De Rechtvaardige Rechters 2.0

Anton Van Steelandt en Vanessa Lagaert over hun paneel voor 'Op eigen hout'

Maar liefst 300 schilders reageerden op de open call 'Op eigen hout'. Ze gingen de uitdaging aan om hun versie van 'De Rechtvaardige Rechters', het spoorloze paneel van Het Lam Gods van van Eyck te schilderen. Uit de inzendingen koos een jury dertig panelen, die volgende week worden getoond. Schilders Anton Van Steelandt en Vanessa Lagaert lichten alvast een tip van de sluier over hun paneel. 

Anton Van Steelandt: Arcade Fire en een witte duif

'Zowel het paneel van de 'De Rechtvaardige Rechters' als het verhaal achter de verdwijning hebben altijd al tot mijn verbeelding gesproken. Ik wist gewoon dat ik moest deelnemen, dat ik nu mijn kans moest grijpen om hier iets met te doen. Ik ben het als illustrator ook niet gewoon om op zo'n groot formaat te werken, dus het was allemaal best spannend.'

Anton Van Steelandt © Evenbeeld

'Ik startte met kijken - heel lang kijken - naar ‘Het Lam Gods' en naar het paneel van 'De Rechtvaardige Rechters'. Ik wou echt elk detail van het schilderij gezien hebben. Nadien liet ik gewoon mijn gedachten en fantasie de vrije loop. Ik maakte heel wat schetsen die ik daarna ook weer weggooide. In het begin vond ik het best moeilijk om de compositie van het originele paneel los te laten. Maar toen speelde er plots een nummer van Arcade Fire door mijn hoofd en kwamen al die ideeën die ik voorheen had samen in een beeld dat voldoende afstand nam van het origineel. I was Ready To Start.'

Vanessa Lagaert: een abstracte van Eyck

'Ik vond het een leuke uitdaging. Het is de eerste keer dat ik op een open call reageerde. Dat het om een volledig vrije, eigen interpretatie ging, trok me over de streep. Ik wist vrij snel dat ik rond verdeeldheid en verbinding wou werken. Toch stelde ik het voortdurend uit om aan het werk te beginnen. Misschien toch wel een beetje vrees? Ik ben uiteindelijk wel heel blij met het resultaat.'

Vanessa Lagaert © Evenbeeld

'Het werk is heel los en intuïtief ontstaan. Eens ik aan een werk begin, denk ik er nog heel weinig over na en ga ik in de stroming van het moment staan. Dat brengt voor mezelf ook het ultieme moment van ontspanning.'

Wat maakt jouw versie anders dan die van van Eyck?  
'Het is abstract, het hele losse staat echt tegenover het verfijnde, detaillistische en figuratieve werk van het oorspronkelijke paneel.'  

Op welk detail / onderdeel van je paneel ben je het meest trots?
'Ondanks het feit dat het een abstract werk is, zijn er tussen de chaos heel wat verschillende details zichtbaar. Daar ben ik best trots op. Onderaan het paneel is er bijvoorbeeld een bijeenkomst van mensen te zien. En zo zijn er nog heel wat details, maar die laat ik de kijker zelf ontdekken. Ik hou ervan om de kijker zelf te laten voelen, beleven, ontdekken.'

Kijk je uit naar de expo?
'Ik kijk er zeker naar uit. Ik ben enorm benieuwd naar hoe de installatie eruit zal zien en ongelooflijk nieuwsgierig naar de panelen van de andere deelnemers. Ook naar welk gevoel alle panelen samen zullen teweeg brengen. En uiteraard vind ik het heel spannend: ik kom voor de eerste keer op deze manier met mijn werk naar buiten.'
 

Vanessa Lagaert © Evenbeeld