Voor de wintereditie van Painting Nights trokken we ons op zaterdag 4 december terug tussen historische eikenhouten kasten, volgestapeld met gipsvormen en bustes. We heetten er zo'n 50 schilders welkom op een plek die tot de verbeelding spreekt dankzij een collectie 19de-eeuwse mallen van meer dan 4.000 bustes, reliëfs en standbeelden van over de hele wereld.
Een groepje schilders installeerde zich één avond tussen de kasten vol curiositeiten en liet de ogen dwalen over afgietsels van het Griekse Parthenon, van Italiaanse beelden en reproducties van stukken uit de Franse Musées Nationaux. Een bijzondere duik in de gelaagde kunstgeschiedenis van de 19de eeuw.
Schilder Eline De Clercq is vertrouwd met het schilderen van bustes en standbeelden en begeleidde die avond de schilders. Ze vertelde in een inleiding over de geschiedenis van deze werkplaats en over de relevantie ervan vandaag, vooral met betrekking tot de thema's LGBTQI+ en hedendaagse kunst.
Inspiratie ten over dus in de Afgietselwerkplaats in Brussel: ruimtes vol mallen, gipsen beelden en ornamenten én een volledig atelier. Tussen het avondlijk schilderen door, keken we even mee over de schouder van enkele deelnemers.
Charlotte: “Vroeger volgde ik nog les op de tekenschool, maar ondertussen is het al lang geleden dat ik het nog deed. Een vriendin van mij had Painting Nights online gevonden en met ons drieën zijn we hier vanavond naartoe gekomen. Ik heb me hier bij het beeld van De Slaaf van Michelangelo geïnstalleerd, en dacht hier heel de avond te tekenen. Ondertussen heb ik al verschillende schetsen, maar ik ben nog steeds het meest tevreden van mijn eerste versie. Dit beeld vind ik zo interessant omdat het zo androgyn is. Vanuit de ene hoek lijkt het op een vrouw, dan weer op een man, dat vind ik heel interessant.”
Nele Seys: “Het is niet de eerste keer dat ik naar Painting Nights kom. Samen met mijn vriend zijn we ook naar de eerste editie geweest in het Natuurhistorisch museum en tekende ik ook al mee op de online versie rond de voorstelling ‘Leviathan’. Vanavond teken ik op de IPad. Dat vind ik zelf heel handig, want zo heb je altijd alles bij de hand. We kozen deze plek achterin het atelier omdat je van hieruit een fijn overzicht hebt: de beelden én de mensen die hier vanavond aan het schilderen zijn. Ik ben meer een striptekenaar, en ga daarom ook meer op zoek naar scènes en kleine verhaaltjes in een ruimte.”
Jérôme Bartholomeus: “In tegenstelling tot Nele heb ik wel voor verf gekozen. Dat zorgt, zoals je ziet, voor iets meer rommel om straks op te kuisen (lacht). We maken vanavond een tweeluik, waar we elk een canvas voor onze rekening nemen in een kleur die we op voorhand bepaald hadden. Die twee canvassen heb ik speciaal voor vanavond gekocht.”
Virginie Van Der Gucht: “Mijn praktijk ligt vooral binnen het botanisch schilderen, waarin ik op zoek ga naar de relatie tussen de mens en de natuur. Hier in het atelier van de Afgietswerkplaats was het toch het beeld van de David van Michelangelo dat als eerste mijn aandacht trok. Ik wou er de ruimte zelf schilderen en de mensen daarin. Nu heb ik een plaatsje gezocht tegenover een muur vol ornamenten, waarin veel botanische details zitten. Het is fijn om die allemaal uitgestald te zien en keuzes te maken wat ik op papier zet.”
Paul De Toytot: “Tijdens mijn opleiding ging ik vaak in musea tekenen. Vooral om het academische tekenen onder de knie te krijgen. Dat waarnemingstekenen laat ik ondertussen wat achter me, en ik probeer meer te tekenen vanuit mijn verbeelding en impressies. In mijn eigen werk ga ik veel meer de geometrische en botanische tour op. Daarom kies ik er vanavond voor om me te focussen op wat kleinere ornamenten waarin dat terugkomt. Na een tour doorheen de verschillende ruimtes trok deze mijn aandacht het meest: een grappige gezichtje omringd met botanische elementen. Ik koos om te tekenen met potlood, ook als is het Painting Nights, maar dat was vooral omdat ik halsoverkop hierheen gekomen ben en weinig bij me had.”
Johan Vandijstradt: “Ik ben een grote fan van de vluchtigheid en de snedigheid van Giacometti. In een gelijkaardige stijl combineer ik veel verschillende materialen, zoals dunne pastels en bister. Hoewel ik niet graag beperkingen aan mezelf opleg, is deze avond buiten het atelier heel waardevol. De werkjes die ik vanavond maak, zal ik misschien nog verder uitwerken in mijn atelier. Schilderen op locatie doe ik wel vaker. Zo ben ik voor mijn job vaak onderweg, en durf ik al eens met een schetsboek te stoppen bij een mooie plek - en daar zijn er veel van in Brussel. Ik schilder bijna iedere dag. Het werkt heel therapeutisch voor mij.”