Onder de noemer ‘K.L.8’ lanceren Dilum Coppens, Sandra Meilūnaitė en Yannick Marien sinds 2019 open calls om jong beeldend talent aan te moedigen met hun werk naar buiten te komen. Hoe werkt zo’n open call, welke sterke momenten levert het op en waar liggen de uitdagingen? Dilum Coppens loodst ons door het proces.

De drie kunstenaars bedachten het concept K.L.8 (lees ‘klacht’) naar aanleiding van de aankondiging van cultuurbesparingen in 2019.

Dilum: ‘Wij krijgen sowieso geen subsidies, willen we dan alleen maar klagen? Dat vonden we een gebrek aan daadkracht. We besloten in actie te schieten en een ruimte te creëren waar jonge kunstenaars de kans krijgen om hun werk te tonen. K.L.8. zien we als een positieve actie die voortvloeit uit een klacht.’

Sinds 2019 stellen Dilum, Sandra en Yannick hun atelier en aangrenzende ruimte in Brussel open en tonen in spannende expo’s jonge, verse kunst. Ze gebruiken daarvoor open calls, die ze telkens ophangen aan een weldoordacht thema.

Dilum: ‘We proberen met die thema’s de vinger aan de pols te houden van wat er maatschappelijk leeft en daar in expo’s een antwoord op te bieden. Zo draaide onze eerste open call rond het concept ‘schoonheid’. De aanleiding was de bewering van NVA-parlementslid Peter De Roover dat ‘we vroeger kunstenaars hadden die meer oog hadden voor schoonheid’. Genoeg stof voor ons om op zoek te gaan naar kunstenaars die een zeer diverse visie op hedendaagse schoonheid tonen. De nieuwe expo, die nu nog tot 9 april loopt, toont een selectie kunstenaars die een onverwacht standpunt aanbrengen over ‘de waarde van kunst’. Dat idee groeide uit de ophef na het verkoop (voor meer dan 100.000 euro) van de banaan die de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan met plakband aan de muur hing op een kunstbeurs in de Verenigde Staten. Elk van ons kan mogelijke onderwerpen voor een open call aanbrengen. Je verdedigt je idee tot je de anderen weet te overtuigen. Al zitten we op een of andere magische manier vaak op dezelfde lijn en komt het concept heel organisch tot stand.’

De naambekendheid van K.L.8 zit in stijgende lijn, waardoor er op de recentste open calls ongeveer 150 reacties komen. Dat vraagt om een efficiënte aanpak.

Dilum: ‘We hebben gaandeweg geleerd hoe je op de beste manier interessante inzendingen uit de vele aanvragen haalt. We delen het proces in verschillende stappen op. We vragen bij de oproep naar een cv, artist statement, portfolio en het idee voor de open call. We werken met Google Forms, zodat we alle inzendingen op een overzichtelijke manier kunnen ordenen en beoordelen. We wachten ook niet langer tot de deadline voorbij is om met de selectie te starten. Elk van ons bekijkt tijdens de oproepfase de inzendingen die binnenkomen en geven via een gedeelde Excell al een ‘ja’, ‘nee’ of ‘misschien’ aan. Eenmaal de deadline voorbij is, gaan we aan de slag om tot een eerste selectie te komen. Bij driemaal ‘nee’ bekijken we de inzending niet verder, vanaf één ‘misschien’ gaan we met elkaar in debat en komt het erop aan om de anderen te overtuigen van je keuze.’

Na die eerste selectie gaan Dilum, Sandra en Yannick via Zoom even in gesprek met de gekozen kunstenaars.

Dilum: ‘Niet om dieper in te gaan op het werk, maar om even kort kennis te maken met de kunstenaar. We willen graag samen werken met mensen waarmee we een aangename klik hebben. Bovendien is het belangrijk om de verwachtingen over de expo juist te krijgen. We hebben ervaringen met kunstenaars die plots met hele hoge eisen komen, waar we niet de faciliteiten of het budget voor hebben.’

Na de Zoomgesprekken bekijken ze samen de notities die ze bijhouden. Daarna volgt nog een selectie, gespreid over drie dagen.

Dilum: ‘De gesprekken leiden de selectie in een richting en geven de expo mee vorm. Aan de hand van screenshots van de werken leggen we een puzzel tot we tot een sterk, coherent geheel komen. Daardoor kunnen we niet met alle kunstenaars verder gaan. Een werk kan op zich heel sterk zijn, maar het moet ook een goede dialoog aangaan met de andere werken. Bij de recente expo gingen we zo van 25 naar uiteindelijk 18 kunstenaars die werk tonen.'

De open calls van K.L.8. bereiken heel wat internationale kunstenaars, maar ook de Brusselse kunstscene vormt een aandachtspunt.

Dilum: ‘Er zijn heel wat jonge kunstinitiatieven in Brussel, maar vaak werken die heel lokaal en blijven ze binnen hun netwerk. Je ziet vaak hoe dezelfde namen op dezelfde plaatsen blijven opduiken. Het is moeilijk om daar als buitenstaander een plaats in te nemen. Wij zien K.L.8 als een andere, extra mogelijkheid om in Brussel jonge kunst te tonen. Er is een circuit van kunstenaars die gemakkelijk worden opgepikt. Open calls zien wij als een heel nuttige manier om kunstenaars te bereiken die uitstekend werk maken, maar, om uiteenlopende redenen, niet meteen toegang vinden tot toonplekken. We werken graag internationaal en zien dat vooral buitenlandse kunstenaars, maar met een link naar België onze open calls oppikken. Belgische kunstenaars bereiken we vooral via de open call pagina op Beeld en de website van Kunstenpunt. Voor ons betekent een initiatief als Beeld een echte meerwaarde.’

De expo ‘WORTH MORE / WORTH LESS’ loopt nog tot en met 9 april 2023.

K.L.8, Paul Michielsstraat 50, 1090 Jette

https://www.dilumcoppens.com/k-l-8

Auteur
Ward Desloovere