Instagram als tool

Private profile / business profile

Een Instagramprofiel is een goede methode om een visuele eenheid te creëren doorheen je werken. Je wordt bijna automatisch verplicht om eenzelfde visuele taal te hanteren, zodat je werk als een geheel naar voor komt. Het is een interessante oefening om je profiel regelmatig bij te sturen. Instagram werkt veel sneller dan een klassieke, statische website. Vele kunstenaars gebruiken als eerste medium een Instagramaccount om snel en veel mensen te bereiken. Als tweede medium gebruiken ze een website voor de diegenen die meer willen te weten komen over de artiest, met een korte bio en CV, en de mogelijkheid om de werken in detail verder uit te pluizen.

"…voordat ik iets post op Instagram kijk ik wel altijd even welke beelden elkaar goed opvolgen, zodat de galerij een mooie samenkomst van kleuren, vormen en texturen zijn. Ik zie Instagram als een zeer nuttig en eigenlijk zelfs noodzakelijk platform, dus ik wil deze ook graag zoveel mogelijk inzetten, om het gevoel dat ik met mijn werk wil overdragen door te voeren. Daarnaast kies ik er bewust voor om niks persoonlijks te delen op mijn feed, maar ik doe dit wel af en toe in mijn stories. Deze voelen wat persoonlijker, en omdat ze op zichzelf staan, staan ze ook niet in de weg met ander beeld. Zo houd ik mijn feed ook rustiger, gezien er in mijn werk zelf al zoveel gebeurt."

Tjitske Oosterholt

Vele artiesten hebben de boot lang afgehouden, maar merken ondertussen de meerwaarde van Instagram.
Ook interesse? Zorg wel dat je bij de opstart van je Instagramkanaal meteen kiest voor een business Instagram profiel en niet voor een persoonlijk profiel. Ben je toch gestart met een persoonlijk profiel, dan kan je dat omvormen tot business profiel.

Link in Bio

Een slimme truc is je website, of een andere recente online update, te vermelden in je biografie. Meestal wordt deze verwijzing omschreven als ‘link in bio’. De hyperlink komt onder je profielnaam in het blauw te staan. Zo klikken je bezoekers gemakkelijk door naar je website.
Daarnaast gebruiken velen ondertussen ook linktr.ee. Deze app bundelt allemaal links die je publiek doorverwijzen naar websites die jij zelf kiest.

Link in Bio verbindt je direct door met je website, zonder dat je de link moet intypen.

Je kan je Instagramaccount zien als een mini-website. Het is belangrijk dat de info in je bio gelijk is aan die op je website. Door middel van de highlights kan je projecten, series en media in verschillende tabs laten afspelen. Deze geven heel snel een overzicht van jouw werk in al zijn facetten.

In je bio kan je ook doorverwijzen naar andere instagramaccounts waarop je actief op bent, of een connectie mee hebt. Hoe socialer, hoe beter.

2. Instagram post: over beeldkwaliteit & copy

Een post op Instagram bestaat uit twee delen. De focus gaat eerst naar het beeld, en later naar de tekst die eronder vermeld staat. Deze twee gaan een constante dialoog aan met elkaar.
Denk maar aan @uglybelgianhouses (animatie/foto), waar beeld en tekst (quote) elkaar perfect aanvullen.

Sommige kunstenaars vermelden enkel hashtags en de titel van het werk in een post. Hou het kort op Instagram. Als het relevant is, kan je bij je post ook een locatie opgeven.
Wil je graag werken in een serie laten zien (Instagram carousel), dan kan je meerdere afbeeldingen in een post opladen. Dat is handig om meer foto’s te bundelen binnen één thema. Sommige beelden komen ook beter tot hun recht in een sequentie.

Zorg dat je afbeeldingen kwalitatief genoeg zijn. Je publiek screent vliegensvlug doorheen de feed, de beeldenstorm op Instagram. Als je beelden niet kwalitatief zijn of in het oog springen op een unieke manier, zullen je posts vluchtig of niet bekeken worden.

Of je post al dan niet getoond wordt aan je volgers is afhankelijk van het algoritme. Instagram werkt zowel in posts als stories met een algoritme. Je post wordt slechts aan 7% van je volgers getoond. Je kan je inwerken in de statistieken en te weten komen wanneer jouw doelpubliek online is, op basis daarvan kan je je posts meer op maat van je volgers afstemmen.
 

beeld: Robbert & Frank - kaders: @atelierderycke

Gebruik tags als je kan, want hierdoor toon je hoe sociaal je bent op Instagram. Vergeet niet dat Instagram een sociaal medium is. Taggen is gunstig voor je bereik, want zo kom je ook in het vizier bij de volgers van de persoon die je getagged hebt.
Je kan per post 30 hashtags gebruiken. Een goeie verdeling hierin is 10 algemene, 10 specifieke, 10 ultraspecifieke. Gebruik niet altijd dezelfde hashtags en al zeker niet in dezelfde volgorde. Instagram kan dit zien als spam.

Ga je voor de Instagram posts, denk dan vooral na over de tone-of-voice in je tekst, en ga eens kijken welke hashtags andere kunstenaars gebruiken. Maar zorg daarnaast ook voor je eigen keywords, missie en visie als ultraspecifieke tags.

4. Instagram stories

Instagram stories zijn ondertussen al goed ingeburgerd. Ze laten toe om mee te kijken met de kunstenaar in zijn atelier, aan de werktafel, bij de afwerking en zelfs de plaatsing voor een expositie. Kunstenaars presenteren ruwe en spontane experimenten naast afgewerkte stukken. Naast de stories, werken velen met highlights en sommigen experimenteren met Instagram Reels.

Voor de stories kan je kiezen om met je publiek foto’s of korte video’s (15 sec.) te delen. Denk goed na hoe en wat je wil gaan communiceren. Een voordeel is dat Instagram stories meer vrijheid bieden dan Instagram posts. Het gebeurt uit de losse pols, meestal zonder postproductie, snel en intuïtief.

Door het algoritme krijgt een beperkt deel van je volgers je stories te zien. Stories fungeren letterlijk als verhaal. Bedenk op voorhand het thema van je verhaal dat je dan kan uitwerken maar deel dit verhaal op in stories van telkens drie blokken en deel ze ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds. Zo heb je de meeste kans dat ze door het merendeel van je volgers gezien worden.

Herkenbaarheid

In commerciële branches worden de stories compleet op voorhand uitgewerkt, maar binnen de kunsten gebeurt dat meestal intuïtief. Dit wil echter niet zeggen dat je niet met een bepaalde visie kan starten aan je stories.

  • Voorbeeld:
    @claudiazalla

    Zij postte iedere dag een stilleven in haar stories en een kleine memo wat haar hoogtepunten waren tijdens de coronaquarantaine. Door deze oefening iedere dag te herhalen verplichtte ze zichzelf tot het maken van een nieuw werk en creëerde ze herkenbare stories naar haar publiek (met eenzelfde opbouw, ritme en stijl afbeeldingen).
Video

In je stories kan je op dezelfde manier werken als in je Instagram posts. Je kan hashtags, @-tags, tijd, plek en datum aangeven.

Bewaar je stories

Een gouden tip is om je stories op te slaan. Laat ze niet zomaar verdwijnen na 24u. Dan kan je achteraf nog eens nakijken waarover en op welke manier je zoal gecommuniceerd hebt.

Om je publiek aan boord te houden in je stories kan je dit uitproberen:
Deel je inspiratiebronnen
Deel je achter-de-schermen in aanloop naar een opening
Zoom in op je techniek, met welke tools maak je werk?
Geef een rondleiding in je atelier
Deel je beginschetsen, je voorbereidingen
Deel je work-in-progress
Deel waar je werk finaal terecht komt
Geef wat inkijk over jezelf en hoe je werk maakt. Je kiest zelf hoe en in welke mate je publiek laat meekijken.

Het opzet van je stories blijft dat je jouw publiek waarde geeft. Ze willen regelmatig een update, een inkijk, een glimp opvangen van jouw werk. Zorg voor een herkenbaar en interessant onderwerp. Als je waarde creëert, zal je werk ook sneller gedeeld worden en rondgaan bij andere gebruikers. Je krijgt langzaam maar zeker een connectie met je volgers.

Via Instagram deelde Conrad Willems nieuws over zijn activiteiten voor het werk ‘I.XI.XIV détails’ voor de tentoonstelling Hortus Conclusus in het museum Villa Dei Cedri. Van in de werkplaats tot aan het museum documenteerde hij iedere stap.

Video

Instagram-etiquette

Een dag geen inspiratie? Voel je niet verplicht om iedere dag iets te posten. Het gaat niet enkel om jou, maar ook om jouw publiek. Social media is social. Je kan veel leren van je publiek door bijvoorbeeld te kijken wie zij volgen, en minder door te kijken wat ze posten. Social media en zeker Instagram: it’s all about communities. Volg de communities waar je jezelf mee kan verbinden. En onthoud vooral: het gaat hem niet alleen om jouw posts, maar ook over verbinden met andere profielen en hun content online. Probeer zoveel mogelijk interactie teweeg te brengen, liefst van al met een kleine zin in plaats van met een emoji.

Auteur
Johannes Elebaut