Online identity

Via een moodboard leg je visueel je identiteit als kunstenaar bloot en zoek je naar hoe je die online toont. Dat gebeurt vaak intuïtief, er bestaat geen formule voor. Het gaat om een persoonlijke zoektocht naar elementen die bij je werk passen.
We schijnen ons licht op twee jonge beloftevolle kunstenaars.

Loes De Gendt
 

Loes De Gendt (1991°) woont en werkt in Gent. Ze studeerde Illustratie aan het KASK in Gent. Haar werk vertaalt zich vaak in een serie van beelden die gebaseerd zijn op een tekst, een gebeurtenis, een foto… Zo noteert ze regelmatig zinnen en gesprekken die ze opvangt in de trein of op straat. Ook een kleine scène die zich voor haar ogen afspeelt of iemands houding inspireren haar. Meestal vertrekt ze van collages waarop ze verder werkt met acryl, olieverf en (kleur)potlood. Het liefst gebruikt ze meerdere technieken, omwille van de textuur die ontstaat als je in verschillende lagen over elkaar heen werkt. Ze kiest er ook voor om zo weinig mogelijk digitaal te bewerken. Een belangrijk aspect in haar beelden bestaat uit het tonen van onvolmaaktheden, zoals vegen, kleine foutjes, scheuren in het papier. Zo krijg je als kijker een beeld van een deel van het werkproces. Momenteel werkt ze aan een kortverhaal en tijdens de lockdown ontstond een serie waarbij ze zich liet inspireren door beelden die ze vond op Google Street View.

1. Link tussen werk en visuele identiteit

De grafische elementen die Loes online gebruikt komen overeen met haar verhaal als kunstenaar. Ze noteert regelmatig gesprekken op de trein of op straat en verzamelt tekstfragmenten uit brieven en literatuur. Loes koos in haar logo voor een typewriter lettertype, maar zet deze letter per letter ‘gestempeld’ aan elkaar. Het is een link naar grafische druktechnieken, houtsnede, lino.

2. Grafische elementen

Loes werkt vaak met meerdere technieken over elkaar, waardoor telkens nieuwe texturen ontstaan. Ze laat via de grafische elementen (rode stempels met acryl- of olieverf) zien welke verschillende technieken ze gebruikt. Deze elementen maken deel uit van haar werk en haar online identiteit. Die fragmenten fungeren als stijlelementen die haar visuele identiteit ondersteunen.

3. Lettertypes + kleurpalet

Naast haar gestempeld logo, kiest Loes voor een neutraal schreef-lettertype als tweede lettertype op haar website. De kleuren die ze hier kiest, zijn kleuren die ze vaak verwerkt in haar illustraties.
Zo creëert ze ‘knipogen’ tussen haar logotype, haar websitecategorieën en haar werk.

4. Header

Loes gebruikt deze afbeelding als header op haar website. Anderen kiezen enkel voor hun naam of logo bovenaan, maar zij plaatst een werk bovenaan met haar naam eraan gekoppeld.

5. Fotografie

In foto’s komt Loes subtiel in beeld. We kijken mee over haar rug naar het werk, naar de werktafel en de tools die ze gebruikt. In haar foto’s met wenskaarten voelen we de hand van de maker, het atelier in soft focus op de achtergrond. Deze afbeeldingen zorgen voor afwisseling tussen de andere illustraties.
 

www.loesdegendt.com
Instagram


Tjitske Oosterholt

Tjitske Oosterholt (°1991) is een kunstenaar en ontwerper, die op een speelse manier analoge en digitale technieken combineert. Ze monden uit in een collectie tactiele prints, unieke schilderijen en objecten. In haar werk is er altijd een spel tussen controle en improvisatie, waarmee ze de ruimte geeft om te experimenteren met nieuwe technieken.
Met haar achtergrond in grafisch ontwerp en artistiek onderzoek, en met een grote liefde voor fotografie en schilderkunst, beweegt ze vrij in deze verschillende disciplines.

1. Lettertypes - kleurpalet

Tsjitske kiest als logo voor een krachtig, helder, BOLD lettertype (in hoofdletters). Naast dat lettertype kiest ze voor een gelijkaardig lettertype voor de titels en de leestekst op haar website. De twee lettertypes zijn complementair met elkaar (font pair) en passen bij de beelden.
In Tsjitskes proces vloeien analoge en digitale elementen in elkaar over. De leestekst is een typewriter lettertype (link naar analoog), de titels zijn een neutraal schreefloos lettertype (link naar digitaal). De lettertypes komen altijd in zwart of grijs, alle kleur komt van de werken zelf.

2. Stijl fotografie*

Aangezien de werken veel details bevatten kiest Tsjitske ervoor om de afbeeldingen ook in groot formaat te presenteren op haar website. De beelden komen in groot formaat rechtstreeks op je af. Meestal presenteren kunstenaars eerst een overzicht via kleine afbeeldingen (thumbnails) die je, door aan te klikken, kan uitvergroten. Tsjitske dwingt de kijker direct met de neus op haar beelden.
We zien vooral veel work in progress. De werken worden op verschillende manieren gefotografeerd, wat voor afwisseling zorgt en handig kan zijn om de schaal van het werk te duiden.

3. & 4. Instagram & website

Op haar Instagrampagina focust ze hoofdzakelijk op foto’s van haar werken. Die wisselt ze af met atelierbeelden, zoals inspiratiebronnen op de muur of de voorbereiding op de werktafel.

5. In gebruik

Het is altijd fijn om te zien waar de werken uiteindelijk belanden. Ze toont eerlijk waar ze terecht komen, meestal bij de mensen thuis.

tjitskeoosterholt.com
Instagram


Nog enkele tips:
 

Refs: maak een lijst van websites, of online profielen die jou opvallen.

  • Waarom spreken ze jou aan? (bijvoorbeeld door lay-out website, lettertypes, stijl fotografie, kleurgebruik, tone-of-voice)
  • Op welke manier verschillen ze van andere websites, wat maakt ze uniek?
  • Hoe spreken zij hun publiek aan?
  • Hoe creëren ze de band met hun publiek?
  • Hoe komen hun beelden over op jou?
  • Wat kan jij leren van hen?

Stijl fotografie*

Er zijn verschillende manieren om je werk in beeld te brengen. Kies er een die past bij jouw werk.

Lettertypes* & grafische elementen 

Ieder element dat je online gebruikt wordt meegenomen in je totale online identiteit. De keuze van een lettertype is niet makkelijk. Je kan ofwel kiezen voor een neutraal lettertype of te rade gaan bij een grafisch vormgever. Velen onderschatten dit aspect. Zorg dat alle lettertypes bij elkaar passen.

Kleurenpalet* 

Bevatten je werken veel kleur, dan is het een goed idee om je lettertypes neutraler te houden (zoals bijvoorbeeld Tjitske Oosterholt dit doet). Werk je enkel in grijstinten, dan kan het dat de kleuren van je lettertype daar mee botsen. Het is pas door wat beelden van je werk, je lettertypes en wat kleuren te combineren dat je zelf kan aanvoelen of het geheel werkt of niet.

 

    Auteur
    Johannes Elebaut