• Wat als er 33 werken ondergebracht worden in de Begijnhofhuisjes in Z33? Dan krijg je een doorsnede van heerlijke verwondering. Voor deze selectie van Oooh koos Annelies Thoelen voor de overkoepelende vraag 'Back to normal?', waarin ze peilt naar de (al dan niet) normaliteit in onze samenleving. 

  • Op zoek naar sporen van de mens

    Maaike Leyn lijkt geen wereldschokkende taferelen te tekenen: een landschap, een hond, gebouwen die ruïnes zijn geworden. De aanwezigheid van de mens blijft voelbaar, maar alleen in de vorm van een afdruk of een subtiel spoor. De Jeruzalemkapel op het indrukwekkende Adornesdomein in Brugge vormt de ideale setting voor een bijzondere tentoonstelling.

    (Foto: Kristina Altink)

  • Van 10 juli t.e.m. 20 september kun je in Stichting IJsberg het werk van maar liefst 66 Oooh-kunstenaars van dichterbij bekijken. In Damme brengt curator Jan Moeyaert een selectie werken samen die telkens op hun manier het thema verwondering belichten.

  • Bedolven onder betekenis

    Voor de eerste solotentoonstelling van Wolfgang Tillmans in België moe(s)t je in Wiels zijn. Op het menu: werk van de laatste dertig jaar, dat tont hoe hij de conventionele grenzen van de beeldcreatie verlegde. De expo loopt nog tot 24 mei 2020. Het wordt dus spannend of er nog een kans komt om deze bijzondere expo te gaan bezoeken.

  • Een spirituele dooltocht

    De tentoonstelling van Els Dietvorst in M HKA is verlengd tot 30 augustus. Een geluk, want 'Dooltocht / A desperate quest to find a base for hope' zoals de expo heet, biedt een totaalervaring, een rollercoaster van emoties en filosofische bespiegelingen.

  • Eeuwig vergankelijk

    ‘Exit’ is de eerste overzichtstentoonstelling van Kris Martin (°1972, Kortrijk) in België. Al enkele dagen na de opening van deze expo in S.M.A.K. gingen de deuren van het museum dicht om de bekende redenen. De expo is alvast verlengd tot 30 augustus, dus misschien volgt nog een herkansing.

  • spelen met illusie in de schemerzone

    Al het werk dat Manders creëert maakt deel uit van een groot zelfportret. Een grote expo in Bonnefanten in Maastricht toont hoe zijn bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. 

  • heimwee naar de ideale wereld

    Maak je wat tijd om te reizen in de tijd? Een wonderlijke expo in het Koninklijk Museum van Mariemont toont je hoe kunstenaars en schrijvers onze fascinatie voor andere tijden verbeelden in beeldende kunst, film en teksten. Maar er is ook ruimte voor fan art, popcultuur en sciencefiction.

  • 5 jaar licht en landschap

    Op de Zilverberg nabij Roeselare vind je een opmerkelijke tentoonstellingsruimte: een minimalistisch betonnen bouwwerk van 10 bij 30 meter. De artist in residence is op permanente basis: het zonlicht. Ondertussen toont de zon al 5 jaar haar kunsten in en rond MUZE’UM L.

  • Van samoerai tot Nintendo

    Hello Kitty? Pokémon? De hedendaagse Japanse beeldcultuur heeft een heel rijke voorgeschiedenis. Het MAS toont die in een pittige expo vol kleur.

  • Er bestaat een lange traditie van kunstenaars voor wie tekst en beeldende kunst onafscheidelijk zijn. Het Griekse woord ‘Ekphrasis’ staat voor de relatie tussen woord en vormgeving. De eerste beroemde ekphrasis dateert uit de Griekse oudheid. In de Ilias beschrijft Homerus het schild van Achilles op zo’n kleurrijke manier dat er een krachtige visualisatie ontstaat.

  • de kracht van een penseelstreek

    Schilderijen die krachtig en trefzeker zijn gemaakt, maar ingetogen en zelfs meditatief aandoen: de Koreaanse kunstenares Hyun-Sook Song slaagt er met haar werk al enkele decennia in. In Zeno X Gallery loopt nu haar solotentoonstelling 'The single brushstroke as a horizon between heaven and earth’. Want de penseelstreek, daar draait alles om in deze schilderijen.

  • De Bernheimzaal in het Museum Schone Kunsten in Brussel is de komende maanden de meditatieplek bij uitstek. Een indrukwekkende draadinstallatie van Chiharu Shiota vult de ruimte. Aan de hand van een vooraf ruw uitgetekende schets brengt de Japanse kunstenares een immens weef-en-knoop-proces op gang. Kilometers draad zijn met duizenden nietjes vastgeankerd in driehoekpatronen. Op die manier ontstaat er een ritme, een steeds wederkerende mantra die uitnodigt tot verstilling.

  • Als je in de buurt van Antwerpen bent, is een bezoek aan het Middelheimpark met zijn bijzondere collectie altijd een omweg waard. Zeker nu de sculpturen in een herfstdecor staan en de warme kleurenweelde van het park uitnodigt tot een verfrissende wandeling. Er is nóg een goede reden om het park te bezoeken: het nieuwe collectiepaviljoen.

  • Kiki Smith bouwt sinds de jaren ’80 aan een eigenzinnig en omvangrijk œuvre. Daarin neemt haar grafisch werk een bijzondere plaats in. Een indrukwekkende expo in Centre de la Gravure in La Louvière toont meer dan 100 prenten en tekeningen, van 1981 tot heden.

  • Sinds 3 jaar runnen modedocente/schoenontwerpster Kristel Peters en de Spaanse onderzoekster María Boto Ordóñez het Colorlab. Met dit project aan het KASK in Gent willen ze inzicht krijgen in hoe kleuren ontstaan en zelf nieuwe kleuren ontwikkelen. In september stellen ze de kleurexperimenten van het Colorlab voor tijdens de expo ‘Unlabelled’.

  • Het nieuwe wonderkind van de hedendaagse (teken)kunst, zo wordt Fabien Mérelle (°1981) al genoemd. Nog tot 30 juni kan je in Keteleer Gallery naar de eerste Belgische solotentoonstelling van deze Franse kunstenaar.

  • Harmonie, sereniteit, helderheid in kleur en vorm zijn de belangrijkste aspecten in het werk van Els Janssens. Haar keramiek en schilderijen zijn duidelijk geïnspireerd door de natuur en door de Japanse vormgeving. Els streeft naar de schoonheid van de imperfectie, het onvolmaakte en het tijdelijke.

  • Prikkels lijken geen grenzen meer te kennen, maar overspoelen ons langs alle kanten. Hoe gaan we daar mee om? De expo ‘Prikkels. Tussen pijn en passie’ in Museum Dr. Guislain toont kunstwerken die vragen stellen over de plaats van het individu in zijn razende of juist desolate omgeving.

  • Nog tot en met einde juni kan je in Kanal in Brussel naar een tros nieuwe expo’s. Daarna gaan de poorten van de voormalige Citroëngarage dicht voor de ombouw tot een nieuwe, hopelijk heel relevante, culturele instelling. Onze tip: plan vóór het zover is nog een bezoek: de opstelling van kunstwerken, vaak uit de collectie van Centre Pomidou, in de voormalige ateliers en lokalen van het indrukwekkende gebouw levert een bijzondere ervaring op.

  • Horror op papier

    Fanzines zijn helemaal terug. Ook Thijs Desmet is helemaal vol van de zinecultuur. De Gentse illustrator startte ‘Strange Sequences’ op, een zine met een focus op ‘weird fiction’. Thijs heeft altijd al een obsessie gehad voor sciencefiction en horror. Met dit project combineert hij die passie met zijn liefde voor experimentele strips en wil hij boeiende kunstenaars promoten.

  • ‘Ik voorspel de moderne Congolese schilders uit de jaren 50 en 60 een grote toekomst.’ Aan het woord: Jo Van Severen, die tot zijn overlijden in 2013 met veel passie Congolese kunst verzamelde. De groeiende aandacht voor Afrikaanse kunst lijkt hem gelijk te geven. Kunsthandelaar Raf Van Severen, zelf een specialist in Belgische schilderkunst, maakte een selectie uit die collectie van zijn vader en toont die in ‘Congo’. De expo is opgevat als één groot eerbetoon.

  • Better, faster, harder, stronger! De verrassende expo ‘Fibre-Fixed’ in het Gentse Design Museum toont wat er mogelijk is wanneer je vezels combineert met een (bio)kunststof. Composietmateriaal koppelt de sterkte en stijfheid van vezels aan de lichtheid van plastics. De combinatie van twee materialen haalt het beste in beide boven. Geen wonder dat designers een pak kansen zien in de mogelijkheden van dit materiaal en er volop mee aan de slag gaan.

  • Middle Gate II

    In 2013 realiseerde wijlen Jan Hoet één van zijn laatste kunstprojecten in Geel. Vijf jaar later kreeg het Antwerpse M HKA de vraag om een al even zinnenprikkelend vervolg te organiseren. Centraal in deze expo: de heilige Dimpna.