In maart lanceerden we de open call voor Op Eigen Hout, waaraan maar liefst 300 kunstenaars deelnamen. Elk maken ze een eigen werk op houten paneel én in het originele formaat van het verdwenen paneel van Van Eyck's Lam Gods. In de stijl van de meester of net heel abstract? In combinatie met collage, inkt of assemblage? Alles is mogelijk.  
 

Wil je deelnemen?
De inschrijvingen voor Op Eigen Hout zijn afgelopen. Deelnemers worden per mail op de hoogte gebracht van het verder verloop van het project.
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via mail.

Lees het reglement en de praktische afspraken
 

Op eigen hout kadert in het Van Eyckjaar. Meer weten over het volledige programma? www.vaneyckwashere.be

  • 300 kunstenaars gaan aan de slag

    Maar liefst 300 kunstenaars reageerden op onze open call, en zullen in de zomer hun versie van het ontbrekende paneel van het Lam Gods schilderen. In november kun je de dertig (rechtvaardig) geselecteerde werken van 'Op eigen hout' zelf gaan bewonderen.

  • Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst

    Wie deelneemt aan de open call Op eigen hout staat voor een uitdaging: schilderen op een houten paneel. We gingen alvast eens luisteren naar het verhaal van Dirk Boulanger, Chiara Lammens en Jenny Van Gimst, drie doorwinterde paneelschilders. Wat maakt werken op hout voor hen zo bijzonder? 

  • Lies Caeyers over de techniek en vaardigheid van Van Eyck

    Nee, Jan van Eyck heeft het olieverfschilderen niet uitgevonden. Maar door zijn kennis van de voor zijn tijd vooruitstrevende alchemie heeft hij de olieverftechniek wél geoptimaliseerd en makkelijker toepasbaar gemaakt. Lies Caeyers vertelt er graag meer over in het kader van Op eigen hout.

  • Een duik in de geschiedenis met dit 15e-eeuws meesterwerk

    Het Lam Gods heeft door de eeuwen heen mensen gefascineerd en aangetrokken. Nu, 600 jaar later, kunnen we het schilderij in al haar pracht terug bewonderen. De verf van de meester schittert als nooit tevoren nu de vergeelde vernis is weggehaald. 
    In het kader van Op eigen hout vroegen we kunsthistorica Petja Gekiere om ons wat meer te vertellen over het beroemde drieluik.