In een Kunstletters rond het thema 'samen' maken we graag ruimte voor onze bijzondere band met dieren. Daarom vind je Bobo op de cover, een textielwerk van Sophie Doutreligne waarin ze de woordeloze en troostende intimiteit tussen mens en een geliefd huisdier vat.
Sophie: 'Ik voel me sterk verbonden met dieren. Ze stralen een wijsheid uit die we als mens niet logisch kunnen vatten. Ze halen alles uit deze realiteit zonder na te denken over andere (mogelijke) werkelijkheden. Hun bestaan voltrekt zich in het hier en nu, waar ik zelf graag meer tijd zou willen doorbrengen. Ik voel me vaak een hoofd met voeten, ronddwalend, zoekend in een parallel universum. Jaloers kijk ik toe hoe dieren ongedwongen, instinctief en direct reageren op al wat zich om hen heen afspeelt.
Vooral de relatie tussen mens en dier raakt en inspireert mij. In hun omgang met dieren worden mensen echter, eerlijker, intuïtiever. De denkende mens bevrijdt zich van het woord en betreedt een nieuwe werkelijkheid. Ook ik voel mezelf transformeren wanneer ik weer eens in het kippenhok sta om mijn kippen te aaien of wanneer ik de huisdieren van vrienden ontmoet, zoals ook Bobo, hier op de cover.
Sophie: 'Communiceren met dieren vertrekt echt van een lijfelijke, instinctieve en woordenloze realiteit. In die zin sluiten mijn portretten van mensen in interactie met dieren eigenlijk heel dicht aan bij mijn door porno geïnspireerd werk. Achter de harde façade van pornografische beelden zie ik vooral breekbare intimiteit. De mens achter het masker, zeg maar. De acteur, of zelfs de clown probeert zijn kwetsbaarheden en onhandigheden te verbergen, maar toont in dat proces net het meest authentieke en eerlijke beeld van zichzelf. Ik voel mij vaak die clown, spelend, jonglerend, zoekend naar mijn plaats in de wereld, onwetend over hoe ik mijzelf tot die wereld en de ander moet verhouden.'
Tijdens die eeuwigdurende zoektocht daag ik mezelf graag uit om nieuwe media te exploreren en te onderzoeken op welke manier een specifiek medium of materiaal de inhoud van mijn werk versterkt of bemoeilijkt. Vaak ga ik hierbij op zoek naar een bepaalde wrijving tussen vorm en inhoud. Dat zie je in de manier waarop in mijn pornografisch werk het beeld sterk contrasteert met de uitwerking in zacht textiel. Maar je merkt het ook in de vertaling van kwetsbaarheid in de ontmoeting tussen mens en dier naar een ‘harder’ medium als linosnede.
Sophie: 'Toch is die spanning tussen inhoud en medium geen vereiste. In werken zoals Bobo probeer ik vooral een geestig, speels en kinderlijk beeld te schetsen van de relatie tussen mens en dier. Ook dat moet kunnen. Het hoeft zeker niet altijd zwaar of zwart te zijn.
De keuze voor een bepaalde techniek ontstaat doorgaans spontaan en organisch. Meestal vertrek ik vanuit de goesting om te werken in een bepaald medium: textiel, potlood, verf, inkt, mijn iPad... Eens ik dat medium een beetje heb doorvoeld tijdens een dag in mijn atelier, ga ik aan de slag met de inhoud die mij op dat moment bezighoudt en waarvan ik mij wil bevrijden.
Het allerspannendste voor mij is net dat naïeve ontdekken van een nieuw medium. De stop-motionvideo’s die ik samen met mijn vriendin Elise Debrock heb gemaakt tijdens de coronatijd, illustreren het tomeloze plezier dat ontstaat door het betreden van nieuw, artistiek terrein.
Daarnaast vind ik het heerlijk als een medium koppig en stug is: een onmogelijk uit te gommen potlood, het onomkeerbare wegsnijden van materie in linosnede, het textieldoek dat kan scheuren bij teveel correcties. Het maakt alles spannender en echter. Ik probeer zo weinig mogelijk omwegen te maken tussen die ene impuls die vertrekt vanuit mijn handen en het uiteindelijke kunstwerk.’
°1989
Heeft een atelier in Oostende.
Maakt gebruik van een breed palet aan liefst koppige en stugge media.
Kunstletters live: ontdek het atelier van Sophie Doutreligne
We zijn te gast in het atelier van Sophie Doutreligne in Oostende. Ook Ynne De Wever en Davine Vandenbogaerde spoelen er aan met werk onder de arm. Podcastmaker en verhalenverteller Emma Vanpaemel zorgt voor fijne gesprekken met de drie gasten, wij zorgen voor koffie en thee.
Kom je luisteren, binnenkijken en zeewind opsnuiven?
Kunstletters ook bij jou in de bus?
Kunstletters verschijnt vier keer per jaar. Elk seizoensnummer staat bol van de inspirerende gesprekken, pure portretten, expotips en trends of technieken. Laaf je aan mooie beelden en maak kennis met opkomend en al wat gevestigd beeldend talent.
Doorblader Kunstletters zelf, neem een abonnement: €22 voor 4 nummers.
Veel lees- en kijkplezier!