Een op het eerste zicht futiel potlood dat je altijd opnieuw blijft aankopen? Een schetsboek, penseel, mes dat niet van je zijde mag wijken? Misschien heb je het, misschien helemaal niet. We peilden naar jouw all time favourite.
'Puntbeitels, platte beitels, tandbeitels en ronde beitels: ze zijn mijn favoriet gereedschap. Ik gebruik ze om steen en marmer te bewerken. Een groot deel van deze beitels heb ik al 30 jaar. De foto is geïnspireerd door het schilderij ‘Stilleven met asperges’ van Adriaen Coorte, uit de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. Telkens ik de beitels zie, herinneren ze me aan mijn 2-jarig verblijf in een beeldhouwatelier in Carrara (Italië) eind jaren 80 en het moment dat ik naar een winkel voor beeldhouwgereedschap werd gestuurd om er een setje van 3 puntbeitels en een hamer te kopen.'
'Misschien een wat vreemde keuze maar mijn favoriet gereedschap is een scalpel, type: Swann-Morton handvat nr. 3 & mes nr. 15. Ik gebruikte een scalpel al toen ik papierrestauratie studeerde. Daar wordt een scalpel vaak gebruikt om oude kleefmiddelen (zoals plakband) te verwijderen van oude prenten of om Japans papier voor te snijden voor reparaties. Vorig jaar gebruikte ik dit scalpel om alle dieren uit een kunstboek te krassen, deels als maatschappelijke boodschap om het probleem van het verdwijnen van diersoorten aan te kaarten.'
'Mijn belangrijkste instrument is dubbelzijdig plakband. Het biedt me de mogelijkheid om vlekkeloos collages te maken. Het laat me toe heel fragiele stukjes (bvb. van een magazine, krant) te plakken op een stevige achtergrond. Bovendien kan ik op die manier de verschillende elementen naadloos verbinden met elkaar, zoals in mijn 'Dialogen'-reeks, een work in progress sinds 2010.'
'De microfineliner ballpoint pen van Pilot, de G-tec c3 0,3 is sinds een 4-tal jaar mijn grote liefde. Ik ontdekte deze pen per toeval in de pennenzak van een vriend. Liefde komt als je niet zoekt, zegt men wel eens, en ik had wel al heerlijke ervaringen gehad met andere materialen. Maar dit voelde aan als fucking vuurwerk. Als twee beginnende vrijers onderzochten we elkaars karakter vol hartstocht en goesting: vaak en tot een kot in de nacht. Soms ging ik erover. Ik heb haar meermaals opgebruikt, gebroken, verbruikt, laten vallen en terug opgepikt. Zij viel over mijn onkunde, mijn ongeduld en onbegrip voor juiste papiersoorten, ik heb haar vaak laten uitdrogen, zomaar zonder haar dop terug in mijn pennenzak geflikkerd. Na een hevige beginperiode besloten we afstand te nemen, maar het duurde niet lang vooraleer ik weer naar haar greep, geleidelijk aan met meer en meer zorg.
Ik vernam dat de fabrikant de pen niet meer zal produceren. Hoe broos ze dus is, ik zal haar moeten koesteren voor zo lang ik haar nog houden kan. Ze is verdorie geweldig. Een pen om U tegen te zeggen.'
'Jan Van Eyck was een briljant man, dat zal je mij niet snel horen ontkennen. Maar ook een tikkeltje neurotisch, als je het mij vraagt. Wist je dat hij vaak een penseeltje naar boven haalde met maar één varkenshaartje? Hij gebruikte het om dat piepende neushaartje perfect juist en in feilloze harmonie met de rest van zijn schilderij te plaatsen. Wat denk je nu? Dat ik dat ook doe? Nee, maar wat ik wel gebruik - en toegegeven een beetje afgekeken van van Eyck -, is een klein naaldje voor de haartjes, de pelsjes, de vezeltjes. Ik schilder een witte laag, laat die drogen, om er daarna een donkere laag verf over te schilderen. Die schraap ik dan snel weg met mijn naaldje. Resultaat? Ultrafijne streepjes.'
‘Twee gereedschappen vormen één gereedschap. Als keramiste bouw ik altijd op met deze twee tools. Met de plastic lomer kan je de binnenkant van een schaal of theekom mooi afwerken en afronden. De vorm kreeg ik van de Japanse keramiste Mami Kato. Zij kreeg deze op haar beurt van haar leraar en hij van zijn leraar enz. Ik vind het heel mooi dat je tradities op deze manier kan doorgeven en blijven bewaren.
In keramiek bestaan er tientallen houten gereedschappen. Ik werk altijd met dit model bij de opbouw. Als het versleten is, vervang ik het door hetzelfde model. Kortom, deze twee tools gebruik ik altijd voor om het even welk werk dat ik maak in klei. Ze zijn mijn yin en yang.’
'Het is voor mij altijd een hele klus om potloden, penselen, messen bijeen te houden. Daarom gebruik ik deze (gedurende jaren) verzamelde ‘pique fleurs’: glazen halve bollen mét gaatjes die in hun vorig leven werden gebruikt om bloemen in te zetten. Mijn materiaal past er netjes in. Waar ik ook teken of schilder, gaan ze mee.'