Een zomer in schetsboeken

Zette jij je reis- en vakantie-indrukken deze zomer ook op papier of doek? Onze oproep om je werk op verplaatsing met ons te delen leverde een heel palet aan verrassende en inspirerende beelden op. We geven je hier een inkijk in het schetsboek of carnet de voyage van enkele fervente reistekenaars en buitenschilders.

Inge Lefever

'Mijn schetsboek is één ‘gemixte’ collage aan reisindrukken, bedenkingen, activiteiten, tekeningen. Een kleurrijke neerslag van twee weken Zuid-Frankrijk met de tent. Ik had zo wel nog even kunnen doorgaan, vakanties zijn altijd te kort. Ik geniet van het ‘op verplaatsing’ werken, roeien met de riemen en het weinige materiaal dat je op reis binnen handbereik hebt.'

Frederick Feyfer

'Elk jaar schakel ik bewust voor een langere periode de digitale knop uit om met een rugzak vol schetspapier, vulpotlood en aquarelverf exotische oorden op te zoeken. Het is mijn vorm van onthaasting. In de winter van 2019-2020 doorkruiste ik Rwanda en Oeganda. Ook hier documenteerde ik mijn reis via tekeningen naar waarneming. De hierboven afgebeelde cactus tekende ik in de zomer van 2020 in Puglia (Zuid-Italië).'

Kathleen Ramboer

'Dit jaar trokken we niet op reis wegens de gekende reden. We reisden wel in eigen land of ontdekten Frankrijk net over de grens. Ik startte een schetsboek om deze daguitstappen vast te leggen. We zoeken meestal de natuur op. Terwijl mijn echtgenoot, die amateurbioloog is, op zoek gaat naar planten en die determineert - dat kan een tijdje duren - neem ik mijn schetsboek bij de hand. Er is altijd wel een plaatsje in het gras, een bankje of grote steen te vinden. Middenin het landschap komt de inspiratie snel.Soms bewerk ik later een tekening digitaal.'

Leen Huysmans

'Ik teken echt heel graag op locatie. Het is voor mij een manier om de omgeving écht op te nemen en tegelijk rust te vinden erin. Een soort meditatie. Anders dan bij sommige foto’s, verblijf je echt een tijd in de sfeer van je werk, dat is een fijn gevoel en zorgt ervoor dat een herinnering zeer levendig blijft. Waar we ook zitten, eigenlijk is er op elk plekje wel een beetje verwondering te vinden dat het waard is om op papier, en in het geheugen, geplaatst te worden.
Onze reizen zijn meestal roadtrips tussen verschillende steden en dorpjes. In die dorpjes meanderen we een beetje van het ene terrasje met schoon zicht naar het volgende. Genoeg tijd dus om eens het schetsboek boven te halen bij een lekker drankje. Natuurlijk is de tijd niet onbeperkt op deze manier, zeker omdat ik alles ter plaatse wil uitwerken. Ik vind het daarom belangrijk om de algemene sfeer weer te geven, eerder dan een correcte weergave met bijvoorbeeld een juist perspectief en correcte details.

Eén van mijn favoriete reistekeningen van die reis is die van de arena van Verona. Die arena vond ik echt iets machtig, ik had dat nog nooit in het echt gezien, ik was helemaal verwonderd, ook al vertelden mijn vrienden dat die in Rome nog groter en indrukwekkender is. Binnen in de arena gingen we met z’n drieën op één van de hoogste rijen zitten. De zon scheen genadeloos en we hadden er niets van dekking. Mijn vrienden waren geduldig toen ik mijn schetsboekje (A6) bovenhaalde en lieten mij mijn ding doen. Ik vind het fijn dat je op de tekening ook de ‘mislukte’ schets ziet, de eerste indruk van iemand die het eigenlijk niet helemaal kan vatten.'

Inge Decuypere

'Ik schilderde een reeks werkjes tijdens een week op een dakterras in Gent. Als het regende binnen, zonder regen buiten op het terras. Zalige week! Ik woon in de Vlaamse Ardennen en werk graag naar de werkelijkheid. Ook al wordt deze werkelijkheid abstract, toch is het een constant waarnemen van vormen, licht en kleur. Opnieuw thuis inspireerden de 'studies' mij om er grotere werken mee te maken. 
Ik ben op zoek naar andere stadszichten in Gent, Brugge, Brussel, Kortrijk... om op dezelfde manier studies te sprokkelen, waarnaar ik, terug thuis, verder kan werken. Op zoek dus naar een 'residenties' om er tijdens een week het stadszicht te verkennen en om te zetten in abstracties van vorm, licht en kleur.' 

Ivon Deden

'Net voor we op vakantie vertrokken, sprongen we nog even binnen bij het FOMU – het Antwerpse fotomuseum. Op de expo .TIFF 2021 – Emerging Belgian Photography, trokken poëtische, schokkerige beelden van een winderige zee mijn aandacht: de video "On Wind Knots" (2021) van Erien Withouck. Het verhaal zoog mij volledig mee. Een stem vertelt bij die beeldflarden over een reis per veerboot naar een eiland. De hoofdpersoon verwondert zich over de verhalen die ze hoort over vrouwen die windknopen verkopen en reflecteert op de rol van vrouwen op zee. Ze springt tussen verleden en heden om zich een toekomst voor te stellen.
Voor we op reis vertrokken typte ik een aantal passages over uit het gelijknamige boekje. Daarbij verving ik een paar woorden zodat de tekst perfect aansloot op de ferryreis die ons een paar dagen later van Italië/Venetië naar Griekenland/Patras zou brengen. De tekst prikkelde mijn fantasie terwijl we 32 uur lang op de veerboot zaten - starend over het eindeloze blauwe water. Wie zijn er in de loop der tijd allemaal over deze zee gevaren? Welke verhalen liggen er hier op de zeebodem terwijl de vele passagiers zich nu onwetend tegoed doen aan lauwe koffie, bier en fastfood? Ook van ons zal er na deze reis geen enkel spoor achterblijven op zee. Op de boot lagen stapels glimmende magazines waarin ANEK Lines je alvast meenam naar alle bestemmingen die je dankzij hun veerboten kon bereiken. Pagina’s vol glanzend blauwe zeeën en luchten. Ideaal materiaal voor een collage.'

Pascale Bentein

'Tekenen en schetsen is iets wat ik elke reis met heel veel plezier doe. Het is rustgevend en zalig om te doen. Ik heb intussen al enkele boekjes gevuld. Ik werk vaak met zwarte bic. In één van mijn schetsboeken maak ik geregeld tekeningen met hashtag #opreisinmijnhoofd.'

Bart De Freyne

'Ik maakte enkelen reisaquarellen/schetsen van het kustplaatsje in Noord-Frankrijk (Mesnil-Val), begin van de Normandische kust, toen we er de voorbije vakantie een week verbleven. Schets buiten, afwerking binnen. Helaas ook voortdurend geplaagd door buien.'

Hans Claus

'Zeven jaar geleden ergens in Zuid Engeland. Ezel langs de kant van de weg. Al schilderend kijken naar een ander land. Sindsdien geen vakantiekiekjes meer. Door de tijd en de aandacht die ik het landschap gaf, voert dat schilderijtje me terug naar die plek en die tijd. En ben ik weer op reis.'

Garcia Sudmeijer

'Dit zijn aquarelschetsen die ik maakte op locatie in Cornwall en Kent, Engeland.'

Inge Verjans

'De impressies op mijn wandeltochten in de Spaanse Pyreneeën, zijn een neerslag geworden in een reeks van schilderijtjes met een persoonlijk kleurenpalet. Gecreëerd in directe penseelstreken met Kuretake inkt op waterverf schetspapier Moleskine, 59/21 cm. De gevoelsmatige indrukken van de omgeving en haar landschappen hebben mijn intuïtieve en spontane kleurenpalet bepaald.'

Freya Van Cauwenbergh

Honfleur, impressie van het haventje.

Kristof Ribus

Vicky Morissens