Dit memorabele jaar vraagt om een bijzondere afsluiter, en dus duiken we samen met 30 kunstenaars in het online platform Beeld voor een estafette. Elke decemberdag kiest een kunstenaar een werk uit Beeld. De maker die gekozen wordt, kiest de volgende dag zijn favoriet. Hieronder laten we de eerste vier gekozen kunstenaars aan het woord. Over hun keuze, over hun 2020, over hun inzichten en verwachtingen.
Sien over het voorbije jaar:
‘Met enige verrassing heb ik vastgesteld dat als je met genoeg zelfzekerheid naar buiten komt, er vrij snel ballen aan het rollen gaan. Een netwerk en een persoonlijke ruggensteun zijn hierbij wel essentieel. Ik nodig hierbij dan ook iedereen uit om onbeschaamd zelf stappen te zetten naar sociaal contact, je talenten naar voor te brengen en vooral, in jezelf te geloven.’
‘Door de toegepaste techniek heeft de foto een intrigerende diepgang. Voeg daarbij een bepaalde matheid en herfstige indruk, die maken dat ik volledig in het beeld wordt gezogen. Dit werk voelt niet aan als een foto, maar eerder als de creatie van een nieuwe fysieke ruimte. Het andere werk van deze kunstenaar geeft mij dezelfde indruk. Deze beklijvende werkjes wil ik graag in het echt bekijken.'
Patrice tipt:
'In 2020 ben ik dankzij de podcast 'Zot van Elsschot' op Klara het werk van Willem Elsschot gaan (her)ontdekken. En de dagboekfilms van Anne Charlotte Robertson, het laatste dat ik in de Cinema Nova kon gaan kijken. Zij geeft een nieuwe betekenis aan de term melancholie. Bijvoorbeeld in 'Reel 22: A Short Affair and Going Crazy,' heel toepasselijk in deze tijden van isolement. Die kan je trouwens hier gratis bekijken.
In 2021 hoop ik alsnog in museum M te geraken om het werk van Thomas Demand te ontdekken. Hij maakt voornamelijk foto’s die vertrekken van levensgrote maquettes uit gekleurd papier en karton. Dat intrigeert me absoluut en wil ik live kunnen ervaren. Aangezien ook mijn fotowerk stoelt op fotografie van zelfgemaakte maquettes voel ik een enorme affiniteit met dit werk. Het is een pad dat ik verder wil exploreren en binnenkort wil delen met een publiek.
Ik kijk trouwens ook reikhalzend uit naar de heropening van de cinemazalen, galerijen en musea. En naar de heropening van het filmarchief CINEMATEK, waar ik werk als grafisch vormgever. In 2020 werkten we aan een expo en uitgave van een boek over Fernand Schirren, hoofdpianist die de stille films begeleidde vanaf de oprichting van het Filmmuseum in 1962. Het boek is een publicatie van de handleiding die hij schreef voor de pianistenploeg die de dagelijkse projecties zouden begeleiden. We kregen, door de sluiting van het museum, wat extra tijd om dit verder uit te werken.'
'De mentale, donkere, monochrome landschappen van Kevin overstijgen de fysieke natuur, net als mijn eigen werk. Zijn gebruik van uit hun context gerukte landschapselementen geven de composities een bevreemdende sfeer waar ik me als kijker gemakkelijk in kan verliezen.’
Kevin over het voorbije jaar:
'Na een verbouwingsperiode van bijna een jaar aan mijn atelier, kan ik er sinds juni echt terug van genieten om daar weer te kunnen tekenen. Ik heb veel meer ruimte nu. De mogelijkheid om aan meerdere tekeningen tegelijk te kunnen werken voelt bevrijdend aan! Nieuw voor mezelf is dat ik kleine stappen zet naar werk waarbij ik loskom van het zuiver tweedimensionale. Hoewel ik nog steeds een voorliefde heb voor het tekenen op zich, voel ik dat dit ook een richting is die ik verder wil verkennen.
Ik ben niet de man van voornemens bij het naderen van een nieuw kalenderjaar. Als ik iets wil, dan doe ik dat meteen, liever nog vandaag dan morgen. Momenteel is er alvast veel tijd om me te concentreren op mijn atelierwerk, ik wil vooral nieuw werk maken!'
‘Ik geef graag de fakkel door aan Jolien. Haar beeldende denk- en werkwijze is misschien wel het meest complementair aan die van mij, en dat fascineert me. Haar werk toont een kleurrijke wereld waarin taal een prominente rol inneemt: woordspelingen, spraakverwarring, hersenspinsels en banale boodschappen geven op een humoristische wijze een eerlijke blik in haar geest! Waar ik ook van hou in dit beeld is de speelse en grenzeloze wijze waarop ze verschillende materialen en technieken combineert.’
Wat Jolien onthoudt uit 2020:
"Het voorbije jaar leerde ik een nieuw woord: ‘waardplant’. Ik ontdekte ook dat ik niet erg graag met hout werk. En ik werkte overzichtelijker dan anders. Ik werk voornamelijk aan vouwtekeningen, denkplaten, knipsels en ‘kleisels’. Werken gebeurt altijd ongeorganiseerd aan verschillende werken tegelijk. Mijn atelier is dus altijd al een rommelboeltje geweest. Maar sinds mei installeerde ik me in mijn nieuw, groter atelier. Nu is er plots plaats om al mijn ‘gerief’ uit te spreiden. Hierdoor heb ik meer overzicht.
Waar ik naar uitkijk in 2021? Ik hoop dat er sneeuw valt nog voor de lente komt.'