Mijn favoriet gereedschap

Een op het eerste zicht futiel potlood dat je altijd opnieuw blijft aankopen? Een schetsboek, penseel, mes dat niet van je zijde mag wijken? Misschien heb je het, misschien helemaal niet. We peilden naar jouw all time favourite.

Anouk Van Hooydonk: scalpel

'Misschien een wat vreemde keuze maar mijn favoriet gereedschap is een scalpel, type: Swann-Morton handvat nr. 3 & mes nr. 15. Ik gebruikte een scalpel al toen ik papierrestauratie studeerde. Daar wordt een scalpel vaak gebruikt om oude kleefmiddelen (zoals plakband) te verwijderen van oude prenten of om Japans papier voor te  snijden voor reparaties. Vorig jaar gebruikte ik dit scalpel om alle dieren uit een kunstboek te krassen, deels als maatschappelijke boodschap om het probleem van het verdwijnen van diersoorten aan te kaarten.'

Marthe Verhoest: microfineliner ballpoint pen

'De microfineliner ballpoint pen van Pilot, de G-tec c3 0,3 is sinds een 4-tal jaar mijn grote liefde. Ik ontdekte deze pen per toeval in de pennenzak van een vriend. Liefde komt als je niet zoekt, zegt men wel eens, en ik had wel al heerlijke ervaringen gehad met andere materialen. Maar dit voelde aan als fucking vuurwerk. Als twee beginnende vrijers onderzochten we elkaars karakter vol hartstocht en goesting: vaak en tot een kot in de nacht. Soms ging ik erover. Ik heb haar meermaals opgebruikt, gebroken, verbruikt, laten vallen en terug opgepikt. Zij viel over mijn onkunde, mijn ongeduld en onbegrip voor juiste papiersoorten, ik heb haar vaak laten uitdrogen, zomaar zonder haar dop terug in mijn pennenzak geflikkerd. Na een hevige beginperiode besloten we afstand te nemen, maar het duurde niet lang vooraleer ik weer naar haar greep, geleidelijk aan met meer en meer zorg.

Ik vernam dat de fabrikant de pen niet meer zal produceren. Hoe broos ze dus is, ik zal haar moeten koesteren voor zo lang ik haar nog houden kan. Ze is verdorie geweldig. Een pen om U tegen te zeggen.'

Marthe Vanhoutte: keramiek

‘Twee gereedschappen vormen één gereedschap. Als keramiste bouw ik altijd op met deze twee tools. Met de plastic lomer kan je de binnenkant van een schaal of theekom mooi afwerken en afronden. De vorm kreeg ik van de Japanse keramiste Mami Kato. Zij kreeg deze op haar beurt van haar leraar en hij van zijn leraar enz. Ik vind het heel mooi dat je tradities op deze manier kan doorgeven en blijven bewaren.
In keramiek bestaan er tientallen houten gereedschappen. Ik werk altijd met dit model bij de opbouw. Als het versleten is, vervang ik het door hetzelfde model. Kortom, deze twee tools gebruik ik altijd voor om het even welk werk dat ik maak in klei. Ze zijn mijn yin en yang.’