Beeld: de keuze van Annelies Thoelen

Annelies Thoelen is curator bij Z33 en docent aan de productdesign opleiding van LUCA School of Arts. Daarnaast is ze actief als internationaal expert vormgeving voor het StimuleringsFonds Culturele Industrie in Rotterdam en freelance criticus en auteur. Voor Kunstwerkt maakt ze een selectie van haar favoriete kunstwerken uit de tentoonstelling “Oooh. Back to Normal?” en Beeld.

Adriaan Van Leuven: Bric-à-Brac with 20 mm Dots

Annelies: 'Bric-à-Brac with 20 mm Dots' is een collectie van objecten met een stippenpatroon. Elke stip heeft een diameter van precies 20 mm. Van Leuven vindt de objecten per toeval in winkels en openbare ruimtes. Vanuit een fascinatie voor gemeenschappelijke standaarden, meetsystemen en onbewuste dogma’s, stelt hij speculatief voor dat de 20 mm dots een toevallig resultaat zijn van een industriële wereld. Hij wil ons de ogen openen voor een onzichtbare industriële standaard die zich overal rondom ons bevindt, een systeem dat zich buiten ons gezichtsveld ontvouwd. Naast de verzameling die je kan bewonderen in de tentoonstellingsruimte van “Oooh. Back to Normal?”, kan de toeschouwer zich namelijk inbeelden hoe gelijkaardige objecten met polka stippen van dezelfde diameter die in de wereld verspreid zijn toch al deel uitmaken van de collectie.'

Hein Eberson: We zijn niet bang genoeg

Annelies: 'Reizen, en eigenlijk al het normale' sociale contact, staat in deze Coronatijden onder druk. Maar hoe kunnen we in deze tijden toch nog reizen, of leren van en over andere landen en culturen? Hein Eberson maakte speciaal voor de tentoonstelling in Z33 hierover een nieuw werk. Hij fietste tijdens de zomer van 2020 regelmatig naar het station van ‘s-Hertogenbosch. Niet om er de trein te nemen, maar om in de krantenkiosk De Standaard te kopen. Zo verdiepte Eberson zich in onze Belgische gemeenschap, leerde onze manier van denken kennen, en maakte elke dag van iedere krant een werk. Het resultaat biedt een speculatief scenario voor alternatieve menselijke ontmoetingen in tijden van het nieuwe normaal.'