Schilderen na sluitingstijd

dit was Painting Nights #1

Op 30 november verzamelden heel wat schilders en tekenaars zich in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel voor de eerste editie van Painting Nights. Met schildersezel en penseel of juist met schetsboek en potlood, durfden zij het aan om tussen de Tyrannosarus Rex en de beroemde Iguanodons van Bernissart te werken. 
Wat vonden de deelnemers er zelf van? Vijf creatieve nachtraven delen hieronder hun ervaring van hun schildersessie na sluitingstijd.

Frances Joossens  
Woonplaats: Antwerpen 
Beroep: Beeldend therapeut 
Techniek: Balpen 

"Statische dinosauriërs vragen een andere tekenstijl dan een levend model. Een geraamte tekenen is eigenlijk net een klassieke anatomische benadering. Zo schrok ik ervan uit hoeveel details hun wervelkolom opgebouwd is. Toch werkte ik vandaag sneller en schetsmatiger. Het is voor mij onmogelijk om binnen een drie uur durende sessie een realistisch gestileerd beeld op papier te zetten en daarom zou ik graag nog eens willen terugkomen naar het museum om ook deze tekenstijl wat meer uit te werken. Normaal teken ik altijd in mijn atelier. Hier met zo’n groep samen schilderen en tekenen creëert een andere concentratie, wat voor een fijne sfeer zorgt."  

Frances Joossens
© Claudia Callebaut

Tim Verhaegen 
Woonplaats: Gent 
Beroep: Storyboarder 
Techniek: Acrylverf 

"Het is heel inspirerend om met samen in deze zaal te kunnen schilderen na sluitingstijd. We zijn hier allemaal met hetzelfde doel, en en bij iedereen ligt de concentratie erg hoog. Het is eens iets anders dan schilderen in mijn woonkamer, wat ik gewoon ben om te doen. En een dinosauriër als deze is meteen het meest uitzonderlijke model dat ik tot nu toe geschilderd heb." 

Tim Verhaegen
© Claudia Callebaut
painting nights #1
© Claudia Callebaut