Het zomernummer van Kunstletters geeft zich over aan verzameldrang. Van mensen die een eigenzinnige kunstcollectie aanleggen tot de verzamelingen aan objecten, materialen of ideeën die beeldend kunstenaars in hun werk samenbrengen.
Anne Dekeyser brengt in haar fossielenboeken haar passies voor paleontologie en kunstmaken samen. Een pagina van haar boek, waarin ze elke vondst nauwgezet tekent en beschrijft, prijkt nu op de cover van Kunstletters.
‘Op basis waarvan mag een object al dan niet deel uitmaken van een verzameling?' vraagt Leen Vandorpe zich af. Haar antwoord ontdek je in 'Carte blanche.'
Bram Van Meervelde vertelt over de kunst van het vinden: wekelijks bezoekt hij veilingen en rommelmarkten en struint de oevers van de Schelde af op zoek naar opmerkelijke objecten.
Kaat Van Kerckhove antwoordt met twee tekeningen op evenveel prangende vragen en toont daarbij haar fascinatie voor stickers en typografie.
'Waarom omringen we ons met objecten?' vraagt Veronique Van de Woestyne zich af. Verstoppen we ons erachter? Bevestigen ze onze identiteit? Met die vagen als basis werkt ze aan een reeks rond ontspullen.
Met het middenkatern van dit nummer duiken we in het werk van Boyd Arbre Voets, An Claes, Germaine Renard, Michiel De Jaeger, Ella De Pourque, Peter Carael en Ab Bol: zij tonen hoe hun verzameling de basis vormt van hun artistieke praktijk.
Omringd door papier puzzelt Griet Loix haar mooi uitgebalanceerde collages bijeen.
Johan Pas heeft een grote voorliefde voor kunstenaarspublicaties en vertelt over tactiliteit, tijdreizen op papier en het belang van niet-unieke kunst.
‘A room should feel collected, not decorated.’ Met die quote maakt Eline De Bruyne duidelijk hoe graag ze zich met kunst en design omringt. Ze vond op ons platform Beeld op zoek naar werk dat haar raakt en koos voor werk van Beppe Geerts en Jelle Annie Michiels.
De werken van Carla Meertens lezen als het resultaat van vele uren proberen en voelen of objecten bij en in elkaar passen. Het resultaat zijn assemblages met een knipoog naar het verleden.
We sluiten af met een zelfportret van Marijke Verlinden: een broze wolk vertolkt het gevoel van de fragiliteit van een geluksgevoel.
Kunstletters ook bij jou in de bus?
Kunstletters verschijnt vier keer per jaar. Elk seizoensnummer staat bol van de inspirerende gesprekken, pure portretten, expotips en trends of technieken. Laaf je aan mooie beelden en maak kennis met opkomend en al wat gevestigd beeldend talent.
Doorblader Kunstletters zelf, neem een abonnement: €22 voor 4 nummers.
Veel lees- en kijkplezier!