Kasper Andreasen kiest

A PAPER / A DAY - DAG 24

"Ik heb de geposte tekeningen voor zondag 25 oktober enkele keren moeten doornemen voor ik een keuze kon maken. De tekening of tekenachtige collage van Obed Vleugels sprak me aan omdat zijn beeld het statuut van een traditionele tekening in vraag stelt. Wat kan de functie van een tekening zijn? Hoe komt het getekende beeld in in de eerste instantie over? 

Eerst wordt er een document met geperforeerde gaten en een rechtopstaande paarse collage getoond. Verder zijn er enkele restanten van tape, en naar boven rechts is er een opaak oranje geschilderde geometrische vorm te zien, waaronder een rechthoek in potlood omlijnd is. Witte vlekken verf bevinden zich links en rechts van het paarse veld alsof er iets gewist is. Bovendien toont de kunstenaar dat het document een achterkant heeft, en dat het wel gerepareerd was of een montage is. Deze tekening bevat sporen – of eerder sporen van het werk van iemand anders? Was het ooit een document met een andere functie? Ik heb deze tekening ook gekozen omdat het niet om onmiddellijke aandacht schreeuwt. Het vraagt om vertraagd kijken, analyse, en een constante overweging. Het blijft een document van een bepaalde artistieke activiteit – maar welke dan?"

In‌ ‌zijn‌ ‌kunstpraktijk‌ ‌focust‌ ‌‌Kasper‌ ‌Andreasen‌‌ ‌(°1979,‌ ‌‌Denemarken‌)‌ ‌zich‌ ‌op‌ ‌de‌ ‌verschillende‌ ‌relaties‌ ‌tussen‌ ‌schilderen,‌ ‌schrijven‌ ‌en‌ ‌het‌ ‌(landschaps)beeld.‌ ‌De‌ ‌nadruk‌ ‌ligt‌ ‌hierbij‌ ‌op‌ ‌het‌ ‌in‌ ‌kaart‌ ‌brengen,‌ ‌het‌ ‌indexeren‌ ‌en‌ ‌het‌ ‌archiveren.‌ ‌Kasper‌ ‌is‌ ‌een‌ ‌fervent‌ ‌producent‌ ‌van‌ ‌kunstenaarsboeken‌ ‌en‌ ‌neemt‌ ‌deel‌ ‌aan‌ ‌tentoonstellingen‌ ‌in‌ ‌België‌ ‌en‌ ‌in‌ ‌het‌ ‌buitenland.‌ ‌Ook‌ ‌doceert‌ ‌hij‌ ‌Tekenkunst‌ ‌en‌ ‌Grafiek‌ ‌aan‌ ‌de‌ ‌KASK‌ ‌(School‌ ‌of‌ ‌Arts)‌ ‌in‌ ‌Gent.‌