Tineke de Coster

BIO - Tineke de Coster

Mijn werk kan gezien worden als een onderzoek naar, of in het medium schilderkunst op zich. 

Ik ben geïntrigeerd door het moment waarop lijnen, kleuren en vlakken samenkomen en de mogelijkheid scheppen een nieuw beeld te creëren. Het is een continu onderzoek naar het tweedimensionale beeld en de schilderkunst. 

Dit continu onderzoek zorgt voor een interactie tussen mijn werken. Elk schilderij vloeit voort uit een eerder schilderij. Het is een voortdurende evolutie waarin onderlinge verbanden tussen deze werken ontstaan. 

Ik zoek naar momenten of eerder manieren om het beeld (lichtjes) te doen ‘wringen’. Ik wil de toeschouwer doen kijken naar wat er gebeurt binnen het canvas. Tussen de abstracte lijnen, kleuren en vormen zijn er punten van herkenning, of kunnen illusies ontstaan. Het is een voortdurend spel van constructie en deconstructie in schilderkunst. De resultaten zijn geen afbeeldingen van een realiteit, maar eerder ‘tussentijdse neerslagen’ van een plastisch onderzoek.

Doorheen dit plastisch onderzoek sluipt er vaak een soort mystiek element in mijn werk. In het begin van mijn onderzoek verscheen dit element op basis van een zekere onwetendheid, maar meer en meer ben ik dit bewust gaan benaderen.

Het begon met een fascinatie voor de vierde ruimtelijke dimensie. een theorie die een rol heeft gespeeld in de ideeën van avant-gardistische en modernistische schilders, zoals Mondriaan, Van Doesburg en Malevich in hun streven naar een nieuwe (vormen-)taal.

Deze zogenaamde 'vierde ruimtelijke dimensie' is onzichtbaar voor ons, op basis van onze zintuiglijke waarneming van de derde dimensie. We kunnen alleen maar proberen om een glimp of een weerspiegeling ervan te vangen. Met deze elementen vormde ik mijn eigen mystieke benadering in de schilderkunst. Dit begon met het deconstrueren en herschikken van de ‘hypercube’ , of beter een schaduw van de hypercube, op het tweedimensionale canvas. Een hypercube is een kubus uit deze vierde ruimtelijke dimensie.

In meer recent werk gebruik ik een kosmische beeldtaal van sterrenhemels, en kometen, ik beschouw deze als een soort ‘moderne iconen’. Het mystieke element wordt hierin meer rechtstreeks  benaderd. Sterren en kometen ontstaan naast schilderkundige vlakken en meer grafische elementen. Doorheen dit proces zoek ik naar een geschilderd universum, dat delicaat balanceert tussen illusie en werkelijkheid. 

http://tinekedecoster.wordpress.com

Oerpap

Untitled

Untitled

Pumba

Het gras is altijd groener aan de overkant