Geen titel (Amnesia)

 

Amnesia: a monument for the living / a labyrinth for the dead; Een ruimtelijke installatie rond de Bende van Nijvel

 

'… Ik trek mij terug om een boek te schrijven. En een andere keer: Ik trek mij terug om een labyrint te maken. Iedereen dacht aan twee werken. Niemand kwam op het idee dat boek en labyrint één en hetzelfde ding waren...' (Borges: De tuin met zich splitsende paden. Vert. Barber van de Pol)

 

 

De jaren 80 in België./ Op de koude golven van postpunk, new wave en new beat beleven we de laatste stuiptrekkingen van de koude oorlog. Wie het heeft meegemaakt denkt er met gemengde gevoelens aan terug: de ramp met de Herald of free enterprise, de bommencampagne van de CCC, het Heizeldrama en vooral het verhaal van de Bende van Nijvel: het grootste mysterie uit de Belgische geschiedenis. Het verhaal van de bende begint met de diefstal van een jachtgeweer in een wapenwinkel in Dinant, het eerste tastbare feit dat aan de bende toegeschreven kan worden. Wat volgt is een reeks liquidaties, afrekeningen en overvallen. De 28 doden die hierbij vallen zorgen voor een ware angstpsychose. Niemand heeft zin om nog tegen sluitingstijd naar de supermarkt te gaan uit angst dat de bende opnieuw zal toeslaan.

Meer dan 30 jaar later is het onderzoek naar de daders gestrand in een administratieve nachtmerrie. Een Kafkaiaans labyrint waarin elke nieuwe complottheorie de speurders verder het drijfzand inleidt. De installatie refereert aan de eindeloze stoet van verdachten en de schaarse materiële sporen: de Golf GTI, die als vluchtwagen gebruikt werd en de politie keer op keer te snel af was. De mantel van de 'reus' van de bende, die samen met een deel van de gebruikte wapens uit het kanaal van Ronquières werd gedregd. De stenen en vochtige aarde die het graf markeren van de 'killer', die volgens een theorie na de laatste overval in Aalst dodelijk werd getroffen en door zijn kompanen in een ondiep graf in het bos van Houssières zou zijn begraven.

Het is niet de bedoeling om een reconstructie van een cold case te brengen want daarvoor ontbreken te veel cruciale elementen.

In plaats daarvan is 'Amnesia' een evocatie van een gerechtelijk monsterdossier van meer dan drie miljoen pagina's dat door de krachten van de tijd en de talloze manipulaties waaronder het onderzoek te lijden had (en heeft) de structuur heeft gekregen van een labyrint. Een afbrokkelend geheugenpaleis waarin geen enkele uitgang tot een ontknoping leidt.

 

Meer dan 30 jaar na de laatste overval in 1985 staan de onderzoekers nog steeds nergens.

Het onderzoek loopt...

jaartal: 2016

installatiekunst


Hieronder kan je commentaar geven op het werk: 
(Je tekst zal hieronder verschijnen, na het inloggen bij een van de sociale media of Disqus)

comments powered by Disqus

Hans Defer

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Geen titel (Amnesia)

Anm31 (M.B.)

Geen titel (Amnesia)