De Rechtvaardige Rechters 2.0

Steven Verstuyft en Loes De Gendt over hun paneel voor 'Op eigen hout'

Maar liefst 300 schilders reageerden op de open call 'Op eigen hout'. Ze gingen de uitdaging aan om hun versie van 'De Rechtvaardige Rechters', het spoorloze paneel van Het Lam Gods van van Eyck te schilderen. Uit de inzendingen koos een jury dertig panelen, die volgende week worden getoond. Schilders Steven Verstuyft en Loes De Gendt lichten alvast een tip van de sluier over hun paneel. 

Steven Verstuyft: Actueel paneel

'Van jongs af ben ik gebiologeerd door het gestolen paneel. Ik vond het vooral een leuke oproep om een interpretatie te creëren van het paneel. Het zou pas een echte uitdaging zijn om het werk te schilderen volgens de techniek van de broers.'

Steven Verstuyft © Evenbeeld

Loes De Gendt: Oefening in geduld

'Het paneel van de rechtvaardige rechters is zo'n beladen werk dat het een uitdaging was om hier een nieuwe realiteit te creëren. Ik stelde me de vraag: hoe zorg ik ervoor dat mijn versie nog steeds dicht aanleunt bij mij en mijn eigen werk? Normaal gebruik ik verschillende technieken door elkaar. Nu wou ik vooral werken met olieverf en schilderen in meerdere lagen, net als bij het originele paneel. Het was een uitdaging om daar geduld in uit te oefenen.'

Loes De Gendt © Evenbeeld

Wat maakt jouw versie anders dan die van van Eyck? 
'Ik wou een vrouwelijkere en speelsere versie maken dan het originele paneel. In tegenstelling tot van Eyck heb ik niet elke centimeter van het paneel behandeld als miniatuur. Sommige delen zijn gedetailleerd, andere zijn ruw en snel geschilderd. Mijn personage bevindt zich in een tussenruimte, in een artificieel decor. Dus anders dan van Eyck geef ik geen context of landschap weer.'
 
Kijk je uit naar de expo?  
'Ik ben erg nieuwsgierig naar de scenografie en hoe de panelen zich tegenover elkaar gaan verhouden. Sowieso ben ik ook benieuwd naar de interpretatie van andere kunstenaars, naar de verhalen die de panelen vertellen.'
 

Loes De Gendt © Evenbeeld