• Ann-Sophie Deproost, Jyoti Van Acker, Annemie Henkens, Els Ghyselinck en Meike Janssens

    Met het einde van de strikte lockdown in zicht kijken we nog eens waar kunstenaars in quarantaine zich op focussen. Deze keer: Ann-Sophie Deproost, Jyoti Van Acker, Annemie Henkens, Els Ghyselinck en Meike Janssens.

  • Margareta Van Dijck en Annemieke Keijzer

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer: Annemieke Keijzer en Margareta Van Dijck.

  • Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer aan het woord: Jessie Georges, Laura Van Wingen en Tanya Atanasova.

  • Pierre Muylle

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer laten we Pierre Muylle aan het woord.

  • Elise Debrock

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Deze keer laten we kunstschilder Elise Debrock aan het woord.

  • maakt virtuoze animaties die raken

    Vanaf dinsdag 28 april loopt op Canvas de reeks ‘Kinderen van de Holocaust’. Net als bij de andere reeksen van dit documentaire drieluik maakte Joost Jansen bij elke aflevering krachtige animaties die je visueel wakker schudden. Hoe pak je zo’n opdracht aan? En wat maakt het werk van deze animatiefilmmaker zo bijzonder?

  • Eefje Van den Brande, Anouk Van Hooydonk, Rita Heymans, Bénédicte Faure en Celine Vandeweghe

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Eefje Van den Brande, Anouk Van Hooydonk, Rita Heymans, Bénédicte Faure en Celine Vandeweghe over hun artistieke bezigheden in tijden van Covid-19.

  • Griet Cockaerts

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. In deze eerste post laten we kalligrafe Griet Cockaerts aan het woord.

  • Edith Meijering, Kathleen Ramboer, Kathleen Steegmans

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Edith Meijering, Kathleen Ramboer en Kathleen Steegmans vertellen over de extra 'ateliertijd' die nu vrijkomt.

  • Ine Lammers

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Kunstenares Ine Lammers vertelt over hoe zij deze Coronatijd beleeft.

  • Loes De Gendt

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Loes De Gendt gunt ons deze week een kijkje in haar atelier.

  • David Audenaert

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Illustrator David Audenaert vertelt over de grote zoekplaat-tekeningen die hij tijdens deze Coronatijden ontwerpt.

  • Nakke Van Loo

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. Kunstenares Nakke Van Loo gunt ons deze week een kijkje in haar atelier.

  • Hans De Smedt

    Noodgedwongen trekken we ons terug in eigen huis. Misschien ook in eigen atelier? Hoe beïnvloedt deze vreemde tijd jouw werk, jouw ritme en aanpak? Waar werk je aan? We kregen heel wat reacties op onze oproep. In deze eerste post laten we schilder Hans De Smedt aan het woord.

  • Welke eigenaardige gewoontes heeft een kunstenaar, voor of tijdens het werkproces? Nieuwsgierig als we zijn naar die geheime rituelen, maken we er ineens een echte reeks van. We trokken deze week naar het atelier van Sofie De Cleene.

  • fotograaf zonder camera

    Katrien De Blauwer doorknipt foto’s uit oude magazines die ze daarna op gevoel combineert, waardoor nieuwe beelden ontstaan.

  • 'Tekenen is bewegen'

    In elk nummer van Kunstletters zet Charlotte Peys haar indrukken over een expo of oeuvre om in mooie poëtische reportages in tekeningen en woorden. Met ‘Overpeysing’ zoals de rubriek heet, toont ze dat ze over heel wat talent beschikt. Charlotte won voor haar illustraties bij het boek 'Alles komt goed, altijd' van Kathleen Vereecken de Woutertje Pieterseprijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige kinder- of jeugdboek. Het boek werd vorige week ook nog eens onderscheiden met de prestigieuze Boekenleeuw 2019.

  • Na passages bij Kunstenfestival Watou en Ongezien #3 pakte Ludovic Laffineur in 2018 uit met een eerste solotentoonstelling. Ludovic legde zich eerst toe op tekenen en zette pas twee jaar geleden de stap naar schilderen. In zijn werk kaart hij eigentijdse thema’s aan, zonder te vervallen in clichés. Het is een balanceeroefening waar deze autodidact wonderwel in slaagt. Een gesprek over doorzettingsvermogen, dure verftubes en de kleur van melancholie.

  • Schilder of collagemaker?

    Schilderen is wat het dichtst bij mij ligt. Maar ik maak ook collages. Die maakte ik oorspronkelijk als een voorstudie om me te helpen om mijn schilderijen vorm te geven. Dat geldt nog steeds voor een deel van mijn collages, maar ze kunnen nu ook op zichzelf bestaan. Ik vind het traject van papier naar doek interessant. Het is een boeiende manier om je materiaalkeuze te onderzoeken en na te gaan hoe de verf en de ondergrond mee bepalen hoe het werk evolueert.

  • Etsen is mediteren

    In september pakt Galerie Solo in Antwerpen uit met werk van Adriaan Marin. Hij won de recente editie van de Prijs Frans Dille. Die wordt elke drie jaar uitgereikt aan een veelbelovend talent in de teken- en/of grafiekkunst. Marin heeft van etsen in zwart-wit zijn handelsmerk heeft gemaakt, maar hij droomt ondertussen ook al van geschilderde kleuren.

  • Ellen Nauwynck maakt intrigerend werk waarmee ze haar psychische kwetsbaarheid een plaats geeft. Met haar kunst wil ze in gesprek gaan om het taboe rond mentale stoornissen te doorbreken.

  • Het nieuwe wonderkind van de hedendaagse (teken)kunst, zo wordt Fabien Mérelle (°1981) al genoemd. Nog tot 30 juni kan je in Keteleer Gallery naar de eerste Belgische solotentoonstelling van deze Franse kunstenaar.

  • Vanuit een grote liefde voor het zeefdrukambacht startten Liselotte Van Daele en Karolien Boucquaert elk een eigen atelier op. De ene in de stad, de andere op het platteland. We hoorden hen uit over het atelier én over hun deelname aan grafiekfestival drukdrukdruk. Ontdek deze twee interessante plekken!

  • Horror op papier

    Fanzines zijn helemaal terug. Ook Thijs Desmet is helemaal vol van de zinecultuur. De Gentse illustrator startte ‘Strange Sequences’ op, een zine met een focus op ‘weird fiction’. Thijs heeft altijd al een obsessie gehad voor sciencefiction en horror. Met dit project combineert hij die passie met zijn liefde voor experimentele strips en wil hij boeiende kunstenaars promoten.