Hadewych Becuwe is de helft van Wilderzicht, de ontwerpstudio die zorgt voor de vormgeving van Kunstletters. Ze werkte zonet een prachtig vernieuwde Kunstletters af en dook meteen daarna in Beeld om er haar favoriete werken uit te kiezen.
Hadewych: 'Sidney zat bij mij op LUCA School of Arts; we studeerden in hetzelfde jaar af. Ik heb zijn schilderijen altijd heel aantrekkelijk gevonden door de eenvoud, de absurditeit, en de grafische stijl.'
Hadewych: 'Over Emma Van Roey schreef ik reeds een inspiratiepost op de Instagrampagina van Wilderzicht. Ik kwam in contact met haar werk door een grafische opdracht voor SMAK en voor CC De Ververij in Ronse, waar zij telkens tentoonstelde. De broosheid van haar werk, het vergankelijke, het gebruik van die o zo simpele materialen, én de manier waarop ze haar werk presenteert zorgen bij mij steeds voor een moment van stilstand en het ervaren van eenvoudige schoonheid.'
Hadewych: 'Dit werk koos ik zeer intuïtief. De kleuren spraken me aan, samen met de verschillende patronen in het werk. De titel laat je zoeken naar een figuur, die niet meteen te vinden is, en je zo nogal onderzoekend naar het werk laat kijken.'
Hadewych: 'Dit werk sprong voor mij visueel uit de desbetreffende pagina op ‘Beeld’. Het deed me glimlachen door de banaliteit. De verrassende combinatie van materialen vond ik leuk; en de titel stuurt de manier waarop je naar dit werk kijkt.'
Hadewych: 'Mijn ogen bleven vasthaken op dit beeld door de speciale hoek waarin het gemaakt is. Daardoor word je als het ware in het blad gezogen, naar de witte ruimte toe. De texturen en de kleurenrijkdom (zoveel grijze en zwarte tinten!) vond ik intrigerend.'
Hadewych: 'Deze foto’s interesseerden me door de textuur. Het voelde herkenbaar aan, al kon ik het niet meteen thuis brengen. Het abstracte van de beelden intrigeerde me. Als je scrollt, zie je op de laatste foto’s een meer uitgezoomd beeld, waardoor je de textuur kan thuisbrengen.'
Hadewych: 'Collages zien er vaak zo simpel uit, maar uit ervaring weet ik dat het toch vaak een serieuze zoektocht is. In een hoop knipsels beeldmateriaal die beelden vinden en combineren, zodat ze samen een interessant verhaal vertellen, is niet makkelijk. Deze collage sprak me vormelijk en qua kleurgebruik erg aan. De grillige vormen en de witruimtes ertussen werken goed, net als de overgangen tussen bepaalde ‘verbonden’ beelden. De collage is erg sferisch.'
Hadewych: 'Dit schilderij deed me denken aan een reis die ik maakte in Colombia dit jaar. De waterval en
de kleine zwemplaats, midden in de jungle, het voelde aan alsof ik daar geweest was. De heldere kleuren met de rode tinten geven het schilderij iets warm, als een mooi aandenken aan een fijn moment.'
Hadewych: 'Een opengevouwen doosje. Gevouwen ziet het er waarschijnlijk erg simpel uit, maar het ‘grondplan’ is dat dikwijls niet. Er ontstaan interessante vormen en bizarre insnedes, om een mooi en origineel doosje te maken. De vouwlijnen en de gradaties in het bruin van het karton geven dit ‘platte, grafische beeld’ iets zeer tactiel. Je gaat op zoek naar hoe deze vorm in elkaar gevouwen kan worden.'
Hadewych: 'Het lijkt een beetje een objet trouvé of een toevallig ontstaan werkje, maar misschien heeft de kunstenaar lang gezocht naar een interessante compositie van nagels en hun schaduwspel. Voor mij werkt de compositie goed; de hoek maakt het spannend door de verschillen in tint, en de schaduwen van de nagels geven het beeld een bepaalde gelaagdheid, alsof je niet scherp kan kijken naar deze foto.'