Elke decemberdag duikt een kunstenaar in Beeld en kiest er zijn favoriete werk uit. De maker die gekozen wordt, kiest de volgende dag zijn favoriet. Ontdek de keuzes van de voorbije dagen van de Beeld-estafette. Lees wat de makers ontdekten in 2020 en waar ze naar uitkijken.
'Dit kunstwerk maakt me nieuwsgierig. Het is concreet en ook mysterieus. Het kan verschillende kanten op met deze man. Houdt hij zich klein? Waar kijkt hij naar? Zoekt hij iets? Het contrast tussen licht en donker past helemaal in zijn verhaal dat onbekend is.'
Wivina:
'Op artistiek vlak ontdekte ik het voorbije jaar de kortfilm, een zalige kunstvorm omdat de regisseur je pijlsnel naar de essentie brengt en je onderdompelt in een wereld waarvan je niet weet of je daar eigenlijk wel wil zijn. Je wordt zelden vrolijk van het einde van een kortfilm, maar misschien is hij daarom zo sterk. Ik keek naar Vlaamse, Waalse/Brusselse en Nederlandse kortfilms, en zag ook een hemelsbreed verschil tussen de 3 regio’s. Vooral de Brusselse kortfilm ‘Feel sad for the bunny’ was een mokerslag.
Voor het komende jaar zijn er niet veel grote verlangens of wensen. Laat alles gewoon weer gewoon zijn, dat zal al een gigantisch feest zijn.'
'Door die vakkundige vouw waarmee ze 2 beelden verbindt wordt de voorspelbaarheid onderuitgehaald. Er komt twijfel in de al te grote zekerheid. Elk kindje apart lijkt volledig geprogrammeerd door de cultuur waarin het opgevoed is. Roze voor een meisje, blauw voor een jongetje, levenslang keurig. Maar hier ontstaat een nieuw beeld, een twijfel. Hun leventjes kunnen plots alle kanten op.'
Brunhilde:
'Ik mis nooit een tentoonstelling van collagekunstenaar Jesse Willems. Voor de expo 'Renaissance' nodigde Jesse Babs Decruyenaere uit. Naast fotografisch werk en sculpturen presenteerde ze ook twee mobielen. Ik was echt van mijn sokken geblazen, en voelde verwondering en bewondering. Haar mobielen zijn broos, breekbaar en stralen eenvoud uit, en toch zit er een enorme technische complexiteit onder. Ik kan het niet navertellen, je moet gewoon zelf eens naar haar werk gaan kijken.
Een plan voor 2021 is om, samen met collega's van Coupee collage collective, een klein stukje van de immense verzameling van Jaap Kruithof onder de aandacht te brengen. Ik start het jaar al lezend in drie boeken van zijn hand: 'Omgaan met de dingen', 'Doorgaan met de dingen en 'Ingaan op de dingen'. Boeiende literatuur, zeker voor een verzamelaar.
Ik kijk er trouwens enorm naar uit om 's nachts opnieuw uit mijn slaap gehaald te worden door feestende studenten. Dat nachtlawaai associeer ik sterk met 'onbezonnenheid' - en wat mis ik dat gevoel.'
'In dit beeld komen diverse disciplines samen: architectuur, fotografie en collage. Boeiend. Sennes beeld raakt me omdat hij de contrasten en de strakke lijnen door de glooiingen een kwetsbaarheid geeft, iets onvolmaakt. Hij zet mij als kijker echt aan het werk.'
Sennes ontdekking van 2020:
'De geniale RISO-print(er). Ik leerde er dit academiejaar aan het LUCA (Gent) mee werken. Blijft te gek!
In 2021 wil ik nog meer creatief bezig zijn en doen wat ik het liefst doe, ontwerpen. Ontwerpen printen, ontwerpen printen, ontwerpen printen…'
'Edouard Scheider blijft voor mij een soort idool. De verschillende technieken die hij gebruikt zorgen ervoor dat het zeer boeiend blijft. Zijn grafische sterkte is top!'
Edouard:
'In 2020 heb ik elke maand een print gereleased, daar kwam heel veel bij kijken qua bestelling en levering. Maar door dit mezelf op te leggen heb ik dit nu helemaal onder de knie. En volgend jaar wil ik werk maken voor een hopelijk tweede solo-expositie!'