Labaer

Doorgaans refereren de op fotografie geënte beelden van Pieter De Decker aan het menselijk handelen binnen een groots natuurkader. Hier echter lijkt het alsof hij de mens wil verdringen en de toeschouwer het landschap van 'weleer' wil teruggeven. Een fase in de ontwikkeling van het landschap waarbij de aanwezigheid van de mens minder indringend was. Daarom opteerde hij voor een weids en relatief onaangetast zicht aan de meanderende Maas. Een plaats die hoewel de stad daar toch niet zo ver vandaan is, het gevoel genereert van een zich verwijderende mens en van wegstervende geluiden. Aan deze bocht van de grote rivier plaatste Pieter De Decker een aantal transparante fotografische vlakken die door hun opstelling doen denken aan middeleeuwse twee- of drieluiken en in die zin ook refereren aan die historische figuur, die zo sterk met Maaseik wordt vereenzelvigd: Jan Van Eyck. Pieter De Decker schildert echter niet met olieverf, hij doet dat met licht. De gelaagdheid in zijn werk komt bovendien niet tot stand door de befaamde glacistechniek van de vermelde Vlaamse Primitief, maar doordat hij de transparante beelden - bewerkte opnamen van omliggende landschapsgezichten - confronteert met de expositieplaats aan de MAas. Tussen de gepresenteerde opnamen en de locatie ontstaat er op die manier een wisselwerking en evoceert de kunstenaar een nieuw imaginair landschap, dat bovendien door het veelal achterliggend zonlicht baadt in een wat onwezenlijke sfeer. De fotografische opnamen van het verstilde landschap lijken hierdoor een beetje uit zichzelf op te lichten naar analogie met het onbestemde 'Turneriaanse' licht dat ook elders in het oeuvre van Pieter De Decker is terug te vinden en dat een intense correlatie bewerkstelligt tussen vorm, kleur en licht. De toeschouwer gaat gaandeweg vanuit een nostalgisch gevoel, locatie en werk ervaren als een onverbrekelijke geheel. Het gecombineerde gezicht krijgt hier een romantische dimensie, waarbij het gevoel van de mens als nietig wezen te midden van de grootse natuur à la Caspar David Friedrich nooit verweg is. 

- Dan Holsbeek -

formaat: 2 x 200 cm x 90 cm + sokkel
jaartal: 2010

digitale beeldvorming, installatiekunst, mediakunst


Hieronder kan je commentaar geven op het werk: 
(Je tekst zal hieronder verschijnen, na het inloggen bij een van de sociale media of Disqus)

comments powered by Disqus

Pieter De Decker

20170416_1060a-1065a Treescapes Bulbier

20170925_7260-7270 Treescapes St Hubert

20170328_0124a-0165a Ongé

Lichtbeeld Graide

Lichtbeeld Spelleplekke

Cloudscapes Porcheresse

Cloudscapes Ostdnkrk

20160523 Tree Scapes - Hapert

Tree Scapes - Hapert (1&2)

20150427_Warande

20150421_Durme

Riverscape - Semois 0071

Riverscape - Semois 0038

Hannecartbos 0037

Hannecartbos 0155

Bos

Labaer

Sunset Variations

Layerd Sunset