In gesprek met Ria Pacquée

Dive into Mankind

Geheel per toeval, maar met een grote fascinatie voor water, sloeg kunstenares Ria Pacquée met ‘Dive into Mankind’ een beeldende brug tussen Oost en West. Naar aanleiding van de gelijknamige open call hadden we een gesprek met Ria Pacquée over haar praktijk en over dat ene videowerk.

Welke thema’s zijn prominent aanwezig in je werk en zitten ook vervat in ‘Dive into Mankind’?
De inspiratie voor mijn videowerk, foto’s en performances haal ik vooral uit wat zich in de publieke ruimte afspeelt. Het is meteen mijn belangrijkste actieterrein. Ik ben erg bezig met observatie, met rituelen, met toeval en intuïtie. Al deze elementen komen samen in het videowerk ‘Dive into Mankind’.

Ria Pacquée, still uit Dive Into Mankind, 2008, Cera-collectie | M Leuven © de kunstenaar, courtesy ARGOS, Centre for Audiovisual Arts.

Wat is de rol van water in het werk?
Er gaat een sterke en onbewuste aantrekkingskracht van de mens uit naar water. Water is universeel en een onmisbare brandstof: zonder water geen leven. Ook een groot deel van ons lichaam bestaat uit water.

De video ‘Dive into Mankind’ is heel organisch ontstaan. Op uitnodiging van Cera was ik in India voor het maken van 'Color Walks', een werk over kleur. Ik belandde in Varanasi, een plek aan de Ganges waar leven en dood samenkomen. Tijdens het crematieritueel van de doden wordt hun as aan de rivier toevertrouwd. Dat vond ik zo mooi en fascinerend dat ik besliste om het te filmen. Terug in het westen werd ik aangetrokken door beelden van vissers in het water, door de badende en spelende mensen hier. Ik heb altijd een kleine filmcamera bij me, waardoor ik op elk moment beelden kan vastleggen. Door het samenbrengen van de beelden in één werk ontstond een oost-westverhouding en -connectie.

Je moet de video ook niet per se in zijn geheel bekijken. Doordat hij bestaat uit afzonderlijke fragmenten ben je als kijker vrij. In expo’s - waar de film getoond wordt op groot scherm omwille van de impact – blijven mensen vaak een tijdje kijken, gaan weg, en komen dan nog even terug om verder te kijken. Dat is die aantrekkingskracht van het water.

Video

Je bent zelf geen ‘collagekunstenaar’, of toch?
Ik maak inderdaad geen collages in de klassieke betekenis van het woord. Maar je kan collage heel breed bekijken en dan zie je dat ik wel werk in een collagestijl. Zo mix ik vaak geluidsfragmenten uit de stad, natuur of geluiden die ik op Youtube aantref. Ik knip en plak ze en combineer ze met visuele beelden. Of met het lichaam, in het geval van performance… Ik breng verschillende elementen samen. In die zin zijn het ook collages. Mijn favoriete collagekunstenaar is Patrick van Caekenbergh. De manier waarop hij beelden samenstelt maakt hem voor mij onovertroffen in het genre.

Ben je benieuwd naar de resultaten van de open call?
Zonder twijfel! Heel benieuwd naar al de verschillende invullingen van het thema.

Geïnspireerd door 'Dive into Mankind'? 

Dit interview werd afgenomen in het kader van de gelijknamige open call ‘Dive into Mankind.’ Laat je inspireren door water in al zijn vormen en giet het in een collage. Stuur je werk nog tot 6 december in via Beeld en maak kans op deel uit te maken van de groepsexpo bij Cera (22 januari tot 19 maart 2021). 'Dive into Mankind' is een project van Cera in samenwerking met Kunstwerkt.

 

 

Ria Pacquée (°1954, Merksem) is een Belgische kunstenaar met een multimediaal oeuvre. Performance maakt sinds het begin van haar oeuvre een sterk deel uit van haar werk. In de jaren 1980 bracht ze een reeks performances in verschillende personages die ze bijvoorbeeld Madame of It noemde. Vermomd als deze personages infiltreerde ze de dagelijkse werkelijkheid, vaak onopgemerkt door omstanders, en tastte zo de grenzen af tussen werkelijkheid en fictie.

Ook fotografie en video maakt een belangrijk deel uit van Ria’s oeuvre. Daarbij richt ze de lens op de publieke en alledaagse omgeving, en de mens die zich daarbinnen beweegt. Ze observeert en registreert vaak vanuit een onopgemerkt standpunt. Toeval speelt een belangrijke rol. Belangrijke thema’s in Ria’s werk zijn rituelen of religieuze handelingen, recreatie en ontspanning, anonimiteit en identiteit. Via de registratie van afzonderlijke omgevingen en handelingen die men er uitvoert, bevraagt en benadert ze op open manier de menselijke verhouding ten opzichte van de eigen omgeving en bestaan.