• De oproep was: stuur een werk in voor de cover van Kunstletters. Met een massa inzendingen tot gevolg. Uit de kleurrijke verzameling aan werken kozen we voor een zomers beeld van Kim Snauwaert. Wie is ze en wat is het verhaal achter dit 'Badpakje'?

  • Fotograferen met het oog van een schilder

    Karin Borghouts is vooral bekend als stadsfotograaf met een bijzonder oog voor architectuur. Ze richt haar camera graag op interieurs, gebouwen in transitie en gemaakte werelden. Maar ze heeft ook een achtergrond in schilderkunst. Met haar nieuwe project treedt die interesse op de voorgrond: voor ‘Vincent was here’ volgde ze het spoor van Van Gogh.

  • Dit voorjaar waren we te gast bij kunstenaar Luk van Soom. Naar aanleiding van dit fijne atelierbezoek waarin de kunstenaar o.m. zijn parcours toelichtte,  gaan we in dit interview wat dieper in op 1 specifiek onderwerp: zijn visie over en aanpak rond tentoonstellen.

  • Ward Desloovere

    Arie in zijn eigen ritme, monsterkinderen, vernuftig raderwerk, radioactieve beren, benen in de knoop....: onze redactiemedewerker Ward dwaalde door de wondere wereld die www.beeld.be ondertussen is en koos bijzondere werken die verbazen.

  • Op avontuur met een buitenschilder

    Nils Verkaeren begeleidt op zaterdag 29 augustus de zomereditie van Painting Nights in Het Zwin Natuur Park. Nils is als buitenschilder pur sang de aangewezen persoon om je met advies bij te staan tijdens dit schildersatelier in volle natuur. Maar wat trekt hem aan in buitenschilderen en wat zijn de do's en don'ts?  

  • De Coronagids (update)

    Atelierwerking, workshop of expo: heropstarten kan, gelukkig. Van 1 tot 31 juli geldt dat voor activiteiten tot 50 deelnemers. Maar we moeten uiteraard maatregelen blijven nemen om de verdere verspreiding of nieuwe opflakkeringen van het virus zoveel mogelijk te vermijden. De Coronagids reikt je alle info aan om op een veilige manier artistieke groepsactiviteiten te hernemen. 

  • Kunstletters staat naar goede gewoonte boordevol reportages en véél beeldend werk. Met op de cover het winnend werk dat we na een oproep uit meer dan 250 inzendingen kozen. Niet te missen, dus.

  • Zo haal je het beste uit je werk

    Soms zit het net in de kleine dingen: een goeie belichting, de ideale invalshoek, of de beste positie ten opzichte van je werk. Met deze basistips zorg je ervoor dat je werk niet alleen in het echt, maar ook digitaal ten volle tot zijn recht komt.

  • Oooh, de open call waarin we peilden naar de verwondering van kunstenaars, leverde uiteindelijk een mooie selectie van werken van 110 kunstenaars op. Wie al een glimp wil opvangen van alle geselecteerde werken kan terecht op ons digitaal platform Beeld.

  • Geef een beeldende invulling aan een troostplek

    Met de campagne PlantTroost wil Ferm een bron van troost zijn voor iedereen die worstelt met gemis, verlies, afstand of afscheid. Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de troostplekken. Ook beeldende kunst kan deel uitmaken van zo’n plek. 

  • zaterdag 29 augustus 2020 - Zwin Natuur Park

    Painting Nights is jouw schildersatelier voor één avond op een bijzondere plek. Voor deze editie trekken we naar het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist. Kom je op zaterdag 29 augustus 2020 mee schilderen bij zonsondergang?

  • Heb jij een tekenmachine ontworpen of wil je dat graag doen? Dan is dit een unieke kans om ze te demonstreren voor het publiek. Ga in op deze open call en misschien maakt jouw ontwerp deel uit van de fascinerende expo met 20 tekenmachines tijdens Drawing Days. Van 2 tot 4 oktober 2020 strijkt het festival neer in Hasselt.

  • Sint-Niklaas, dinsdag 29 september 2020

    Wil je je verder verdiepen in tentoonstellingsopbouw? Deze inspiratiedag, gericht naar technische medewerkers, toezichters, theatertechnici, onderhoudsmedewerkers en lokale cultuurwerkers zet je verder op weg.

  • Mies Van Roy

    Mies Van Roy is content manager bij Flanders DC dat creatieve ondernemers ondersteunt, promoot en verbindt. Mies coördineert de website en staat in voor het online magazine. Zij dook in de rijke collectie op Beeld en diepte deze parels op.

  • Niet alleen voor kunstenaars maar ook voor galeries was de lockdown een moeilijke periode. Kathleen Ramboer peilde bij galeriste Hermine De Groeve naar haar ervaringen tijdens deze periode en naar de heropstart van artgalerie S&H De Buck.

  • Charlotte Geeraert (Netwerk Aalst) over Oooh

    990 werken, 3 curatoren, evenveel locaties en 2 online juryrondes. Met deze opdracht ging Charlotte Geeraert (Netwerk Aalst) samen met Annelies Thoelen (Z33, Hasselt) en Jan Moeyaert (Stichting IJsberg, Damme) aan de slag. Het bleek een huzarenstukje, maar met drie unieke expo's als resultaat. Maar hoe doe je dat? Zo'n groepsexpo cureren? En hoe hard speelt de identiteit van Netwerk Aalst hierin mee? We schotelden Charlotte Geeraert deze (en meer) vragen voor.

  • Vraag je je af of je atelierwerking komende maandag opnieuw mag opstarten en of je opnieuw workshops mag organiseren? Lees dan even verder.

  • Priscilla Devries

    Ook de medewerkers van Kunstwerkt grasduinen door Beeld. Het gevolg: een selectie van enkele werken die hen erg aanspreken. Priscilla, onze stagiaire, koos deze 6 bijzondere werken.

  • Annelies Thoelen (Z33) over Oooh

    990 werken, 3 curatoren, evenveel locaties en 2 online juryrondes. Met deze opdracht ging Annelies Thoelen (Z33, Hasselt) samen met Charlotte Geeraert (Netwerk Aalst) en Jan Moeyaert (Stichting IJsberg, Damme) aan de slag. Het bleek een huzarenstukje, maar met drie unieke expo's als resultaat. Maar hoe doe je dat? Zo'n groepsexpo cureren? En hoe hard speelt de identiteit van Z33 hierin mee? We schotelden Annelies Thoelen deze (en meer) vragen voor. 

  • Instagram is overal. En of je nu voor of tegen bent, je kan niet ontkennen dat het inspirerend kan zijn. Ook beeldend kunstenaars en ontwerpers gebruiken het medium in overvloed en toveren met prachtige beelden die je dag net dat beetje vrolijker of kleurrijker maken. Wij pikten er vijf profielen uit die je tijd zéker waard zijn.

  • Geef wat je kan missen. Neem wat je nodig hebt.

    Kunstenaarsplatform State of the Arts lanceert SOS RELIEF om mensen in nood tijdens de Coronacrisis te helpen.

  • Jan Moeyaert (Stichting IJsberg) over Oooh

    990 werken, 3 curatoren, evenveel locaties en 2 online juryrondes. Met deze opdracht ging Jan Moeyaert (Stichting IJsberg, Damme) samen met Charlotte Geeraert (Netwerk Aalst) en Annelies Thoelen (Z33, Hasselt) aan de slag. Het bleek een huzarenstukje, maar met drie unieke expo's als resultaat. Maar hoe doe je dat? Zo'n groepsexpo cureren? En hoe hard speelt de identiteit van Stichting IJsberg hierin mee? We schotelden Jan Moeyaert deze (en meer) vragen voor. 

  • Haar 5 favoriete werken uit Beeld

    Annelies Moons is presentatrice bij Radio 1 en neemt sinds 2018 het programma 'Culture Club' voor haar rekening. Ze ging op ontdekkingstocht langs de - intussen meer dan 12000 - werken op Beeld en maakte een mooie selectie van kunstwerken die haar raken. 'Beeld heeft me een hele mooie middag bezorgd', aldus Annelies.

  • We krijgen heel wat vragen rond de heropstart van je atelierwerking, je galerie, je workshops. Mag er nu al opnieuw gestart worden? Wie mag al opnieuw opstarten? En wie zal het startsein geven voor een heropstart?
    Hier wat we al weten...

  • Kunstwerkt zet jouw werk graag in de kijker. Ook in ons tijdschrift Kunstletters. En nu zelfs op de cover van het blad. Voor Kunstletters #010 gaan we op zoek naar een sterk coverbeeld en kloppen daarvoor graag aan bij jou. 
    De deadline is verstreken. Maar liefst 262 mensen dienden één of meerder werken in. Je ontdekt binnenkort wie de cover voor het volgende nummer maakt.

  • Ann-Sophie Deproost, Jyoti Van Acker, Annemie Henkens, Els Ghyselinck en Meike Janssens

    Met het einde van de strikte lockdown in zicht kijken we nog eens waar kunstenaars in quarantaine zich op focussen. Deze keer: Ann-Sophie Deproost, Jyoti Van Acker, Annemie Henkens, Els Ghyselinck en Meike Janssens.

  • 300 kunstenaars gaan aan de slag

    Maar liefst 300 kunstenaars reageerden op onze open call, en zullen in de zomer hun versie van het ontbrekende paneel van het Lam Gods schilderen. In november kun je de dertig (rechtvaardig) geselecteerde werken van 'Op eigen hout' zelf gaan bewonderen.

  • Bedolven onder betekenis

    Voor de eerste solotentoonstelling van Wolfgang Tillmans in België moe(s)t je in Wiels zijn. Op het menu: werk van de laatste dertig jaar, dat tont hoe hij de conventionele grenzen van de beeldcreatie verlegde. De expo loopt nog tot 24 mei 2020. Het wordt dus spannend of er nog een kans komt om deze bijzondere expo te gaan bezoeken.

  • Margareta Van Dijck en Annemieke Keijzer

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer: Annemieke Keijzer en Margareta Van Dijck.

  • Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer aan het woord: Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova.

  • Een spirituele dooltocht

    De tentoonstelling van Els Dietvorst in M HKA is verlengd tot 30 augustus. Een geluk, want 'Dooltocht / A desperate quest to find a base for hope' zoals de expo heet, biedt een totaalervaring, een rollercoaster van emoties en filosofische bespiegelingen.

  • Pierre Muylle

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer laten we Pierre Muylle aan het woord.

  • Vanessa Van Meerhaeghe en Jessie Georges

    Maen Florin maakt o.a. koppen in keramiek, die ze niet als portretten, maar als archetypes beschouwt. We vroegen haar om een kijkje te nemen op ons platform Beeld. Ze koos voor werken van Vanessa Van Meerhaeghe en Jessie Georges.

  • Elise Debrock

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer laten we kunstschilder Elise Debrock aan het woord.

  • Sarah Poesen

    Ook de medewerkers van Kunstwerkt grasduinen door Beeld. Het gevolg: een selectie van enkele werken die hen erg aanspreken. Sarah, onze communicatiemedewerker koos deze 8 bijzondere werken.

  • maakt virtuoze animaties die raken

    Vanaf dinsdag 28 april loopt op Canvas de reeks ‘Kinderen van de Holocaust’. Net als bij de andere reeksen van dit documentaire drieluik maakte Joost Jansen bij elke aflevering krachtige animaties die je visueel wakker schudden. Hoe pak je zo’n opdracht aan? En wat maakt het werk van deze animatiefilmmaker zo bijzonder?

  • Kunstletters staat naar goede gewoonte boordevol reportages en véél beeldend werk. Bovendien zit dit nummer in een schitterend, nieuw jasje. Niet te missen, dus.

  • We opereren nog even allemaal vanuit de huiskamer, onze quarantainecel bij uitstek. En om toch nog enigszins wat contact te hebben met onze virtuele medemens, is Instagram de ideale plek voor wat visueel voer. Scrollend doorheen onze dagen, trokken vijf profielen onze aandacht. 

  • Eefje Van den Brande, Anouk Van Hooydonk, Rita Heymans, Bénédicte Faure en Celine Vandeweghe

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Eefje Van den Brande, Anouk Van Hooydonk, Rita Heymans, Bénédicte Faure en Celine Vandeweghe over hun artistieke bezigheden in tijden van Covid-19.

  • Griet Cockaerts

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. In deze eerste post laten we kalligrafe Griet Cockaerts aan het woord.

  • Eeuwig vergankelijk

    ‘Exit’ is de eerste overzichtstentoonstelling van Kris Martin (°1972, Kortrijk) in België. Al enkele dagen na de opening van deze expo in S.M.A.K. gingen de deuren van het museum dicht om de bekende redenen. De expo is alvast verlengd tot 30 augustus, dus misschien volgt nog een herkansing.

  • IN GESPREK MET STUDENTEN VALERIE CROMMEN EN HANNE HULSMANS

    Waaraan je je mag verwachten tijdens Drawing Days in Hasselt? Een heleboel: workshops, expo's, tekenactiviteiten en datgene wat allesbehalve in vakjes past. Zoals de Stadsavond die Valerie Crommen en Hanne Hulsmans, studenten aan PXL MAD, in goede banen zullen leiden.

  • Edith Meijering, Kathleen Ramboer, Kathleen Steegmans

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Edith Meijering, Kathleen Ramboer en Kathleen Steegmans vertellen over de extra 'ateliertijd' die nu vrijkomt.

  • deel 2

    De werktafel van een kunstenaar: een chaotische plek vol papier, verfresten en allerhande materialen? Of net een baken van rust, een gestructureerd leeg vlak? Een inkijk in twaalf werkplekken.

  • Ine Lammers

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Kunstenares Ine Lammers vertelt over hoe zij deze Coronatijd beleeft.

  • In gesprek met Pablo Hannon

    Drawing Days: dat is drie dagen vol tekenactiviteiten, workshops, expo’s, en alles daartussenin. Elke editie ondersteunt Kunstwerkt een sociaal-artistiek project en in Hasselt is dat niet anders. Dit jaar is het de beurt aan creatief brein Pablo Hannon.

  • Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst

    Wie deelneemt aan de open call Op eigen hout staat voor een uitdaging: schilderen op een houten paneel. We gingen alvast eens luisteren naar het verhaal van Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst, drie doorwinterde paneelschilders. Wat maakt werken op hout voor hen zo bijzonder? 

  • Loes De Gendt

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Loes De Gendt gunt ons deze week een kijkje in haar atelier.

  • deel 1

    De werktafel van een kunstenaar: een chaotische plek vol papier, verfresten en allerhande materialen? Of net een baken van rust, een gestructureerd leeg vlak? Een inkijk in twaalf werkplekken.

  • Wivina Ockier, Sien Godderis en Sabine Oosterlynck

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? Kunstenaars Wivina Ockier, Sabine Oosterlynck en Sien Godderis reageerden op onze oproep. Ze genieten vooral van de extra 'ateliertijd'.

  • Haar tien favorieten uit Beeld

    Hadewych Becuwe is de helft van Wilderzicht, de ontwerpstudio die zorgt voor de vormgeving van Kunstletters. Ze werkte zonet een prachtig vernieuwde Kunstletters af en dook meteen daarna in Beeld om er haar favoriete werken uit te kiezen.

  • Lies Caeyers over de techniek en vaardigheid van Van Eyck

    Nee, Jan van Eyck heeft het olieverfschilderen niet uitgevonden. Maar door zijn kennis van de voor zijn tijd vooruitstrevende alchemie heeft hij de olieverftechniek wél geoptimaliseerd en makkelijker toepasbaar gemaakt. Lies Caeyers vertelt er graag meer over in het kader van Op eigen hout.

  • David Audenaert

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Illustrator David Audenaert vertelt over de grote zoekplaat-tekeningen die hij tijdens deze Coronatijden ontwerpt.

  • Nakke Van Loo

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Kunstenares Nakke Van Loo gunt ons deze week een kijkje in haar atelier.

  • Een duik in de geschiedenis met dit 15e-eeuws meesterwerk

    Het Lam Gods heeft door de eeuwen heen mensen gefascineerd en aangetrokken. Nu, 600 jaar later, kunnen we het schilderij in al haar pracht terug bewonderen. De verf van de meester schittert als nooit tevoren nu de vergeelde vernis is weggehaald. 
    In het kader van Op eigen hout vroegen we kunsthistorica Petja Gekiere om ons wat meer te vertellen over het beroemde drieluik.

  • De keuze van Filip

    Ook de medewerkers van Kunstwerkt grasduinen door Beeld. Het gevolg: telkens een straffe selectie van enkele werken die hen erg aanspreken. Dit keer maakte Filip Maes, die het digitaal platform in goede banen leidt, een selectie.

  • Een (Krabbel&)Babbel met Willem & Danny van Anti.Anti.

    Op 2, 3 en 4 oktober 2020 strijkt Drawing Days neer in Hasselt. In aanloop naar deze editie tot 24 april zoekt Kunswerkt naar mede-organisatoren. Welke plannetjes smeden deze Hasseltse creativelingen ondertussen? Deze keer: Willem Vrancken en Danny Van De Genachte.

  • Hans De Smedt

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. In deze eerste post laten we schilder Hans De Smedt aan het woord.

  • Hoe zien de dagen van kunstenaars eruit?

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier?
    We zijn benieuwd naar hoe de dagen van creatievelingen en kunstenaars er vandaag uitzien. 

  • In gesprek met Audi Pauwels van Huis Pauwels Spaenjers

    Op 2, 3 en 4 oktober 2020 strijkt Drawing Days neer in Hasselt. In aanloop naar deze editie tot 24 april zoekt Kunswerkt naar mede-organisatoren. Welke plannetjes smeden deze Hasseltse creativelingen ondertussen? Een eerste in de reeks: Audi Pauwels van Huis Pauwels Spaenjers. 

  • Beeldend kunstenaars en ontwerpers gebruiken Instagram in overvloed en toveren met prachtige beelden die je dag net dat beetje vrolijker of kleurrijker maken. Wij pikten er vijf profielen uit die je tijd zéker waard zijn.

  • spelen met illusie in de schemerzone

    Al het werk dat Manders creëert maakt deel uit van een groot zelfportret. Een grote expo in Bonnefanten in Maastricht toont hoe zijn bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. 

  • Johan Geysen maakt duurzaam papier

    Johan Geysen legt zich toe op duurzaam papierscheppen. Daarbij wordt geen enkele boom geveld. Hij laat bacteriën en schimmels het werk doen. Zijn oplossing voor overmatig papiergebruik doopte hij kortweg: Papur.

  • In gesprek met Robbert&Frank Frank&Robbert

    Ze zijn een onafscheidelijk artistiek duo, delen eenzelfde voorliefde voor het alledaagse en bouwen samen een absurd universum uit doorheen beeldende kunst, videowerk, theater en performance. Enkele vragen aan het kunstenaarsduo Robbert&Frank Frank&Robbert over hun verwondering.

  • heimwee naar de ideale wereld

    Maak je wat tijd om te reizen in de tijd? Een wonderlijke expo in het Koninklijk Museum van Mariemont toont je hoe kunstenaars en schrijvers onze fascinatie voor andere tijden verbeelden in beeldende kunst, film en teksten. Maar er is ook ruimte voor fan art, popcultuur en sciencefiction.

  • 5 jaar licht en landschap

    Op de Zilverberg nabij Roeselare vind je een opmerkelijke tentoonstellingsruimte: een minimalistisch betonnen bouwwerk van 10 bij 30 meter. De artist in residence is op permanente basis: het zonlicht. Ondertussen toont de zon al 5 jaar haar kunsten in en rond MUZE’UM L.

  • Van samoerai tot Nintendo

    Hello Kitty? Pokémon? De hedendaagse Japanse beeldcultuur heeft een heel rijke voorgeschiedenis. Het MAS toont die in een pittige expo vol kleur.

  • +10000 kunstwerken

    De webgalerie op deze site verdween om plaats te maken voor een platform dat je nog meer mogelijkheden biedt: Beeld. Beeld is het online platform waar je beeldend werk kan tonen, je laten inspireren door andere makers en toon- en creatiekansen ontdekt.

    Bezoek beeld.be

  • Dit voorjaar focussen we tijdens vijf bijzondere atelierbezoeken op het parcours van een kunstenaar.   

    Hoe evolueert het werk van een kunstenaar? Hoe ziet de afgelegde weg eruit, welke kansen waren er, welke moeilijkheden kwamen er op zijn of haar pad? We gaan in gesprek over het huidig werk van de kunstenaar en ook over zijn of haar evolutie doorheen de tijd qua thema’s, stijl, kleur, materialen, technieken… 

    Een atelierbezoek duurt ongeveer 1,5 à 2 uur en kost 8 euro.

  • Ja, je kan je abonnement op Kunstletters nu ook online betalen. Nog makkelijker dus om abonnee te worden of te blijven! En nog altijd aan 15 euro voor een jaarabonnement (4 nummers)

  • Naomi Kerkhove en Greet Vandepitte

    We vroegen Hilde Overbergh om een kijkje te nemen op Beeld en op zoek te gaan naar beelden die haar raken. Ze koos voor werken van Naomi Kerkhove en Greet Vandepitte.

  • de kerstspecial

    Of je nu een gulle gever bent, gaat voor low budget, houdt van een persoonlijke touch of kiest voor een designstuk: Instagram is tegenwoordig hét walhalla voor cadeautips. Op deze webshops 2.0 vind je zelfs voor het moeilijkste familielid een pakje voor onder de kerstboom.

  • 5 zondagse sessies rond tentoonstellen en portfolio

    Je werk groeit, je bouwde intussen een oeuvre op: tijd om na te denken over de volgende stap.
    Zoek je ondersteuning om je artistiek werk te delen op een professionele manier? Tips nodig rond tentoonstellen of de samenstelling van je portfolio? De vijfdelige reeks Parcours voedt je stapsgewijs met ideeën en helpt je verder op weg om je artistiek werk te delen op een professionele manier.

  • dit was Painting Nights #1

    Op 30 november verzamelden heel wat schilders en tekenaars zich in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel voor de eerste editie van Painting Nights. Met schildersezel en penseel of juist met schetsboek en potlood, durfden zij het aan om tussen de Tyrannosarus Rex en de beroemde Iguanodons van Bernissart te werken. 
    Wat vonden de deelnemers er zelf van? Vijf creatieve nachtraven delen hieronder hun ervaring van hun schildersessie na sluitingstijd.

  • Voor de eerste editie van Painting Nights - schildersatelier voor één avond op een bijzondere plek - trokken we naar het Museum voor Natuurwetenschappen. Schilderen na sluitingstijd tussen de dino’s! 

  • Er bestaat een lange traditie van kunstenaars voor wie tekst en beeldende kunst onafscheidelijk zijn. Het Griekse woord ‘Ekphrasis’ staat voor de relatie tussen woord en vormgeving. De eerste beroemde ekphrasis dateert uit de Griekse oudheid. In de Ilias beschrijft Homerus het schild van Achilles op zo’n kleurrijke manier dat er een krachtige visualisatie ontstaat.

  • Carte blanche
  • de kracht van een penseelstreek

    Schilderijen die krachtig en trefzeker zijn gemaakt, maar ingetogen en zelfs meditatief aandoen: de Koreaanse kunstenares Hyun-Sook Song slaagt er met haar werk al enkele decennia in. In Zeno X Gallery loopt nu haar solotentoonstelling 'The single brushstroke as a horizon between heaven and earth’. Want de penseelstreek, daar draait alles om in deze schilderijen.

  • Een gesprek met Katrien Hendrickx en Liesbeth Damen van ETNA

    Het Kunstwerktproject ‘Visite’ brengt twee generaties samen en laat jong en oud ongedwongen en verrassend samen tekenen. Visite is ook een tekenspel. In oktober trokken 50 klassen (4e, 5e of 6e leerjaar) naar een nabijgelegen woonzorgcentrum en speelden daar samen met ouderen 'Visite’. Katrien Hendrickx en Liesbeth Damen van ETNA zetten het project in een heel mooie, kleurrijke vormgeving.

  • 4 profielen die je móet volgen

    Instagram is overal. En of je nu voor of tegen bent, je kan niet ontkennen dat het inspirerend kan zijn. Ook beeldend kunstenaars en ontwerpers gebruiken het medium in overvloed en toveren met prachtige beelden die je dag net dat beetje vrolijker of kleurrijker maken. Wij pikten er vier profielen uit die je tijd zéker waard zijn.

  • Het zwarte gat is voelbaar, na de dagelijkse tekeningen van A paper / A day. Maar we warmen ons - voor een laatste keer - aan deze 31 'favoriete tekeningen' van de voorbije maand. Bedankt, tekenaars! Jullie waren geweldig.

  • 1 november 2019

    “Op het eerste gezicht lijkt deze illustratie niets meer dan een goed nagetekend logo met een gek zinnetje eronder.De tekenaar speelt hier echter een subtiel spel met tekst en tekening.Wie beter kijkt (maar vooral beter leest), ontdekt waar het de illustrator eigenlijk om te doen is: een lach ontlokken.
    Dat is hem in mijn geval goed gelukt, ik hou dan ook van dit soort humor.”

  • 31 oktober 2019

    “Ik kies deze geheimzinnige tekening voor vandaag.
    Ik word aangetrokken door de subtiele kleuren en de vreemde figuur.  Wat doet ze eigenlijk? En wat is die rare blauwe vorm? Intrigerend vind ik…
    Een tekening met penseel vind ik sowieso top.”

  • 30 oktober 2019

    ”De tekening liet mijn ogen dwalen in een niet onmiddellijk te definiëren landschap, stadszicht, stratenplan,… Ik wandelde als het ware in het beeld waarbij ik telkens opnieuw uitgenodigd werd om de diverse tekentechnieken te onderzoeken.De veelheid van onderdelen laat zich omarmen als een fris, kleurrijk geheel.”

  • Deel 4

    Morgen gaat de voorlaatste dag van A paper / A day in. We pinken nu al een traan weg: onze dagen zullen minder kleurrijk zijn zonder de stroom tekeningen die ons dagelijks overspoelen. Maar we voelen dat de tekengewoonte een stevige boost heeft gekregen, en daar juichen we om. Zo getuigen ook deze tekenaars, die dagelijks deelnamen (én tot favoriet van een van de curatoren bekroond werden).

  • 29 oktober 2019

    “Het beeld van de kamer maakt me meteen nieuwsgierig, ze doet mij vragen stellen naar de plek en het moment waarop dit beeld werd vastgelegd. Ik hou van de eenvoudige compositie van deze tekening. We krijgen een lege ruimte te zien met lichte ramen. Een mooi stuk uit de tekening vind ik de reflectie van het licht op de vloer. Doordat we niets uit de ramen zien, wordt een mysterieus sfeertje gecreëerd. Er is geen uitzicht maar alles lijkt wel in de ochtendzon te baden. Het matte kleurenpalet van de muren en het plafond dragen mee aan de stille sfeer in de ruimte. “

  • 28 oktober 2019

    “Johanne Ampe zet met deze tekening een beeldverhaal neer dat mijn aandacht eist op verschillende manieren. De schetsmatige bomenrijen zijn enorm dynamisch en staan in contrast met de strakke geometrische vorm van het huis. Er zit een prachtige lichtinval in de tekening waardoor de afgrond op je af lijkt te komen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt: wie tuimelt er door de bomenrijen? Welke rol speelt het huis in dit verhaal? Als dit de start is van een graphic novel, wacht ik met plezier en in spanning af.”

  • Deel 3

    Zondag, rustdag? Niet voor de tekenaars van A paper / A day. De tekenchallenge duurt nog vier dagen - wie houdt het 31 dagen lang vol? En zorgt deze uitdaging voor een nieuw 'tekenpatroon'? Lotte Dufour en Jens Dawn (wiens tekeningen de voorbije weken door enkele curatoren werden gespot) lossen wat informatie over hun tekenroutine. Fijne zondag!

  • 27 oktober 2019

    “In deze tekening hou ik van de compositie en de kleuren van de verschillende elementen die erin verwerkt zitten. Ze lijken allemaal losjes getekend, maar tegelijk houden ze de tekening juist samen. Wat ook voor een fijne balans in de tekening zorgt is het gebruik van verschillende materialen. Deze tekening maakt me gelukkig wanneer ik ernaar kijk. Quite an unusual piece.”

  • 26 oktober 2019

    “Twee keer scrollde ik er helemaal door en twee keer stopte ik bij deze. In het beeld gezogen door de roze confettistippen en de eenvoudige, kinderlijke lijnen die wielrenners op hun fiets creëren. 
    Bijna vormen ze gewoon klonen van elkaar. Maar een simpele haarlok, een veel te grote snor en een stereotiep brilletje steken daar een stokje voor. 
    Een hoopje coureurs, zo beschrijft ze ze zelf. Dat roept onmiddellijk een herkenbaar beeld op. Van een peloton fietskameraden, op een weekendochtend met versgewassen koerstruitjes. Lavendelfris en strak in het pak! 
    Zwetend ploegen ze zich door de velden en eindigen doen ze altijd met een pint op een zonnig terras. Voldane glimlach op de snoet. 
    Dat stereotiepe beeld schuwt ze niet. Ze tekent een fiets zoals een doorsnee kind of volwassene een fiets zou tekenen. En het werkt.  Meer nog, ze geeft het cliché beeld wat extra cachet door er een absurde toets aan toe te voegen. Een gigantische doos waspoeder daalt uit de hemel neer, alsof er écht wasgoden bestaan die lavendelfris waspoeder in het rond strooien. 
    Kortom, de dosering beeld, humor én herkenbaarheid zit helemaal snor!”

  • De Bernheimzaal in het Museum Schone Kunsten in Brussel is de komende maanden de meditatieplek bij uitstek. Een indrukwekkende draadinstallatie van Chiharu Shiota vult de ruimte. Aan de hand van een vooraf ruw uitgetekende schets brengt de Japanse kunstenares een immens weef-en-knoop-proces op gang. Kilometers draad zijn met duizenden nietjes vastgeankerd in driehoekpatronen. Op die manier ontstaat er een ritme, een steeds wederkerende mantra die uitnodigt tot verstilling.

  • 25 oktober 2019

    “Sinds ik hem heb gezien, laat deze cartoon me niet meer los. Ik was in eerste instantie getriggerd door het thema omdat ik zelf vaak met trein, tram en bus reis. Daarbij vang ik soms intrigerende gesprekken op, andere keren ben ik getuige van wrange of pakkende taferelen. Ik hou ervan om mijn medereizigers te observeren en te fantaseren over hun afkomst en bestemming. Ik heb ook veel bewondering voor wie zijn of haar observaties kan vastleggen in rake tekeningen of verhalen, zoals deze illustratrice.
    Wat ze brengt getuigt van een nieuwsgierigheid, openheid en empathie naar anderen toe die ik hartverwarmend vind. Ze vertelt een zwaar verhaal in een donkere stijl en toch voel je je als lezer achteraf beter. Wellicht komt dat door de scène waarin het hoofdpersonage met zijn neus vruchten aantikt. Dit bevreemdende schouwspel doet verwonderen en verleent aan het geheel ook een speelse toets.
    Van deze illustratrice wil ik meer zien!”

  • 24 oktober 2019

    “De tekening lijkt een reflectie op of van een moment. Ze toont aan dat tekenen meer is dan representeren, maar een wisselwerking kan zijn tussen tijd, plaats en eigen gedachten. Enerzijds hou ik ervan dat de tekening mij aan het denken zet en anderzijds me laat verdwalen in het landschap van gedachtes van de tekenaar. Maar los daarvan vind ik ze ook gewoon heel erg mooi!”

  • Als je in de buurt van Antwerpen bent, is een bezoek aan het Middelheimpark met zijn bijzondere collectie altijd een omweg waard. Zeker nu de sculpturen in een herfstdecor staan en de warme kleurenweelde van het park uitnodigt tot een verfrissende wandeling. Er is nóg een goede reden om het park te bezoeken: het nieuwe collectiepaviljoen.

  • 23 oktober 2019

    “Op het eerste gezicht maakte Nancy Demeester een eenvoudige tekening: 1 techniek, 1 kleur, 1 laag. Maar tijdens het ontdekken van de tekening zie je de verschillende interpretatielagen.
    Het kan een gevel zijn met een rond raam, een perspectief waarbij de zon vlakken aftekent in een ruimte of ‘gewoon’ een goed opgebouwde grafische tekening. Een tekening vind ik krachtig wanneer je op zoek kan gaan in het tweedimensionaal vlak ervan en je ontdekt dat er zich nog een hele wereld achter bevindt. Een wereld gecreëerd in het hoofd van de toeschouwer.” 

  • Deel 2

    De 'challenge' A paper / A day duurt ondertussen 22 dagen - 3 weken dagelijks tekenen! - en de fervente tekenaars tekenen lustig voort. We houden van deze nieuwe ochtendroutine: scrollen door dat rijke schetsboek dat onze website is (wat een diversiteit!).
    Elke dag kiest een curator zijn/haar favoriete tekening. Het werk van Penelope en Wim werd de voorbije weken opgepikt door de curatoren. Hoe beïnvloedt A paper / A day hun dagelijkse (teken)routine?

  • 22 oktober 2019

    “Mijn eigen voorliefde voor de combinatie van beeld met taal deed me kiezen voor deze tekening van Natacha Dimovska.
    Een personage in vrouwenkledij ‘moet iets bekennen’ – zij (of hij!) zit verstrikt in een wirwar van krabbels die als een doek het gezicht bedekken.
    Ik hou van het samenspel van beheerst tekenen en het driftigere kribbelen. Het blad is maar voor de helft ‘betekend’ waardoor het voelt of het personage wat afstand houdt, ook dit geeft een spannende dynamiek waarbij je als toeschouwer extra nieuwsgierig wordt.  De zin staat als een zuil waardoor ze (nog) meer gewicht lijkt te krijgen. Natacha creëert in deze tekening op speelse wijze een momentopname in een verhaal dat je verder zelf mag invullen.
    Ik ben benieuwd naar meer! “

  • Buren bij kunstenaars 2019 was de laatste editie van het open atelierweekend dat enkel in West-Vlaanderen plaats vond. Stoppen doen we niet, integendeel! Het enthousiasme van West-Vlaanderen slaat over op de andere provincies. 

  • 21 oktober 2019

    “Ik bleef hangen bij deze tekening door het eenvoudige materiaalgebruik, kleefband en balpen.
    Bovendien zie ik de gekleurde kleefband ook als een symbool : ‘kleven’ en de ‘band’ tussen de twee personage van de tekening. De balpenlijnen zijn zelfzeker en krachtig aangebracht. Originaliteit gecombineerd met een klassiek thema.” 

  • 20 oktober 2019

    “Twee figuren in bruine tinten (is het bister en zwarte inkt?). De tekening geeft zich laag na laag vrij. 
    Ik hou van tekeningen waarin lijn en vlak, positief en negatief een spel met elkaar spelen en het overnemen van de figuratie.
    Je ziet twee figuren, maar doemt er uit de achtergrond een derde op? Draagt de linkse figuur een soort helm of loopt de beweging van het haar van de rechtse figuur gewoon door?
    Plots zie je een schouder, de kin van de man wordt vormgegeven door de hand van de vrouw. Licht en schaduw, vorm en restvorm, aantrekken en afstoten, een korrel, ruis, tikkeltje mysterie. Schoon.” 

  • 19 oktober 2019

    “Wanneer ik mijn blik over de verschillende inzendingen liet dwalen, viel deze tekening me meteen op. Ze verbeeldt drie gestileerde figuurtjes. Ze staan op de tippen van hun tenen om toch maar een glimp te kunnen opvangen van wat zich buiten beeld bevindt. Hun handeling verraadt een hedendaags fenomeen, maar vormelijk horen ze eerder in een ander tijdperk thuis (ook hun kapsels zijn trouwens wat gedateerd). Die frictie vind ik interessant. Stilistisch zou ik ze onderverdelen bij de vlakheid van Japanse prentkunst, de naïviteit van Henry Darger en het kleurgebruik van Paul Duhem. 

    De eenvoud en de kleuren van dit werk spreken mij aan. Het werkt ook goed in combinatie met het speelse thema. Ik lees deze tekening als een knipoog naar ons, mensen, die al te graag naar onze smartphone grijpen om niets te moeten missen. Maar juist door dat gebaar vergeten we echt te kijken naar de omgeving om ons heen. Als je dan even ophoudt met het staren naar je schermpje, merk je hoe onnozel we er soms kunnen uitzien. Ik vind het bewonderenswaardig hoe dit banale onderwerp zo belangeloos en eerlijk werd verbeeld. Mooi!”

  • Kiki Smith bouwt sinds de jaren ’80 aan een eigenzinnig en omvangrijk œuvre. Daarin neemt haar grafisch werk een bijzondere plaats in. Een indrukwekkende expo in Centre de la Gravure in La Louvière toont meer dan 100 prenten en tekeningen, van 1981 tot heden.

  • 18 oktober 2019

    “Tussen de vele inzendingen zijn me meteen enkele tekeningen opgevallen omwille van hun voelbare liefde voor het tekenen, hun technische kundigheid en/of hun eerlijkheid. Als ik er ééntje moet uitkiezen, dan is het dit beeld van een woonkamer met koffie op tafel en zicht naar buiten. Wat me aanspreekt is de speelse wijze waarop de maker een banaal tafereel weet om te zetten in een frisse schets. De gemaakte keuzes – hoe de realiteit is herleid tot enkele lijnen en vlakken – getuigen van een gevoel voor compositie, kleur en lijn. Ik werd er instant vrolijk van!”

  • Sinds 3 jaar runnen modedocente/schoenontwerpster Kristel Peters en de Spaanse onderzoekster María Boto Ordóñez het Colorlab. Met dit project aan het KASK in Gent willen ze inzicht krijgen in hoe kleuren ontstaan en zelf nieuwe kleuren ontwikkelen. In september stellen ze de kleurexperimenten van het Colorlab voor tijdens de expo ‘Unlabelled’.

  • 17 oktober 2019

    “Lotte is een meester met kleuren en beheerst een expressieve, spontane en erg persoonlijke lijnvoering. Deze tekening sprak me zowel grafisch als conceptueel onmiddellijk aan.
    Is het een man met migraine, krabt hij zijn ogen uit van de pijn? Of gaat het gewoon om het dagelijks ontwaken uit een diepe slaap? Geen idee wat Lotte hier neerkrabbelde, maar de tekening spreekt tot de verbeelding en is een pareltje.”

  • 16 oktober 2019

    “Deze ochtend waarschuwde Judith Vanistendael al voor enige laattijdigheid per mail: “Ik zit op een boot tussen Engeland en Spanje. Normaal is er internet, maar het stormt.” En toen viel het contact weg.
    Daarom koos niet Judith, maar Kunstwerkt op de valreep de tekening van de dag:

    “Iedere dag blijven er verrassend veel tekeningen verschijnen. Sommigen tekenen af en toe, maar het is ook fijn om langzaamaan de volhouders te kunnen onderscheiden. Penelope Deltour is één van die toegewijde uitslovers, die zich duidelijk heeft voorbereid op onze #apaperaday19. Zo creëert Penelope op haar account een beeldverhaal, waarbij het iedere dag uitkijken is naar het vervolg. Een potvis, de zee, en een man in een hutje op een vlot spelen de hoofdrol. Het is op dit moment nog uitkijken naar welke wendingen het verhaal zal nemen, maar de enige zekerheid is dat het narratief binnen 31 afleveringen vervat zit.
    Wanneer we voor het eerst langs de tekening van Penelope scrolden, leek het een berg die dreigt af te brokkelen, maar snel werd duidelijk dat er iets magischer achter de tekening schuilt. Vooral het mannetje op de rand merk je pas later op. Het is zo’n afbeelding waar je naar kan blijven kijken, en laag per laag meer geïntrigeerd raakt door het verhaal dat wordt verteld. Vooral het vlaggetje die daar zo dapper wappert, met een miniatuurpotvis, verblijdt ons het meest.
    Verbluffend ook hoe de textuur van de potvis tot leven komt.
    Wij kijken alvast uit naar de volgende episode van deze #humpbackwhale.”

  • Deel 1

    Al twee weken scrollen we door een overvloed aan tekeningen voor A paper / A day. De challenge van dit project luidt: teken een maand lang élke dag en post je tekening op Instagram. Veel tekenaars gaan de uitdaging aan, wij kijken juichend toe (en tekenen mee).
    We zijn ook benieuwd:
     zet A paper / A day echt aan tot meer tekenen? Wat halen deelnemers uit de challenge? We vroegen het aan twee fervente tekenaars, wiens tekening werd gekozen door een van de curatoren.

  • 15 oktober 2019

    “Deze houtskooltekening zuigt me in het scherm.
    Het beeld intrigeert omdat het tegelijk iets vreselijk onheilspellends als veel rust uitstraalt.
    Het is een geheimzinnig tafereel, geen uitverteld verhaal. Daar hou ik van.
    Technische kunde is hier gecombineerd met veel gevoel. Ik hou van de sfeer in het beeld, met zijn donkere randen en opgelichte middendeel, met zijn nuances die doen denken aan een oude foto die meer verhult dan toont, met het licht dat in de verte de bergtoppen wit kleurt.
    Zo zuigt de tekenaar me tot ver in zijn landschap, helemaal tot op die bergtoppen. Daarboven wil ik staan, en het feit dat ik niet weet of daar angst of rust op me wacht, vergroot het verlangen.”

  • 14 oktober 2019

    “Tussen de vele fraaie inzendingen werd mijn blik toch meteen naar dit kleurrijke tafereel getrokken. Helder kleurgebruik, daarmee kan je mij namelijk nogal makkelijk verleiden.
    Maar wat Jo hier heeft gedaan is het inzetten bij een eerder ‘dramatisch’ gegeven, een koppel dat in conflict is. Het is geen ordinair ruzietje, neen, die twee hebben ambras. Een kleurrijke variant dus op de echtelijke ruzie. Die twee gegevens, snoepjeskleuren en die wrange inhoud combineren, werkt hier heel komisch. Je kan er zelf veel bij verzinnen, de mogelijke dialoog tussen die twee… Als kijker heb je dus ook nog ontdekkingsruimte.
    Hoewel het maar een schetsje is, staan alle lijnen wel op de goeie plek, is het beeld mooi in balans. Met zo weinig een hele wereld oproepen, daarvoor moet je toch van goeden huize zijn.
    Trouwens, volgens mij zien die twee in beeld mekaar nog graag, de tekenaar heeft de vrouw de subtiele elegantie van een viool meegegeven. De scheiding is nog niet in zicht, ze komen er wel samen doorheen.” 

  • 13 oktober 2019

    “Ik heb echt een zwak voor techniek. De stofjes zijn meesterlijk weergegeven, ik kan ze bijna voelen. Bij werken die mij meteen aanspreken kan ik de hand van de kunstenaar aftasten met m’n oog. Het fijne weefsel van pennenstreken, de kreuken en frommels van donker vs licht: daar plooi ik voor. En het is niet enkel de techniek maar ook het onderwerp, de stof is sterk beeldend: het vervellen in andere identiteiten, de ontkleding en het afwerpen van een uniform. De hele reeks is “Spitze”.”

  • 12 oktober 2019

    “Het werk van Louise De Meester straalt een speelsheid uit waar je meteen blij van wordt. Op het eerste zicht zie je twee kippen tussen het gras. Dan valt het op dat de ene kip een ei in haar buik heeft, waarna je plots ook het felrode ei van de andere kip opmerkt. Beiden staren ze een beetje verbaasd naar dat rode ei. Dat vind ik leuk.

    Het is een tekening waar je wel eventjes naar kan kijken en op ontdekking in kan gaan. Er wordt een heel verhaal verteld in één beeld en als kijker wordt je fantasie uitgedaagd om mee te gaan in dat narratief. Die ene tekening maakt je meteen nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, het ‘ervoor’ en het ‘erna’.

    Niet alleen het onderwerp is erg speels maar ook de uitvoering. De ongedwongen combinatie van de verschillende materialen en kleuren is helemaal geslaagd. Snelle verfstroken voor de planten, de meer uitgewerkte uitvoering van de kippen, potloodvegen die de schaduw aangeven en de stippeltjes in de verf tussen de planten. Alles wordt uiteindelijk samengebracht tot een mooi geheel door de kleuren en de achtergrond.”

  • 11 oktober 2019

    Geen echte tekening maar een linoprint. Dit werk van Larussav sprak me onmiddellijk aan door het krachtige beeld. Alles staat op zijn plaats en werkt mooi met elkaar. De afbeelding op zich is eenvoudig: zonder de beschrijving te lezen leek het in eerste instantie over iets speels te gaan. Ikzelf dacht aan een rollende bal, een gek gebogen lichaam, een leuke illustratie. Er zit echter veel meer achter.
    Dit werk werd gepost op World Mental Health Day en door een korte beschrijving krijgen we een vluchtige blik in het leven van de kunstenaar. Het geeft de bevestiging dat iedereen het wel eens moeilijk heeft, dat het belangrijk is om hulp te zoeken en je te omringen met de juiste mensen. Loslaten en vergeten, de bal wegkaatsen en je gal uitspuwen.  Het is een werk dat sterk is in zijn eenvoud en sterk in zijn boodschap. 

  • 10 oktober 2019

    “Ik heb eigenlijk niks met monsters, maar in deze tekening weet hij/zij mij te vertederen. Allicht ook omwille van de beetje gelukzalige glimlach op het gezicht van de schommelende jongen. Of is het een meisje? En is het eerder een grijns dan een glimlach? Ik hou van die ambiguïteit. 
    Deze schijnbaar simpele tekening roept zowel een verhaal als emotie als lichamelijkheid op, er ontstaan personages, relaties, gewaarwordingen…. dat is straf om dat allemaal met één tekening te kunnen waarmaken. 
    Het heeft ook iets bitterzoets: misschien is het een eenzame ziel die dankzij zijn/haar fantasie toch een heerlijk moment beleeft? Want er gaat zeker een groot gevoel van vrijheid uit. Of is het gewoon iemand met een buitengewone fantasie?
    De titel zit ook goed…
    Het doet een beetje denken aan het surrealistische werk van de Australische Shaun Tan, dus mijn liefde voor illustraties heeft me zeker beïnvloed in mijn keuze.”

  • 9 oktober 2019

    “Mijn oog viel meteen op de fijne lijn, die naar mijn gevoel in één beweging op papier werd gezet. Hier en daar zie je een aarzeling, wordt het lijntje wat dunner en dan weer voller. Op het eerste gezicht zag ik een oud mannetje in de tekening met een bril, ingevallen kaken en een vooruitstekende kin.
    Toen ik de omschrijving las bleek het een schoen te zijn maar dan gekanteld.
    Het is fijn dat er vrijheid is om meerdere dingen in de vorm te herkennen.
    Een schoen kan je op zoveel manieren tekenen, ik vind het knap dat de vorm zo uitgepuurd en eenvoudig is.
    De tekening is niet perfect, je voelt de beweging die de tekenaar heeft gemaakt, de punten waar hij is gestopt, een bochtje heeft genomen en weer verder is gegaan, dat vind ik prachtig.
    Met weinig is er toch veel gezegd, een beetje als poëzie op papier.”

  • 8 oktober 2019

    ‘We kiezen voor deze man, in enkele zuivere lijnen getekend. Het ziet er een heel eenvoudige tekening uit, maar ze is perfect uitgevoerd. Er zit ook veel beweging in de tekening door de houding van de man en de vloeiende lijnen. En vooral inhoudelijk is het een intrigerende tekening die tot de verbeelding spreekt. Wat doet deze man? Braakt hij allerlei woorden uit? Of blaast hij rook uit? Of ademt hij net iets in? Je kan er van alles bij verzinnen. Je blik blijft er aan hangen.’

  • Carla Meertens en Claude Dendauw

    We vroegen kunstenares Tinka Pittoors om een keuze te maken uit de webgalerie. Ze koos werken van Carla Meertens en Claude Dendauw.

  • 7 oktober 2019

    ‘Dit is een tekening met een opvallende en krachtige compositie: de figuur is dwars over het hele blad geplaatst en boeiend afgesneden onder de romp. De zwarte penseelstreek links van het blad zorgt ervoor dat we ‘binnenkijken’ in de scène van de tekening. Met minimale middelen weet de tekenaar een hele sfeer en ruimte te scheppen die bovendien tot de verbeelding spreekt. Ligt het jonge meisje ontspannen met haar armen achter haar rug op een bed? Of slaapt ze rechtop zoals een poes of een paard dat kunnen? Slaapt ze eigenlijk wel of zijn haar ogen gesloten in een moment van gestolen genot? Een spel van vrijheid en gebondenheid, sereniteit en spanning wordt opgeroepen in één enkel beeld. En Breitners en Balthus’ meisjes zijn nooit ver weg.’

  • 6 oktober 2019

    “De tekening trof mij niet enkel door de sterke compositie, ruw en zacht materiaalgebruik en een vaag dieptezicht maar bovendien wordt de tekening spannend in het blad gezet. 
    De heftige, bijna gekraste getekende lijnen van de romp van het beest, de poten die onvolledig getekend zijn en daardoor net krachtig over de grond zweven vooraleer ze zullen neerkomen: ze geven het beeld een bijzondere uitstraling. 
    De grote beweeglijkheid van het angstig beest – dat afremt voor één of ander gevaar en dit in de ogen kijkt – trekt de kijker even in de wereld van de kunstenaar.”

  • 5 oktober 2019

    “Gisteren werden er voor Werelddierendag heel wat mooie dieren getekend om uit te kiezen. Uiteindelijk was het deze tekening van een baltimoretroepiaal die mij het meest overtuigde. Intuïtief sprak deze tekening mij aan vanuit mijn voorliefde voor vogels. Verder sprak ook de eenvoud en elegantie van dit werk mij aan: het minimaal kleurgebruik, met de sterke aanwezigheid van wit in de vogel. Doordat Laure hetzelfde wit van de vogel als achtergrond gebruikt, zorgt dit ervoor dat deze straalt op zichzelf en zich op zijn plaats lijkt te voelen op het papier. De positie van elke lijn en vorm is precies daar waar het moet zijn en vormen zo een goede compositie. Al deze elementen zorgen ervoor dat dit werk er voor mij uitspringt en ik ernaar kan blijven kijken om het te bewonderen.”

  • 4 oktober 2019

    “Bij het bekijken van de tekeningen trok een afgesneden compositie van twee vrouwen met een hondje mijn aandacht. Je ziet het gezicht van de vrouwen niet en dat prikkelt de verbeelding. De tekening laat ook veel te raden. De vrouwen lijken op iets te wachten, maar wat? Hun houding en positie van het hondje laat vermoeden dat ze er al een hele tijd staan.
    De arceertechniek met vele aanzetjes maakt het geheel levendig en het lijvig hondje is heel trefzeker weergegeven. Door het beestje niet helemaal af te beelden is het een perfecte compositie.”

  • 3 oktober 2019

    “Bij het bekijken van de tekeningen was er één tekening die, met een hypnotische blik, mijn aandacht greep.
    Ik bekeek de tekening – die voor mij een eerste aanzet lijkt, een studie voor een schilderij – van dichterbij, en dan valt de vlotheid van tekenstijl op, aangenaam om naar te kijken. Er is een directheid aanwezig, geen twijfel. Een duidelijke aanpak in het overbrengen van een gedachte naar een tekening.
    Het is voor mij niet nodig om te achterhalen wat de betekenis van dit beeld moet zijn: het staat op zichzelf en heeft genoeg kracht om beeldend te imponeren.”

  • 2 oktober 2019

    “Ik heb een voorliefde voor vlotte, spontane tekeningen. De combinatie van collage, verf en tekening werkt in dit geval bijzonder goed.
    Mijn poging het beeld te ontleden: we starten met het kammen van de haren, dan volg je met je ogen het fijne lijntje naar de ogen, de neus, dan wisselt het af met een forse verfstreek die eindigt met een fotocollage.
    Een mooi kleurenspel en het werken met eenvoudige vlakken en een fijne lijntekening oogt fris.  Ik ben benieuwd of hier bijvoorbeeld schetsen aan vooraf gaan. Het lijkt van niet, en dat getuigt van durf.”

  • wetenschappelijk plantentekenaar

    Omer Van de Kerckhove werkt als tekenaar in de Plantentuin in Meise. Zijn tomeloze fascinatie voor paddenstoelen en planten levert prachtige wetenschappelijke aquarellen op. We trokken naar zijn atelier om een inkijk te krijgen in de fascinerende wereld van deze plantentekenaar.

  • Etsen is mediteren

    In september pakt Galerie Solo in Antwerpen uit met werk van Adriaan Marin. Hij won de recente editie van de Prijs Frans Dille. Die wordt elke drie jaar uitgereikt aan een veelbelovend talent in de teken- en/of grafiekkunst. Marin heeft van etsen in zwart-wit zijn handelsmerk heeft gemaakt, maar hij droomt ondertussen ook al van geschilderde kleuren.

  • Vakantie. Dan trekken ook kunstenaars de deur achter zich dicht en zoeken andere oorden op. Maar artistieke invallen of inspiratie kunnen op elk moment de kop opsteken. Je bent maar beter goed voorbereid. Welke voorwerpen mogen niet ontbreken in de reiskoffer van een kunstenaar?

    We legden 5 kunstenaars deze vragen voor: wat neem je zeker mee op reis en wat teken of maak je zoal in vakantiemodus?

  • Carte Blanche
  • Tweelingzussen Ellen en Jill Keppens werken samen aan de restauratie van het schilderij 'Cupido en Psyche' van Jacob Jordaens. Ze vertellen er over in ‘De restaurator’, een videoreeks van het Koninklijk Musea voor Schone Kunsten in Antwerpen. We vroegen Jill en Ellen om een keuze te maken uit de webgalerie op www.kunstwerkt.be

    De zussen kozen werken van Fabienne Verhulsel, Hilde Orye, Danielle Goffa en Koen van Reybrouck.

  • Het nieuwe wonderkind van de hedendaagse (teken)kunst, zo wordt Fabien Mérelle (°1981) al genoemd. Nog tot 30 juni kan je in Keteleer Gallery naar de eerste Belgische solotentoonstelling van deze Franse kunstenaar.

  • Vakmanschap is een vorm van cultureel erfgoed dat in de hoofden en handen van mensen zit: kennis en vaardigheden, met wortels in traditie. Dat vakmanschap doorgeven is uiterst waardevol. Sinds dit jaar lopen meester-leerling-trajecten die net dat stimuleren. We polsten bij projectduo Lies Caeyers / Sophie Kuijken naar hun ervaringen.

  • Heb je het ook opgemerkt? De collage is helemaal terug. Zo vieren we op zaterdag 11 mei 2019 World Collage Day. Dat is een wereldwijd project, met een heel mooie Belgische bijdrage: de World Collage Atlas. Het idee komt van Coupee Collage Collective, een nieuw platform voor hedendaagse Belgische collagekunst. We spraken met initiatiefnemers Bram Antheunis en Brunhilde Borms.

  • De derde editie van grafiekfestival drukdrukdruk is nu wel héél dichtbij. Op 4 en 5 mei tonen grafiekfans in heel België hun werk(plek). Heel wat grafici nemen voor de derde keer deel. Wij spraken met 3 fans van het eerste uur.

  • Carte Blanche
  • Harmonie, sereniteit, helderheid in kleur en vorm zijn de belangrijkste aspecten in het werk van Els Janssens. Haar keramiek en schilderijen zijn duidelijk geïnspireerd door de natuur en door de Japanse vormgeving. Els streeft naar de schoonheid van de imperfectie, het onvolmaakte en het tijdelijke.

  • Claessens Canvas, één van de laatste én belangrijkste spelers in kwalitatieve schildersdoeken ter wereld, mag Borremans en Tuymans onder zijn klanten rekenen. We gingen langs in dit bijzonder bedrijf en namen een kijkje bij het productieproces van hun schildersdoeken.

  • Ruth Van de steene en Lies Schroeyen

    ‘Ach het wordt vast mooi’. Onder die titel brengt Ruth Van de steene haar derde bundel uit. Haar puntdichten zijn vergezeld van illustraties van Lies Schroeyen, stilaan een compagnon de route. Zo starten ze net het creatief collectief ‘leesteken’ op.

  • Tijdens 3 weekends in maart laat het Brussels Art Nouveau & Art Deco Festival je pareltjes van deze twee architecturale stijlen ontdekken. Voor de derde keer kan je in de hoofdstad rondneuzen in interieurs die je anders nooit te zien krijgt. Elk festivalweekend focust op een andere Brusselse regio. Er is telkens heel wat fraais om naar uit te kijken. Je kan in 40 opmerkelijke woningen binnenkijken, expo’s bezoeken of lezingen en workshops bijwonen.

  • Carte Blanche
  • Prikkels lijken geen grenzen meer te kennen, maar overspoelen ons langs alle kanten. Hoe gaan we daar mee om? De expo ‘Prikkels. Tussen pijn en passie’ in Museum Dr. Guislain toont kunstwerken die vragen stellen over de plaats van het individu in zijn razende of juist desolate omgeving.

  • Nog tot en met einde juni kan je in Kanal in Brussel naar een tros nieuwe expo’s. Daarna gaan de poorten van de voormalige Citroëngarage dicht voor de ombouw tot een nieuwe, hopelijk heel relevante, culturele instelling. Onze tip: plan vóór het zover is nog een bezoek: de opstelling van kunstwerken, vaak uit de collectie van Centre Pomidou, in de voormalige ateliers en lokalen van het indrukwekkende gebouw levert een bijzondere ervaring op.

  • Horror op papier

    Fanzines zijn helemaal terug. Ook Thijs Desmet is helemaal vol van de zinecultuur. De Gentse illustrator startte ‘Strange Sequences’ op, een zine met een focus op ‘weird fiction’. Thijs heeft altijd al een obsessie gehad voor sciencefiction en horror. Met dit project combineert hij die passie met zijn liefde voor experimentele strips en wil hij boeiende kunstenaars promoten.

  • Hans Op de Beeck is een artistieke duizendpoot met internationale faam. Hij stelt wereldwijd tentoon. Achter zijn indrukwekkende producties staat een stevig en veelzijdig team, aangevoerd door coördinator Ann Marcelis. Zij organiseert het reilen en zeilen van Studio Hans Op de Beeck en bewaart nauwkeurig het overzicht, onder meer over een groot aantal internationale expo’s en producties. We trokken naar Hans’ studio in Anderlecht en luisterden hoe Ann dat aanpakt.

  • ‘Ik voorspel de moderne Congolese schilders uit de jaren 50 en 60 een grote toekomst.’ Aan het woord: Jo Van Severen, die tot zijn overlijden in 2013 met veel passie Congolese kunst verzamelde. De groeiende aandacht voor Afrikaanse kunst lijkt hem gelijk te geven. Kunsthandelaar Raf Van Severen, zelf een specialist in Belgische schilderkunst, maakte een selectie uit die collectie van zijn vader en toont die in ‘Congo’. De expo is opgevat als één groot eerbetoon.

  • Kerstmis komt stilletjes aan dichter in de buurt. Nog geen tijd gehad om op cadeautjesjacht te gaan, heb je geen enkel idee wat je kan geven of wil je dit jaar iemand verrassen met een origineel cadeau? Geen paniek! Wij zochten de 4 creatiefste geschenkjes voor onder de kerstboom.

  • Je bent er voor of tegen, maar het valt niet te ontkennen dat Instagram hét sociale medium van het moment is. Een medium waar fashionista’s hun brood mee verdienen, maar ook een kanaal voor beeldende kunstenaars om op een esthetische manier beeldend werk online te plaatsen en zo hun publiek te verbreden. In deze rubriek lichten we drie profielen toe die je móet volgen.

  • Better, faster, harder, stronger! De verrassende expo ‘Fibre-Fixed’ in het Gentse Design Museum toont wat er mogelijk is wanneer je vezels combineert met een (bio)kunststof. Composietmateriaal koppelt de sterkte en stijfheid van vezels aan de lichtheid van plastics. De combinatie van twee materialen haalt het beste in beide boven. Geen wonder dat designers een pak kansen zien in de mogelijkheden van dit materiaal en er volop mee aan de slag gaan.

  • In het boek 'Veldoven, keramiek uit het vuur' lees en zie je het verslag van een project dat net een jaar geleden plaatsvond in het open landschap van Moorslede. De beelden verraden een passie voor vuur, traditie, het collectieve. Een feest van bouwen, stoken, wachten. Tot het moment waarop de oven wordt geopend en de resultaten zich prijsgeven. We spraken met Louise Gevaert, één van de initiatiefnemers.

  • 3 profielen die je móet volgen (1)

    Je bent er voor of tegen, maar het valt niet te ontkennen dat Instagram hét sociale medium van het moment is. Een medium waar fashionista’s hun brood mee verdienen, maar ook een kanaal voor beeldende kunstenaars om op een esthetische manier beeldend werk online te plaatsen en zo hun publiek te verbreden. In deze rubriek lichten we drie profielen toe die je móet volgen.

  • Middle Gate II

    In 2013 realiseerde wijlen Jan Hoet één van zijn laatste kunstprojecten in Geel. Vijf jaar later kreeg het Antwerpse M HKA de vraag om een al even zinnenprikkelend vervolg te organiseren. Centraal in deze expo: de heilige Dimpna.

  • In oktober 2017 vonden de eerste ‘Visites’ plaats. Hier vind je foto's en reacties van de deelnemers.