Kris Martin

Eeuwig vergankelijk

‘Exit’ is de eerste overzichtsexpo van Kris Martin (°1972, Kortrijk) in België. Maar al enkele dagen na de opening gingen de deuren van het S.M.A.K. dicht, om de bekende redenen. De expo is verlengd tot 30 augustus, dus misschien komt het nog tot een herkansing. De tentoonstelling is het zeker waard.

Kris Martin, T.Y.F.F.S.H., 2009
Kris Martin, T.Y.F.F.S.H., 2009, Courtesy Kris Martin. Installation view MCA Chicago. Photo MCA Chicago.

Wellicht is ‘Altar’, het bekendste werk van Kris Martin. Het vormt een permanente eyecatcher op het strand in Oostende. Hij reconstrueerde in staal het frame van het Lam Gods uit 1432. In plaats van de beschilderde panelen koos Martin echter voor een doorkijkstructuur, die de mens toelaat om de verbinding te maken met ‘hier en nu’, met de zee, de meeuwen en de medemens.

Martin installeerde in het S.M.A.K. nog meer subtiele verwijzingen naar het Lam Gods. ‘Eve and Adam’ (2017), bijvoorbeeld. In plaats van samen naar het Lam Gods te kijken, krijgen we Adam en Eva te zien die van elkaar wegkijken. De devotie maakt plaats voor de leegte. In zes eeuwen kan er veel veranderen.

Kris Martin Altar
Kris Martin Altar, 2014. Foto: Benny Proot

Martin houdt ervan om vertrouwde beelden een nieuwe betekenis te geven. Hij observeert de kunstgeschiedenis, hij selecteert en transformeert. Zo reconstrueerde hij de beeldengroep ‘Laocoön’, waarvan het origineel te vinden is in het Vaticaan. Het werk toont de mythologische helderziende Griek en zijn twee zonen die door slangen worden verstikt. Laocoön voorspelde de strategische list met het paard van Troje. Dat was echter niet naar de zin van de goden Athene en Poseidon die wurgslangen op hem af stuurden. In Martins reconstructie zijn er evenwel geen slangen te zien. De doodsangst van de drie figuren op de sokkel is echter overduidelijk op hun gezicht af te lezen. Martin brengt ons een verhaal van de mens in de 21e eeuw, een mens die leeft met angsten en onrust. Wat brengt ons de toekomst in tijden van Covid-19, klimaatverandering, oorlogsgeweld?

Een levensgrote heteluchtballon ligt wat ongelukkig te wezen in een hoek. Als metafoor voor de droom van de mens om te kunnen vliegen? Even verder ligt een gouden honingbij met de pootjes in de lucht. Kris Martin speelt met objecten die al een leven achter zich hebben gelaten. Hij betovert ze met humor en speelse poëzie, maar tegelijkertijd blijft een bittere nasmaak hangen.

www.smak.be

Kris Martin Mandi VIII, 2006
Kris Martin Mandi VIII, 2006 Courtesy Kris Martin. Installation view The Warehouse. Photo Sara Deal.
Auteur
André De Nys