'Verwondering is sowieso een goeie barometer'

Jan Moeyaert (Stichting IJsberg) over Oooh

990 werken, 3 curatoren, evenveel locaties en 2 online juryrondes. Met deze opdracht ging Jan Moeyaert (Stichting IJsberg, Damme) samen met Pieternel Vermoortel (Netwerk Aalst) en Annelies Thoelen (Z33, Hasselt) aan de slag. Het bleek een huzarenstukje, maar met drie unieke expo's als resultaat. Maar hoe doe je dat? Zo'n groepsexpo cureren? En hoe hard speelt de identiteit van Stichting IJsberg hierin mee? We schotelden Jan Moeyaert deze (en meer) vragen voor. 

Met de open call Oooh zochten we - samen met Netwerk Aalst, Stichting IJsberg (Damme) en Z33 (Hasselt) - beeldend kunstenaars in alle disciplines om hun verwondering te tonen. Met keuze uit maar liefst 990 inzendingen stond er de drie curatoren Jan Moeyaert, Pieternel Vermoortel en Annelies Thoelen een pittige opdracht te wachten. De afgelopen periode bogen ze zich over de vele inzendingen van Oooh, waaruit ze drie unieke groepsexpo’s destilleerden. Samen zullen ze maar liefst 110 kunstenaars tentoonstellen, verspreid over drie locaties. 

Hoe verliep deze eerste juryronde van Oooh? Door de online selectie is dit een unieke manier van selecteren, zeker als dit met drie organisaties samen gebeurt.  
Jan: "Eigenlijk ontstond er tijdens het overleg al redelijk snel een organische orde in de diversiteit van de ingediende werken. Dat komt ook doordat elke curator naast het achterliggende concept van Oooh, een eigen achtergrond en invalshoek met zich meebrengt om keuzes te motiveren, waardoor het DNA van iedere exporuimte in kwestie snel duidelijk werd. Dat maakt zo’n overleg tussen 3 verschillende cultuurhuizen erg boeiend. 
De uiteindelijk selectie was/is dan ook divers te noemen, de bezoekers zullen onder de vlag van Oooh drie verschillende, maar met elkaar sporende tentoonstellingen kunnen bekijken."  

Hoe laat je het thema verwondering reflecteren in de tentoonstelling? 
Jan: "Verwondering speelt bij mij sowieso altijd mee: dat is een goede barometer. Voor Oooh was dat thema al het vertrekpunt voor de kunstenaars die inschreven op de open call. Dat verwonderd gevoel was voor mij bij 80% van de 990 inzendingen instant aanwezig." 

Als curator kies je werken. In hoeverre bepaal je ook hoe de werken worden opgesteld en dus hoe de tentoonstelling er uitziet? 
Jan: "Ik ben daar nogal opdringerig in tegenover de kunstenaars, op het randje zelfs. Maar als ik voel dat de kunstenaar vasthoudend is, geef ik - met enige tegenzin - toe. Een tentoonstelling moet qua scenografie een lijn en uitstraling hebben die klopt. Ik heb op dat vlak een ruime ervaring opgedaan op heel diverse locaties en ben ondertussen vrij overtuigd van mijn kunnen op dat gebied."

Kies je vooral voor twee- of driedimensionaal werk, of geef je eerder een voorkeur aan een mix?  
Jan: "Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor sculpturen en installaties. Verhaal, materie en techniciteit boeien mij daarin. Maar ook de mix tussen twee- en driedimensionaal werk ontstaat vanuit mijn buikgevoel. Finaal moet het werk passen in het expo-verhaal én in de ruimte én een goede interactie aangaan met de andere gepresenteerde werken. Dat zijn heel wat parameters waaraan het moet voldoen voor een expo in elkaar valt." 

Oooh is per definitie een groepstentoonstelling. Wat zijn voor jou de grootste verschillen tussen solo-en groepstentoonstellingen, ook qua aanpak? 
Jan: "Bij een solo expo zijn werk en kunstenaar van nature verbonden en is er meestal een bestaande eenheid van verhaal en materie. Een groepstentoonstelling vind ik veel moeilijker, maar ook veel boeiender om samen te stellen. Daar staat het uitgangspunt van de thematiek voorop en is de veelheid van de selectiecriteria veel lastiger om tot een goede finale selectie te komen." 

Op welke manier kan zo’n groepstentoonstelling op drie plaatsen nog verbindingen leggen met elkaar? 
Jan: "Bij Oooh is dat breed. Er is de gemeenschappelijke thematiek en de specifieke identiteit van de projectpartners. Die zorgt voor diverse en bijzondere invalshoeken en dat geeft al een verbindende dimensie aan het geheel. Ondanks, of juist dankzij, de geografisch ver uiteen liggende locaties zorgt de overkoepelende thematiek samen met de cross-overtentoonstellingen met de verschillende curatoren voor eenheid van verhaal, plaats en ruimte. Dat zal ongetwijfeld ook leiden tot het via kunst verbinden van een bovenlokaal publiek met kunstenaars die anders weinig kansen krijgen om dat te verwezenlijken." 

De eerste expo van Oooh vindt plaats in Stichting IJsberg van 10 juli tot 20 september 2020.  
Meer info over
Oooh ontdek je hier

Ontdek ook de interviews met Annelies Thoelen (Z33) & Charlotte Geeraert (Netwerk Aalst) de mede-curatoren van Oooh.  

Auteur
Annemie Vingerhoets