Dit was Painting Nights #6

Gesprekken tussen kasten vol geschiedenis

Op zaterdag 4 december opende de Afgietselwerkplaats van Brussel de deuren voor een groep enthousiaste schilders. Met daarachter verstopt: ruimtes vol mallen, gipsen beelden en ornamenten. Tussen het avondlijk schilderen door, keken we even mee over de schouder van enkele deelnemers.

Nele Seys & Jérôme Bartolomeus

Nele: “Het is niet de eerste keer dat ik naar Painting Nights kom. Samen met mijn vriend zijn we ook naar de eerste editie geweest in het Natuurhistorisch museum en tekende ik ook al mee op de online versie rond de voorstelling ‘Leviathan’. Vanavond teken ik op de IPad. Dat vind ik zelf heel handig, want zo heb je altijd alles bij de hand. We kozen deze plek achterin het atelier omdat je van hieruit een fijn overzicht hebt: de beelden én de mensen die hier vanavond aan het schilderen zijn. Ik ben meer een striptekenaar, en ga daarom ook meer op zoek naar scènes en kleine verhaaltjes in een ruimte.” 
 
Jérôme: “In tegenstelling tot Nele heb ik wel voor verf gekozen. Dat zorgt, zoals je ziet, voor iets meer rommel om straks op te kuisen (lacht). We maken vanavond een tweeluik, waar we elk een canvas voor onze rekening nemen in een kleur die we op voorhand bepaald hadden. Die twee canvassen heb ik speciaal voor vanavond gekocht.”

© Evenbeeld

Paul de Toytot

“Tijdens mijn opleiding ging ik vaak in musea tekenen. Vooral om het academische tekenen onder de knie te krijgen. Dat waarnemingstekenen laat ik ondertussen wat achter me, en ik probeer meer te tekenen vanuit mijn verbeelding en impressies. In mijn eigen werk ga ik veel meer de geometrische en botanische tour op. Daarom kies ik er vanavond voor om me te focussen op wat kleinere ornamenten waarin dat terugkomt. Na een tour doorheen de verschillende ruimtes trok deze mijn aandacht het meest: een grappige gezichtje omringd met botanische elementen. Ik koos om te tekenen met potlood, ook als is het Painting Nights, maar dat was vooral omdat ik halsoverkop hierheen gekomen ben en weinig bij me had.”

© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld