Kunst in quarantaine

Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova

Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer aan het woord: Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova.

Jessie Georges

Jessie: 'Toen de lockdown van start ging, kreeg ik het eerst heel erg druk: ik werk als leerkracht beeld en plotseling moesten de opdrachten aangepast worden aan het afstandsleren. Daarbij was het spannend afwachten voor de tentoonstellingen die gepland stonden. Die zijn uitgesteld, dus ben ik een nieuw project gestart. Ik woon alleen en vond het een goed moment om rond isolatie te werken. 

Isolatie is niet nieuw voor mij: ik heb er in het verleden mee te maken gehad en het is een akelig ding dat heel erg wordt onderschat. In mijn reeks 'A thousand ways to embrace yourself / Duizend manieren om jezelf te omarmen' ga ik op zoek naar de relatie die ik heb met mezelf en met objecten in mijn huis. 'One minute sculptures' maken vond ik daar een gepast middel voor. Elke aparte foto is een manier om mezelf te omarmen met of door een object. In deze foto is er een stoel. In andere reeksen maak ik gebruik van een sjaal of een kartonnen doos. De omarming is in elke foto apart voelbaar. Maar als je ze samen zet, ontstaat chaos. De samengestelde beelden roepen bij mij een vorm van choreografie op, die te vergelijken is met die van een gevecht. De stilstaande, samengevoegde beelden maken een beweging. De  gevolgen worden op een bepaalde manier toonbaar.'

Tanya Atanasova

Tanya: 'In december 2019 kreeg ik te horen dat ik geselecteerd ben voor de ‘The Creator and The Muse’, een droomproject dat uitgaat van het Zhou B Art Center in Chicago. Het opzet: kunstenaars van over heel de wereld elkaar schilderen. Ik vormde een partnerschap met de Canadeese kunstenaar Alessandro Tomassetti. We werkten een concept uit rond genderidentiteit en maakten een ‘boudoirportret’ van elkaar. Het openingsevenement moest twee dagen van workshops, demo’s en lezingen worden, met als hoogtepunt de officiële opening van de tentoonstelling en de onthulling van onze portretten. 

En toen kwam Corona en al mijn shows in Europa, Amerika en Canada werden afgelast. Het voelt aan alsof ik van 0 moet herbeginnen. Gelukkig zijn er werken besteld, waardoor ik aan de slag kan blijven en het financieel zal redden. Ik brainstorm ook met andere kunstenaars en galeries over hoe we in de nabije toekomst met onze kunst naar buiten komen, zonder bijeenkomsten als festivals en vernissages.'

www.atanasova.be

Tanya Atanasova, Boudoir portrait of Alessandro Tomassetti.