Annelies Thoelen is curator bij Z33 en docent aan de productdesign opleiding van LUCA School of Arts. Daarnaast is ze actief als internationaal expert vormgeving voor het StimuleringsFonds Culturele Industrie in Rotterdam en freelance criticus en auteur. Voor Kunstwerkt maakt ze een selectie van haar favoriete kunstwerken uit de tentoonstelling “Oooh. Back to Normal?” en Beeld.
Annelies: 'Springblok is een springende vierkante blok. In 'Oooh. Back to Normal?' kan je het werk momenteel aankopen uit een felgekleurde kauwgomballenautomaat. Kubussen ordenen, construeren en structureren momenteel onze wereld. Je kan er letterlijk mee bouwen. Maar het gebruiken van de kubus in een stuiterend object, maakt de vorm eerder chaotisch en onbetrouwbaar. De functie vervalt haast compleet. De kubus springt naar alle kanten, verandert van koers of botst helemaal niet ver. Het parcours dat de springende blok aflegt, valt niet te voorspellen. Een heerlijk staaltje surrealistisch design, met kritische ondertoon.'
Annelies: 'Bric-à-Brac with 20 mm Dots' is een collectie van objecten met een stippenpatroon. Elke stip heeft een diameter van precies 20 mm. Van Leuven vindt de objecten per toeval in winkels en openbare ruimtes. Vanuit een fascinatie voor gemeenschappelijke standaarden, meetsystemen en onbewuste dogma’s, stelt hij speculatief voor dat de 20 mm dots een toevallig resultaat zijn van een industriële wereld. Hij wil ons de ogen openen voor een onzichtbare industriële standaard die zich overal rondom ons bevindt, een systeem dat zich buiten ons gezichtsveld ontvouwd. Naast de verzameling die je kan bewonderen in de tentoonstellingsruimte van “Oooh. Back to Normal?”, kan de toeschouwer zich namelijk inbeelden hoe gelijkaardige objecten met polka stippen van dezelfde diameter die in de wereld verspreid zijn toch al deel uitmaken van de collectie.'
Annelies: 'Van Geertruyden verzamelde een jaar lang elke dag een object. Elk gevonden object wordt vergezeld van de datum, de locatie en een schets in een boekje. Het is een visueel dagboek van objecten waarmee we dagdagelijks in contact komen, en tegelijk een kritiek op de hoeveelheid materiaal dat ons omringt. In “Oooh. Back to Normal?” staat een selectie van de collectie opgesteld bovenop een reeks antieke papflessen. Die zouden worden verscheept naar Afrika, maar waren doploos en dus functieloos. Van Geertruyden vraagt zich met de installatie af of al het 'nutteloze' dat ons omringt toch terug een functie kan krijgen wanneer het de juiste context krijgt toegewezen.'
Annelies: 'Reizen, en eigenlijk al het normale' sociale contact, staat in deze Coronatijden onder druk. Maar hoe kunnen we in deze tijden toch nog reizen, of leren van en over andere landen en culturen? Hein Eberson maakte speciaal voor de tentoonstelling in Z33 hierover een nieuw werk. Hij fietste tijdens de zomer van 2020 regelmatig naar het station van ‘s-Hertogenbosch. Niet om er de trein te nemen, maar om in de krantenkiosk De Standaard te kopen. Zo verdiepte Eberson zich in onze Belgische gemeenschap, leerde onze manier van denken kennen, en maakte elke dag van iedere krant een werk. Het resultaat biedt een speculatief scenario voor alternatieve menselijke ontmoetingen in tijden van het nieuwe normaal.'