Zomer in Beeld

Het verhaal achter 4 zomerse beelden

​Het zomert. Ook op ons digitaal platform Beeld. Uit alle prikkelende, uitdagende, bizarre en gewoon heel knappe werken die er te ontdekken zijn, kiezen we beelden die ons een zomers gevoel bezorgen en zin geven om artistiek aan de slag te blijven. Ontdek hier werken van Katleen Daems, Leen Sterkens, Chris Hubrecht en Chantal Némery. 

Katleen Daems

Summer in the city, acryl, 60 cm x 90 cm, 2019  

Katleen: 'Het is voor mij elke keer opnieuw een uitdaging om net datgene waar niemand aandacht aan schenkt ‘in the picture’ te brengen. Mijn werken zijn impressies, waar ik mijn eigen toetsen aan toevoeg om een verhaal en sfeer te creëren.  

Met ‘Summer in the city’ wil ik een zomers gevoel oproepen in sombere en donkere tijden. Het positieve effect van de zomer langer houdt namelijk langer aan als je geregeld de herinnering eraan bewust oproept. De lange dagen en het warme weer geven ons de energie om door te zetten. De zomerse pastelkleuren versterken het gevoel van hoop, terwijl de vogels dan weer het gevoel van leven en vrijheid symboliseren waar iedereen naar verlangt.

Geprikkeld door alles wat mij omringt, leg ik voortdurend impressies vast. Bij een wandeling door een stad gaat mijn schilderradar af en zie ik schilderijen in mijn hoofd. Vertrekkend uit een foto, ga ik uitvoerig op zoek naar een evenwichtige compositie. Ik gebruik vaak slechts een klein gedeelte uit het originele totaalbeeld. Ik zoom in, verander elementen of voeg er toe om een bepaalde sfeer op te roepen, in dit geval een zomers gevoel in de stad. Pas wanneer mijn voorontwerp op punt staat, ga ik op doek aan de slag met penseel en verf. 

Alles oogt anders in de zomer. We nemen kleuren anders waar. Dat bracht me op het idee om het gebouw op het werk nieuw leven in te blazen. Ik gaf de anders witte, strakke en op het eerste zicht ook levenloze flat een kleurbad. Op de elektriciteitskabel die over de gevel liep, liet ik een paar vogels neerdalen. 

Ik zou dit kaartje naar al mijn vrienden en familie sturen, gewoon van thuis uit. In deze bizarre tijden, waar reizen nog geen evidentie is, kan je ook hier een vakantiegevoel creëren. Je kan genieten van je eigen omgeving en kleine mooie dingen die je omringen zonder daarvoor exotische oorden te moeten opzoeken.'

Leen Sterkens

Finland, 2016, litho, 30 x 40 cm, 2016 

Leen: 'Als fervente tuinliefhebbers gaan mijn man en ik elk jaar weer op zoek naar mooie tuinen. We reizen rond met de auto, bus of trein. Enkele jaren geleden reden we door Finland. We reden uren doorheen eindeloze bossen. Maar Finland is ook het land van de duizend meren. 

Het beeld toont hoe we wandelen op een steiger door een gigantisch meer. We zijn volledig omringd door water, waterlelies en grassen. Mijn man waagt zich heel ver op de steiger en geniet van het uitgestrekte landschap. 

Ik maakte enkele foto’s van het landschap. Thuis ging ik aan het werk: ik maakte een aquarel van de foto. Ik werkte aan de compositie en de kleuren. Ik vergrootte en verkleinde enkele delen in het werk om de weidsheid en leegheid van het landschap te accentueren en het beeld van de mens als nietig wezen mens te versterken. 

Als techniek koos ik voor lithografie of steendruk omdat ik hier goed schilderachtig tewerk kan gaan. Bovendien kon ik dit schilderwerk zo combineren met tekenen met lithokrijtjes. Ik schuurde de steen grof zodat de grain van het krijt zichtbaar blijft. Daarna maakte ik de compositie in spiegelbeeld op een steen.  

Op de eerste steen tekende en schilderde ik de gele delen en drukte op de lithopers. Ik koos voor Simili Japonpapier, omdat het een mooie zachtgele tint heeft en goed glad is om op te drukken. Op een tweede steen maakte ik de roze delen, op een derde steen de blauwe, op een vierde steen de groene. Zo bouwde ik de compositie op. Het nam enkele weken in beslag omdat de drukinkt elke keer goed droog moet zijn vooraleer je de volgende kleur kan aanbrengen. 

Het werk heeft een oplage van 7.  

Ik zou het kaartje naar mijn man willen sturen omdat hij mijn soulmate is en ik hem een mooie herinnering aan deze vakantie wil geven. Het was een zorgeloze en warme zomer. Daarom koos ik ook voor deze opvallende kleuren. Wij blijven dit jaar in het binnenland. Maar door dit kaartje kunnen we in onze gedachten toch op reis.'

Chantal Némery 

Pihae, koperets, 32 x 50 cm, 2016  
 
Chantal: 'Ik vind inspiratie in landschappen, vooral weidse, open ruimtes spreken tot de verbeelding. Tijdens mijn reizen leg ik indrukken vast in foto’s en tekeningen. Ze vormen de basis van mijn gravures. Die beelden herinneren me aan mooie momenten die ik heb beleefd. Of me heb ingebeeld. In elk geval, de berg die in dit werk centraal staat bestaat. Ik heb hem gezien. 

Ik zou deze kaart sturen naar vrienden die de berg kennen (als souvenir), of naar degenen die van graveren houden en het kennen.'