Elke decemberdag duikt een kunstenaar in Beeld en kiest er zijn favoriete werk uit. De maker die gekozen wordt, kiest de volgende dag zijn favoriet. Ontdek de keuzes van de voorbije dagen van de Beeld-estafette. Lees welke ontdekkingen deze makers deden en waar ze naar uitkijken.
'Scrollend door Beeld maakte ik een ruwe selectie van mijn favoriete kunstwerken. Zonder dat ik het besefte had ik, naast een aantal andere werken, vier schilderijen van deze kunstenaar geselecteerd. Ik vind zijn manier van schilderen heel aantrekkelijk. Hij vormt zijn beeld met enkele rake penseeltreken. Ook zijn kleurgebruik vind ik prachtig. Ik krijg er zelf zin van om te schilderen.’
Nico:
"Ik ontdekte het voorbije jaar het werk van Adam Lee (!), het heeft een beetje een Peter Doig-gehalte, maar de vreemde onaards aandoende taferelen kunnen mij bekoren. En niet te vergeten: ik ontdekte de muziek van Nubya Garcia. Kortweg: briljant!
Het plan voor 2020 was op reis te gaan naar Amerika en er een half jaar rondte trekken. Dat zou leiden tot een solo-expositie met schetsen, fotografie en schilderijen in galerie 10A. Het coronavirus bepaalde er anders over. Maar wie weet kan er in 2021 wel iets plaatsvinden...
'Ik zag bij toeval werk van Christel in de Academie van Mol tijdens een rondleiding met directeur (en collega-kunstenaar) Orphee Pannecoucke. Afgelopen jaar was ik bezig aan een solo in CC 't Getouw in Mol en ik zou daarnaast een paar werken in die academie exposeren. Dit alles opende normaal gezien in maart, maar dat is uiteraard niet doorgegaan. Tijdens de prospectie in de academie mocht ik werk aanschouwen van Christel terwijl ze aan het experimenteren was met de ruimte. Het werk verraste mij toen zo hard: de diepgang, het therapeutische karakter en hoe zij ermee omging, het erg professionele niveau ervan. En nu kwam ik opnieuw met haar werk in contact op Beeld. Het gekozen werk springt in het oog. Op het eerste zicht lijkt het een schilderij, een schitterende compositie, maar van dichtbij blijken het plastic zakjes te zijn met daarin een blauwe vloeistof. Een gedurfde materiaalkeuze, maar toch creëert ze een schitterende eenheid waar ik heel veel van hou. Puik werk.'
Christel over het voorbije jaar:
'Het afgelopen jaar kwamen er vele nieuwe ontdekkingen en ervaringen op mijn weg. De meest intense mocht ik ervaren tijdens een vijf weken durend project in de academie (ABK in Mol), dat afgesloten werd met een ‘open atelier’. Vijf weken lang kon ik de grote expozaal van de academie gebruiken als atelier. Om eerlijk te zijn had ik, als derdejaarsleerling beeldhouwen (ruimtelijk werk) zonder ervaring in de kunstwereld, niet echt een idee waar ik aan begon. Maar daar wou ik niet te veel over nadenken, ik wou gewoon ‘doen’. Op voorhand verzamelde ik veel materialen en daar zat ik dan, op die eerste dag, op een stoel midden in die grote, lege zaal. Met vooral de vraag: en nu? Uiteindelijk werd het een onvergetelijke ontdekkingsreis, met ervaringen waar ik op voorhand niet van had durven dromen. Telkens opnieuw mijn grenzen verleggen, uit mijn comfortzone gaan, nieuwe mogelijkheden ontdekken in mezelf waarvan ik niet het minste vermoeden had dat die in mij aanwezig waren. Dus de mooiste ontdekking van het afgelopen jaar was ‘de kunstenares’ in mij.
Mijn voornemen voor het nieuwe jaar is om vanuit vertrouwen en geloof in mijn ‘scheppingen’ mijn werken te delen met anderen, aan de wereld te tonen. Maar toch vooral ook om te blijven spelen en plezier hebben in het telkens weer opnieuw ontdekken van materialen en mogelijkheden.'
'Bij de eerste blik werd ik vooral aangetrokken door de 'eierdozen’. Maar een tweede, meer aandachtige blik erop liet vormen, kleuren, lijnen, gevoelens tevoorschijn komen. Vanuit het ‘gewone’ van het materiaal transformeert het tot een boeiend, krachtig geheel. Onlangs hoorde ik de woorden ‘zo weinig, maar toch zo veel’. Toen ik dit werk zag, dacht ik terug aan deze woorden. Meer woorden heeft dit werk niet nodig.'
Koen:
'Tijdens dit coronajaar heb ik veel op het internet rondgestruind, wat mijn huidig werk begint te beïnvloeden. De nieuwe technieken die ik aan het toepassen ben, openen perspectieven.
Mijn voornemen voor 2021: het bestaande pad verlaten door wat ik me nu eigen maak aan nieuwe technieken. Je hebt geen andere keuze als je wil vernieuwen: met durf het vertrouwde loslaten om tot iets nieuws te komen.'
'De puurheid, de eenvoud, het tegengestelde van volle en lege vormen spreken me enorm aan in dit werk. Hoe je met zo weinig, 2 lijnen en 2 vlakken, zoiets krachtigs kan scheppen. Ook de andere collages van Annabelle raken me, er zit een subtiliteit in die me sterk aanspreekt.'
Annabelle over 2020:
'Wat me dit jaar bijgebleven is (en wat ongetwijfeld niemand is ontgaan) is het stilvallen van de wereld. Los van het menselijke leed vond ik dat hallucinant. Heerlijk en groots. Het ondenkbare werd waar. Plots was er stilte, leegte, niets. Zeer inspirerend. Een installatie op wereldschaal. De ontdekking van dit jaar is Guy Mees. Ik leer hem laat kennen.
Ik kijk ernaar uit om volgend jaar nog meer te creëren vanuit de 'Wu Wei’ visie. Dit is een taoïstisch begrip dat 'doen door niet te doen' betekent, dus zonder prestatie of doelstelling. En wat er dan uitkomt is onvermijdelijk. Dan stroomt het voor me.'