In Kunstletters #031 gaan we dieper in op hoe kunstenaars omgaan met herinnering. Van verf tot textiel, van geur tot keramiek: hoe werken flarden van het verleden door in hun beeldtaal en praktijk?
Absurditeit: dat is het thema van de nieuwste editie van Draad. Een ruim thema, dat evenveel insteken heeft. Om je op weg te zetten, polsen we bij Sadrie Alves, Sofie Hermans en Suzanne Landrieu: de driekoppige jury achter dit project.
Omringd door papier, zo maakt en woont Griet Loix het liefst. De hoopjes snippers die de werktafel in haar atelier bedekken, verraden de nasleep van een drukke periode. En doen al uitkijken naar nieuwe collages.
Carla Meertens vertrekt het liefst van gerecycleerde materialen, die een eigen verhaal in zich meedragen. Dat levert sterke assemblages op, vaak met een knipoog naar het verleden.
Anne Dekeyser brengt in haar fossielenboeken haar passies voor paleontologie en kunstmaken samen. Een pagina van haar boek, waarin ze elke vondst nauwgezet tekent en beschrijft, prijkt nu op de cover van Kunstletters. Dat vraagt om een woordje uitleg.
We sluiten elk nummer van Kunstletters af met een zelfportret, een beeld van hoe een kunstenaar zichzelf aan de buitenwereld voorstelt. Deze keer: Marijke Verlinden
Het zomernummer van Kunstletters geeft zich over aan verzameldrang. Van mensen die een eigenzinnige kunstcollectie aanleggen tot de verzamelingen aan objecten, materialen of ideeën die beeldend kunstenaars in hun werk samenbrengen.
Op Pinkstermaandag opent de River Ranch (Deinze) haar deuren voor een modeltekensessie 2.0. Samen met illustratrice-modeltekenaar Sabien Clement doorloop je in groep verschillende oefeningen om de anatomie van het paard in de vingers te krijgen.
We sluiten elk nummer van Kunstletters af met een zelfportret, een beeld van hoe een kunstenaar zichzelf aan de buitenwereld voorstelt. Deze keer: Davine Vandenbogaerde.