Illustratie: Telma Lannoo

Prudence Geerts is een illustrator/comic artist en heeft met haar Planet Prudence een online community opgebouwd op Instagram van meer dan 600.000 volgers, waaronder Lena Dunham en Ashton Kutcher. In dit artikel geeft ze tips over hoe je begint met het uitbouwen van een online community.

Een online community bestaat uit mensen die je eigen familie en vrienden kunnen zijn, maar dan online. Het zijn je trouwste fans die je blijven volgen en bereid zijn te investeren in jou en je kunst.

Hoe begin je aan het uitbouwen van een community?

Er is geen simpele manier om een community uit te bouwen, maar de hoofding zou wel “authenticiteit” moeten luiden. Hoe meer je jezelf toont zoals je echt bent, hoe makkelijker je gelijkgezinden aantrekt. Want je wil dat mensen zich herkennen in wie je bent, en in je werk.

Op sociale media is het relatief eenvoudig om te netwerken. Als iemand je werk leuk vindt, geeft die persoon al aan fan te zijn van wat je maakt. Door mensen vervolgens persoonlijk te bedanken en een bericht te sturen, kan je hen misschien wel overtuigen om tot je trouwste fans te behoren.

Mensen klagen vaak over Instagram, maar het is een heel eenvoudige tool om mee te netwerken. Maak je geen illusies, als je het onderste uit de kan wil halen zal je elke dag verschillende uren op de app moeten vertoeven om te verbinden met mensen en in interactie te gaan.

Interactie op een platform als Instagram of TikTok is heel belangrijk. Je kan niet enkel iets posten en verwachten dat dat viraal gaat. Je betaalt hier niet voor ruimte, dus je moet die zien in te nemen. Deze tips kunnen je alvast op weg helpen om het meeste uit je sociale media te halen:

  • Post consistent. Laat mensen niet op hun honger zitten. Zelfs als je traditionele, grote werken maakt, kan je nog steeds behind-the-scene-content laten zien, een work in progress-reel maken, een studiotour doen, tonen waar je inspiratie vandaan komt...
  • Doe de moeite om mensen te zien, zoals jij ook gezien wil worden. Mensen komen je werk liken, laten een comment achter of sturen je een DM en dan voelt het extra speciaal voor hen als ze zien dat de persoon achter het account ook een echt persoon is die bedankt en tijd neemt om te antwoorden op een berichtje.
  • Toon je kwetsbare kant: Laat je studio zien, praat over onzekerheden die je hebt tijdens het maken van je werk, of hoe je denkproces gaat. Laat wat van je persoonlijkheid zien. Laat mensen zelf de puzzel ineenzetten hoe je werk in verbinding staat met “jezelf”.
  • Je hoeft niet met je gezicht zichtbaar in verhalen of reels te verschijnen. Dat is een misverstand. Er zijn talloze artiesten die zich nog nooit op die manier op sociale media hebben getoond en heel succesvol zijn. Een voorbeeld hiervan is Atticus Poetry.

Op welke kanalen bouw ik een community uit?

Instagram en TikTok zijn voor beeldende kunstenaars de meest interessante platformen om actief op te zijn. Intussen moet je ook wel uitkijken voor “the next big thing” online, want het internet blijft constant evolueren en je moet gewoon mee. Op Deviantart je werk posten werkte in 2005 goed, maar intussen is dat helemaal verleden tijd. Zo zie je een artiest als Loish, die al meer dan 15 jaar actief is, constant meegroeien met de laatste nieuwe platformen.

Je werk online verkopen

Het online equivalent van je werken via een galerie aan de man te brengen is om je werk te verkopen via sociale media. Er zijn verschillende manieren om een koper te zoeken voor een origineel werk. Daar kruipt vaak heel veel tijd in, maar het heeft niet altijd een even grote return.

Je kan natuurlijk wel blijven originelen verkopen, maar wat handig lijkt, is om je inkomstenstromen te verdelen en te gaan verspreiden.

Zo kan je, zoals ik, een webshop oprichten waar je prints en merchandise verkoopt. Sommige prints kunnen gelimiteerd zijn, maar ook niet-gelimiteerde prints verkopen goed.

Als je zelf een webshop wil beginnen, let er dan zeker op dat de regels voor het houden van een webshop heel erg zijn veranderd. Als je internationaal gaat verkopen moet je met een aantal regels goed in orde zijn. Daar kan vaak een fikse investering aan vasthangen.

Gelukkig zijn er ook een aantal bestaande platformen die het makkelijker maken om aan de slag te gaan. Zo is Etsy een heel eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om een webshop te starten.

Een ander interessant platform om actief op te zijn is Patreon. Daar ga je werken met tiers. Zie het als een Spotify of Netflix abonnement, waar je je abonneert op je favoriete artiest en daar ook rewards voor krijgt. Zo krijgen mensen die abonneren op mijn Patreon ofwel zicht op al mijn schetsen, of krijgen ze een maandelijkse wallpaper, kleurplaten…

Ten slotte kan je ook inkomsten verkrijgen door een mentorship programma aan te bieden. Mensen kunnen dan bij jou terecht voor artistieke en/of zakelijke ondersteuning bij het oprichten van een eigen artistieke zaak.

Meer info over Prudence Geerts vind je terug op haar website of socials:

www.planetprudence.com

www.patreon.com/planetprudence

www.instagram.com/planetprudence

12.03.2024
Auteur
Prudence Geerts