Absurditeit: dat is het thema van de nieuwste editie van Draad. Een ruim thema, dat evenveel insteken heeft. Om je op weg te zetten, polsen we bij Sadrie Alves, Sofie Hermans en Suzanne Landrieu: de driekoppige jury achter dit project.
Omringd door papier, zo maakt en woont Griet Loix het liefst. De hoopjes snippers die de werktafel in haar atelier bedekken, verraden de nasleep van een drukke periode. En doen al uitkijken naar nieuwe collages.
Carla Meertens vertrekt het liefst van gerecycleerde materialen, die een eigen verhaal in zich meedragen. Dat levert sterke assemblages op, vaak met een knipoog naar het verleden.
Anne Dekeyser brengt in haar fossielenboeken haar passies voor paleontologie en kunstmaken samen. Een pagina van haar boek, waarin ze elke vondst nauwgezet tekent en beschrijft, prijkt nu op de cover van Kunstletters. Dat vraagt om een woordje uitleg.
Het zomernummer van Kunstletters geeft zich over aan verzameldrang. Van mensen die een eigenzinnige kunstcollectie aanleggen tot de verzamelingen aan objecten, materialen of ideeën die beeldend kunstenaars in hun werk samenbrengen.
Op Pinkstermaandag opent de River Ranch (Deinze) haar deuren voor een modeltekensessie 2.0. Samen met illustratrice-modeltekenaar Sabien Clement doorloop je in groep verschillende oefeningen om de anatomie van het paard in de vingers te krijgen.
We sluiten elk nummer van Kunstletters af met een zelfportret, een beeld van hoe een kunstenaar zichzelf aan de buitenwereld voorstelt. Deze keer: Davine Vandenbogaerde.
In een Kunstletters rond het thema 'samen' maken we graag ruimte voor onze bijzondere band met dieren. Daarom vind je Bobo op de cover, een textielwerk van Sophie Doutreligne waarin ze de woordeloze intimiteit tussen mens en een geliefd huisdier vat.
Kunstletters # 029 neemt het concept 'samen' onder de loep: van hoe kunstenaars samenwerken en elkaars werk beïnvloeden, tot hoe ze materialen combineren of zelfs ateliers delen. Zo zit er meer ‘samen’ in je kunst dan je zou vermoeden.