visueel, vaak vertrekkend van foto’s van natuurlijke fenomenen. Ik hou ervan om foto’s te gebruiken omdat die een snapshot zijn; ze representeren een moment bevroren in de tijd, wat mij de kans geeft om de gehele beweging te onderzoeken. Ook is elke afbeelding samengesteld uit verschillende, individuele stukjes die perfect in elkaar passen. Hierdoor, en door mogelijke patronen, wordt voor mij de superficiële schoonheid bepaald.

Om te begrijpen hoe een afbeelding dus visueel is geconstrueerd maak ik lijntekeningen, waarop ik een grid zet. Dit grid gebruik ik om de tekening om te zetten naar andere formaten, om de afbeelding hier dan opnieuw te kunnen reconstrueren met andere materialen (vaak met verf op doek). De tekeningen noem ik Rescaling drawings, gevolgd door het getal waarmee de originele tekening werd vermenigvuldigd om het schilderij in een ander formaat te verkrijgen. Het is belangrijk om altijd de tekening en het schilderij samen te plaatsen; ze hebben elkaar nodig, zowel visueel als wat betref de inhoud en de betekenis.

Hiernaast werk ik ook aan een ander soort begrip, voortkomend uit mijn achtergrond in de exacte wetenschappen. Ik gebruik de wetenschappen zoals bijvoorbeeld biologie, fysica en chemie ook om tot inzichten te komen waarom dingen op dit moment zijn zoals ze zijn. Wiskunde neemt ook een belangrijke plaats hierin in. Het meten van specifieke afstanden en hoeken en de berekeningen die hieruit volgen geven mij het gevoel van juistheid; alsof het gemeten ding gewoonweg zo is en dat ik er een waarheid over heb ontdekt. Vanuit dit standpunt is goniometrie heel belangrijk, want alle informatie over een driehoek kan afgeleid worden uit beperkte informatie en de schaal kan gemakkelijk gemanipuleerd worden. Het gevoel van juistheid en correctheid dat uit wiskunde en wetenschappen voorkomt speelt dus ook een erg belangrijke rol.

In mijn werk zijn dus altijd twee stappen duidelijk te onderscheiden; eerst is er de deconstructie (visueel en inhoudelijk), waarna ik het geheel weer probeer te reconstrueren, vertrekkend vanuit de kleinere bouwstenen."