Maaike Leyn - Memories

Op zoek naar sporen van de mens

Maaike Leyn lijkt geen wereldschokkende taferelen te tekenen: een landschap, een hond, gebouwen die ruïnes zijn geworden. De aanwezigheid van de mens blijft voelbaar, maar alleen in de vorm van een afdruk of een subtiel spoor. De Jeruzalemkapel op het indrukwekkende Adornesdomein in Brugge vormt de ideale setting voor een bijzondere tentoonstelling.

Houtskool en pastelkrijt, dat zijn de materialen van Maaike Leyn (°1975). Ze duwt de pigmenten rechtstreeks op het papier of op ruw, ongeprepareerd schilderdoek. Op die manier ontstaan wazige, fluweelachtige en mysterieuze beelden. Het uiteindelijke kunstwerk spijkert ze vaak gewoon tegen de muur, zonder kader.

Leyn lijkt geen wereldschokkende taferelen te tekenen: een landschap, een hond, gebouwen die ruïnes zijn geworden. De mens lijkt wel uit het universum verdwenen. Zijn aanwezigheid blijft voelbaar, maar alleen in de vorm van een afdruk of een subtiel spoor. Waar is de mens? Is hij uitgestorven door een wereldwijde pandemie, een onleefbaar geworden ecosysteem? Of heeft hij zich verstopt, in afwachting van betere tijden?

Gordijnen
Landschap
Wall

Op het canvas zien we een lichtjes opwaaiende gordijn, een leegstaande containerwoning op palen. Even verder werd een vrouwenkleed achteloos op de grond gesmeten. We zien ook kwallen. Ze herinneren ons aan levensvormen die miljoenen jaren geleden leefden. Wellicht zal de mensheid nooit zo’n lang levenslot beschoren zijn. De tekeningen van Maaike Leyn zijn schaduwen van een grimmige werkelijkheid. Ze laten de kijker achter met een onbehaaglijk gevoel.

De zeshonderd jaar oude Jeruzalemkapel op het indrukwekkende Adornesdomein in Brugge vormt de ideale setting voor deze mysterieuze tentoonstelling.

Adornesmuseum, Brugge
Tot 29 augustus
www.adornes.org

Paalwoning
Dress
Auteur
André De Nys