Meubilair in bijzondere ontwerpen, een spectaculaire badkamer, talloze tegelsoorten en een uitgestrekte tuin met zicht op de architectuur van Gentiel Van Eeckhoutte: welkom in Villa Gaverzicht! Deze modernistische villa in Waregem was op zaterdag 3 juni het decor voor de negende editie van Painting Nights.
Voor de negende editie van Painting Nights stelden we onze schildersezels op in Villa Gaverzicht. Midden een Waregemse woonwijk ligt de architecturale modernistische woning verscholen als herinnering aan een vervlogen tijd waarin architect Gentiel Van Eeckhout met veel oog voor detail zijn woonst ontwierp. Door de halfronde erkers, metalen relingen op het dak en de ronde ramen lijkt de villa als een boot voorbij te varen. Eenmaal binnen dompelen de glasramen, trappenhal en unieke objectverzameling je onder in de art deco sferen van weleer. Van Eeckhoutte koos voor het typisch modernistische kleurenpallet: oker, aardekleuren, azuurblauw, groen, wit & zwart. Genoeg bouwstenen voor een avond schilderen op locatie.
Villa Gaverzicht bleek de ideale plek te zijn om een zomerse avond in juni door te brengen. Na een rondleiding door de eigenaar en Toerist Modernist doorheen het indrukwekkende interieur en een flinke dosis inspiratie van docente Philine Vanrafelghem, trokken ongeveer 50 deelnemers de tuin en het gebouw in om de imposante woning te vertalen naar het witte doek of papier. We tikten even op de schouder van Gorik, Elien en Katrien & haar familie om te horen wat ze ervan vonden.
"Ik ben architect van beroep, maar ik heb wel altijd interesse gehad in tekenen. Zo heb ik vroeger nog naar model getekend. Mijn interesse groeide de afgelopen jaren voor erfgoedprojecten, en dan vooral in de stijl van het interbellum. Deze locatie is dus echt mijn ding. Het is niet de eerste keer dat ik hier kom, ik bezocht Villa Gaverzicht al eens tijdens een opendeurdag.
Ik vind het een uitdaging om op een meer plastische manier te werken deze avond, al blijf ik wel altijd met de blik van een architect kijken. Ik heb me voorgenomen om aan het begin van de avond een paar buitenschetsen te maken nu het nog warm is en er veel licht is. Daarna ga ik enkele details uit het interieur tekenen, misschien van het glasraam, en wat experimenteren met kleur. De schaduwvlakken in combinatie met de texturen in de woning spreken me enorm aan."
"Meestal schilder ik stillevens en maak ik mijn eigen opstellingen in de studio of in het atelier van de academie. Ik experimenteer graag met vormen en hoe schaduwspel een verbindend element kan zijn. Ik heb de woning daarnet bezocht, maar vind het interieur zeer overweldigend. Nu heb ik een plekje uitgezocht in de tuin, met zicht op de villa. Ik ga me focussen op alle rondingen die in het huis zitten, en hoe de zon daarop schaduw creëert. Zowel in de bakstenen, als in de ramen en meubels, zie je niet anders dan rondingen. Het fascineert me.
Ik schilder op een doek, een canvas dat niet is opgespannen. Het is wat ruwer dan een vooropgespannen doek. De korrels van het doek komen erdoor en daar speel ik graag mee. Als je droog schildert, heb je de textuur van het doek, terwijl je met natte verf een raameffect kan creëren. Ik vind het erg inspirerend om aan Painting Nights deel te nemen. Je beschouwt een gebouw, dat het idee is van een architect, en je vindt daar je eigen interesses in. Ik hou er ook van om een oefening te krijgen, en om binnen dat framework mijn eigen ding te doen."
Margriet: “We zijn hier op een gezinsuitstap vandaag. Mijn zus Ayla verhuist volgende week naar India met haar man Nakul. Ze tekent, en hij is als architect geïnteresseerd in art nouveau. Katrien, onze moeder, houdt op haar beurt erg van schilderen. Een activiteit die schilderen en architectuur combineert, is de ideale avond voordat mijn zus volgende week vertrekt."
Nakul: “Ik ben een grote fan van art nouveau. In Villa Gaverzicht zijn er heel wat kleine elementen en grappige details die me aanspreken. Het doet me denken aan het werk van mijn ouders, die ook architecten zijn. Het is erg nostalgisch om dit huis te bezoeken.”
Ayla: “Als tiener heb ik veel getekend, maar ik verleerde het toen ik ging studeren. Nu heb ik daar absoluut geen tijd meer voor, maar het is fijn om dit tijdens een activiteit als deze terug te vinden. Al deze verschillende patronen, vormen en groottes van dit huis zijn erg interessant. In ieder hoekje zie je iets anders. Het is een fijne ervaring, voor één avond ben je ondergedompeld in het kunstwerk zelf.”
"Het is de eerste keer dat ik naar Painting Nights kom, op uitnodiging van mijn dochter Margriet. Ze wil dat ik terug meer aan het schilderen ga. Meestal schilder ik portretten en werk ik liever binnenshuis. Buiten geef je je over aan de weeromstandigheden, die zijn nu gelukkig ideaal. Maar het gemak van al je materiaal dichtbij te hebben in je werkruimte, om in je eigen omgeving te zijn, een muziekje kunnen opleggen...dat ligt me meer.
Ik vind het gebouw binnen een beetje donker en kies ervoor om buiten te werken. De vorm van het gebouw is zeer imposant, precies een boot. Ik wou me dan ook wagen aan het vastleggen van de ingewikkelde compositie. Het is zoeken naar de juiste verhoudingen en de weergave van de lijnen in de constructie. Ik ben een beetje aan het uitproberen met waterverf. Normaal span je zo’n doek op en bereid je het voor, maar hier op Painting Nights kan ik me wat laten gaan en experimenteren."
Kunstwerkt organiseerde deze editie van Painting Nights samen met Toerist Modernist, een project van Gerlin Heestermans waarmee ze modernistische woningen in België op de kaart wil zetten.