In het kader van het Van Eyckjaar lanceerden we in maart 2020 een bijzondere open call: schilder jouw versie van het gestolen paneel van het Lam Gods. Maar liefst 300 kunstenaars gingen op die oproep in en maakten een werk op houten paneel én in het originele formaat van het verdwenen paneel. 

Uit alle ingezonden panelen selecteerde een Rechtvaardige Jury - kunstenaars Gideon Kiefer, Kris Martin en Karen Vermeren, kunstwetenschapper Petja Gekiere en medewerker van de cultuurdienst Elly Dermaut - dertig werken, die tentoongesteld worden in een bijzondere installatie. 

Op eigen hout, een expo met werk van

Florien Allemeersch, Joke Baessens, Peter Bodequin, Ion Chisca, Loes De Gendt, Kelly Durieu, Dominique Ebbeng, Jef Faes, Juno Kerckhof, Gabriëlle Kerkhofs, Vanessa Lagaert, Jo Solange Lambelin, Bert Lezy, Louis Libbrecht, Kürt Maes, Nicole S. Pousset, Kristof Ribus, Jeff Swinnen, Stefan Tackx, Mark Van Crombrugge, Liesbeth Vandenschrieck, Leen Vandierendonck, Karen van Dooren, Anouk Van Hooydonk, Hans Vanneste, Anton Van Steelandt, Mark Verbrugge, Steven Verstuyft, Erna Vollrath en Godelieve Weuts

Praktisch

De expo is gratis te bezoeken

WANNEER? 
12 t.e.m. 27 juni 2021
za - zo: 10u00 - 18u00
woe - vrij: 12u00 - 18u00
ma - di: gesloten

WAAR? 
Aan de Gentse Stadshal, Poeljemarkt
 

Voel je je ziek of vertoon je symptomen? Ben je in contact gekomen met iemand die ziek is? Blijf dan thuis.
Werd je ziek na het bezoeken van de expo? Contacteer ons zo snel mogelijk (09 235 22 74).

Op Eigen Hout kadert in het Van Eyckjaar. Meer weten over het volledige programma? www.vaneyckwashere.be

Campagnebeeld: Elise Verstraete

  • Steven Verstuyft en Loes De Gendt over hun paneel voor 'Op eigen hout'

    De dertig geselecteerde panelen uit de open call 'Op eigen hout' staan klaar om opgehangen te worden: vanaf 12 juni kan je de expo bezoeken. Schilders Steven Verstuyft en Loes De Gendt lichten alvast een tip van de sluier over hun paneel. 

  • Anton Van Steelandt en Vanessa Lagaert over hun paneel voor 'Op eigen hout'

    De dertig geselecteerde panelen uit de open call 'Op eigen hout' staan klaar om opgehangen te worden: vanaf 12 juni kan je de expo bezoeken. Schilders Anton Van Steelandt en Vanessa Lagaert lichten alvast een tip van de sluier over hun paneel. 

  • Kunstenaar en jurylid van 'Op Eigen Hout'

    Kris Martin is gefascineerd door het werk van Jan van Eyck. In zijn oeuvre duiken vaak verwijzingen naar Oude Meesters op. Martin maakt ook deel uit van onze ‘Rechtvaardige Rechters', de jury die 30 werken selecteerde voor de expo ‘Op Eigen Hout’, met Het Lam Gods als inspiratiebron.

  • Zo haal je het beste uit je werk

    Soms zit het net in de kleine dingen: een goeie belichting, de ideale invalshoek, of de beste positie ten opzichte van je werk. Met deze basistips zorg je ervoor dat je werk niet alleen in het echt, maar ook digitaal ten volle tot zijn recht komt.

  • 300 kunstenaars gaan aan de slag

    Maar liefst 300 kunstenaars reageerden op onze open call, en zullen in de zomer hun versie van het ontbrekende paneel van het Lam Gods schilderen. In november kun je de dertig (rechtvaardig) geselecteerde werken van 'Op eigen hout' zelf gaan bewonderen.

  • Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst

    Wie deelneemt aan de open call Op eigen hout staat voor een uitdaging: schilderen op een houten paneel. We gingen alvast eens luisteren naar het verhaal van Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst, drie doorwinterde paneelschilders. Wat maakt werken op hout voor hen zo bijzonder? 

  • Lies Caeyers over de techniek en vaardigheid van Van Eyck

    Nee, Jan van Eyck heeft het olieverfschilderen niet uitgevonden. Maar door zijn kennis van de voor zijn tijd vooruitstrevende alchemie heeft hij de olieverftechniek wél geoptimaliseerd en makkelijker toepasbaar gemaakt. Lies Caeyers vertelt er graag meer over in het kader van Op eigen hout.

  • Een duik in de geschiedenis met dit 15e-eeuws meesterwerk

    Het Lam Gods heeft door de eeuwen heen mensen gefascineerd en aangetrokken. Nu, 600 jaar later, kunnen we het schilderij in al haar pracht terug bewonderen. De verf van de meester schittert als nooit tevoren nu de vergeelde vernis is weggehaald. 
    In het kader van Op eigen hout vroegen we kunsthistorica Petja Gekiere om ons wat meer te vertellen over het beroemde drieluik.