Rik De Boe kiest

A PAPER / A DAY - DAG 19
Dit bericht bekijken op Instagram

Onderkant... #apaperaday20 #potloodtekening #kunstwerkt

Een bericht gedeeld door Greta Van Paemel (@gretavanpaemel) op

" Mijn keuze viel op de mooie potlood lijntekening van Greta Van Paemel. Een tekening die blijkbaar vertrok van Vermeers kantwerkster. 
De tekening heeft een nauwkeurigheid en tezelfdertijd blijft het een schets. Wat me boeit in de tekening is de beweging die er ontstaat, dankzij de lege vlakken, tussen de 3 verschillende delen van de tekening: Het hoofd, de handen met de 2 stokjes met de 5 zwarte puntjes én de abstracte onderkant van het kantwerk zelf. 
Het is door toevoeging van die onderkant dat het me een ander perspectief biedt op de werkelijkheid. Het laat min of meer een ‘denken' zien tijdens het tekenen en wordt zo meer dan enkel een waarnemingsstudie naar de meester. 
Greta gaf de tekening de titel 'Onderkant'... "

Het venster speelt een grote rol in het werk van Rik De Boe (°1964, Ninove). Voor hem is het een grensgebied dat gebroken situaties veroorzaakt, maar ook inzichten en uitzichten met zich meebrengt. Reflecties op het glas, rolluiken en gordijnen zet hij maar wat graag tegenover het persoonlijke decor als potplanten op de vensterbank. Zijn beelden gaan daarom van filmische scènes tot een trip down memory lane. Hij geeft les grafiek en tekenkunst in het RHoK Brussel en is medeoprichter van Garage Neven (Ninove).

Beeld: Afterimage window view, 2019- charcoal and oil stick on paper
70 x 100 cm