Een abonnement op Kunstletters

Kunstletters moet je vooral doorbladeren en op papier bekijken!

neem een abonnement

vernieuw je abonnement

Redactie

Ward Desloovere 
Bijlokekaai 7c, 9000 Gent
info@kunstletters.be
09 235 22 72

Meewerken?

Laat ons proeven van je teksten en/of beelden via info@kunstletters.be.

Kunstletters vangt de passie van beeldende kunst maken in woorden en beelden. In elk seizoensnummer - Kunstletters verschijnt vier keer per jaar - maak je kennis met opkomend en al wat gevestigd beeldend talent.

Ontdek wat er binnen een discipline leeft, wat makers bezighoudt. Verwacht je aan pure portretten van kunstenaars, opmerkelijke reportages waarbij we binnenkijken in ateliers, info over bijzondere trends, expo’s, technieken en materialen. Vlot, niet hoogdravend en met zwier gebracht. En vooral ook: véél beeldend werk.

Bekijk vorige edities op issuu

Covers Kunstletters

Abonneren? Prima idee!

Bestel je abonnement linksboven op deze pagina.

  • een abonnement kost 15 euro (4 nummers)
  • een buitenlands abonnement kost 22 euro (enkel binnen Europa)
  • een groepsabonnement kost 35 euro (5 exemplaren van 4 nummers)

Wil je adverteren in Kunstletters?

  • De oproep was: stuur een werk in voor de cover van Kunstletters. Met een massa inzendingen tot gevolg. Uit de kleurrijke verzameling aan werken kozen we voor een zomers beeld van Kim Snauwaert. Wie is ze en wat is het verhaal achter dit 'Badpakje'?

  • Fotograferen met het oog van een schilder

    Karin Borghouts is vooral bekend als stadsfotograaf met een bijzonder oog voor architectuur. Ze richt haar camera graag op interieurs, gebouwen in transitie en gemaakte werelden. Maar ze heeft ook een achtergrond in schilderkunst. Met haar nieuwe project treedt die interesse op de voorgrond: voor ‘Vincent was here’ volgde ze het spoor van Van Gogh.

  • Op avontuur met een buitenschilder

    Nils Verkaeren begeleidt op zaterdag 29 augustus de zomereditie van Painting Nights in Het Zwin Natuur Park. Nils is als buitenschilder pur sang de aangewezen persoon om je met advies bij te staan tijdens dit schildersatelier in volle natuur. Maar wat trekt hem aan in buitenschilderen en wat zijn de do's en don'ts?  

  • Kunstletters staat naar goede gewoonte boordevol reportages en véél beeldend werk. Met op de cover het winnend werk dat we na een oproep uit meer dan 250 inzendingen kozen. Niet te missen, dus.

  • Kunstwerkt zet jouw werk graag in de kijker. Ook in ons tijdschrift Kunstletters. En nu zelfs op de cover van het blad. Voor Kunstletters #010 gaan we op zoek naar een sterk coverbeeld en kloppen daarvoor graag aan bij jou. 
    De deadline is verstreken. Maar liefst 262 mensen dienden één of meerder werken in. Je ontdekt binnenkort wie de cover voor het volgende nummer maakt.

  • Vanessa Van Meerhaeghe en Jessie Georges

    Maen Florin maakt o.a. koppen in keramiek, die ze niet als portretten, maar als archetypes beschouwt. We vroegen haar om een kijkje te nemen op ons platform Beeld. Ze koos voor werken van Vanessa Van Meerhaeghe en Jessie Georges.

  • maakt virtuoze animaties die raken

    Vanaf dinsdag 28 april loopt op Canvas de reeks ‘Kinderen van de Holocaust’. Net als bij de andere reeksen van dit documentaire drieluik maakte Joost Jansen bij elke aflevering krachtige animaties die je visueel wakker schudden. Hoe pak je zo’n opdracht aan? En wat maakt het werk van deze animatiefilmmaker zo bijzonder?

  • Kunstletters staat naar goede gewoonte boordevol reportages en véél beeldend werk. Bovendien zit dit nummer in een schitterend, nieuw jasje. Niet te missen, dus.

  • deel 2

    De werktafel van een kunstenaar: een chaotische plek vol papier, verfresten en allerhande materialen? Of net een baken van rust, een gestructureerd leeg vlak? Een inkijk in twaalf werkplekken.

  • deel 1

    De werktafel van een kunstenaar: een chaotische plek vol papier, verfresten en allerhande materialen? Of net een baken van rust, een gestructureerd leeg vlak? Een inkijk in twaalf werkplekken.

  • Johan Geysen maakt duurzaam papier

    Johan Geysen legt zich toe op duurzaam papierscheppen. Daarbij wordt geen enkele boom geveld. Hij laat bacteriën en schimmels het werk doen. Zijn oplossing voor overmatig papiergebruik doopte hij kortweg: Papur.

  • Van samoerai tot Nintendo

    Hello Kitty? Pokémon? De hedendaagse Japanse beeldcultuur heeft een heel rijke voorgeschiedenis. Het MAS toont die in een pittige expo vol kleur.

  • Ja, je kan je abonnement op Kunstletters nu ook online betalen. Nog makkelijker dus om abonnee te worden of te blijven! En nog altijd aan 15 euro voor een jaarabonnement (4 nummers)

  • Naomi Kerkhove en Greet Vandepitte

    We vroegen Hilde Overbergh om een kijkje te nemen op Beeld en op zoek te gaan naar beelden die haar raken. Ze koos voor werken van Naomi Kerkhove en Greet Vandepitte.

  • de kerstspecial

    Of je nu een gulle gever bent, gaat voor low budget, houdt van een persoonlijke touch of kiest voor een designstuk: Instagram is tegenwoordig hét walhalla voor cadeautips. Op deze webshops 2.0 vind je zelfs voor het moeilijkste familielid een pakje voor onder de kerstboom.

  • dit was Painting Nights #1

    Op 30 november verzamelden heel wat schilders en tekenaars zich in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel voor de eerste editie van Painting Nights. Met schildersezel en penseel of juist met schetsboek en potlood, durfden zij het aan om tussen de Tyrannosarus Rex en de beroemde Iguanodons van Bernissart te werken. 
    Wat vonden de deelnemers er zelf van? Vijf creatieve nachtraven delen hieronder hun ervaring van hun schildersessie na sluitingstijd.

  • Er bestaat een lange traditie van kunstenaars voor wie tekst en beeldende kunst onafscheidelijk zijn. Het Griekse woord ‘Ekphrasis’ staat voor de relatie tussen woord en vormgeving. De eerste beroemde ekphrasis dateert uit de Griekse oudheid. In de Ilias beschrijft Homerus het schild van Achilles op zo’n kleurrijke manier dat er een krachtige visualisatie ontstaat.

  • Carte blanche
  • de kracht van een penseelstreek

    Schilderijen die krachtig en trefzeker zijn gemaakt, maar ingetogen en zelfs meditatief aandoen: de Koreaanse kunstenares Hyun-Sook Song slaagt er met haar werk al enkele decennia in. In Zeno X Gallery loopt nu haar solotentoonstelling 'The single brushstroke as a horizon between heaven and earth’. Want de penseelstreek, daar draait alles om in deze schilderijen.

  • Een gesprek met Katrien Hendrickx en Liesbeth Damen van ETNA

    Het Kunstwerktproject ‘Visite’ brengt twee generaties samen en laat jong en oud ongedwongen en verrassend samen tekenen. Visite is ook een tekenspel. In oktober trokken 50 klassen (4e, 5e of 6e leerjaar) naar een nabijgelegen woonzorgcentrum en speelden daar samen met ouderen 'Visite’. Katrien Hendrickx en Liesbeth Damen van ETNA zetten het project in een heel mooie, kleurrijke vormgeving.

  • 4 profielen die je móet volgen

    Instagram is overal. En of je nu voor of tegen bent, je kan niet ontkennen dat het inspirerend kan zijn. Ook beeldend kunstenaars en ontwerpers gebruiken het medium in overvloed en toveren met prachtige beelden die je dag net dat beetje vrolijker of kleurrijker maken. Wij pikten er vier profielen uit die je tijd zéker waard zijn.

  • Deel 4

    Morgen gaat de voorlaatste dag van A paper / A day in. We pinken nu al een traan weg: onze dagen zullen minder kleurrijk zijn zonder de stroom tekeningen die ons dagelijks overspoelen. Maar we voelen dat de tekengewoonte een stevige boost heeft gekregen, en daar juichen we om. Zo getuigen ook deze tekenaars, die dagelijks deelnamen (én tot favoriet van een van de curatoren bekroond werden).

  • Deel 3

    Zondag, rustdag? Niet voor de tekenaars van A paper / A day. De tekenchallenge duurt nog vier dagen - wie houdt het 31 dagen lang vol? En zorgt deze uitdaging voor een nieuw 'tekenpatroon'? Lotte Dufour en Jens Dawn (wiens tekeningen de voorbije weken door enkele curatoren werden gespot) lossen wat informatie over hun tekenroutine. Fijne zondag!

  • De Bernheimzaal in het Museum Schone Kunsten in Brussel is de komende maanden de meditatieplek bij uitstek. Een indrukwekkende draadinstallatie van Chiharu Shiota vult de ruimte. Aan de hand van een vooraf ruw uitgetekende schets brengt de Japanse kunstenares een immens weef-en-knoop-proces op gang. Kilometers draad zijn met duizenden nietjes vastgeankerd in driehoekpatronen. Op die manier ontstaat er een ritme, een steeds wederkerende mantra die uitnodigt tot verstilling.

  • Als je in de buurt van Antwerpen bent, is een bezoek aan het Middelheimpark met zijn bijzondere collectie altijd een omweg waard. Zeker nu de sculpturen in een herfstdecor staan en de warme kleurenweelde van het park uitnodigt tot een verfrissende wandeling. Er is nóg een goede reden om het park te bezoeken: het nieuwe collectiepaviljoen.

  • Deel 2

    De 'challenge' A paper / A day duurt ondertussen 22 dagen - 3 weken dagelijks tekenen! - en de fervente tekenaars tekenen lustig voort. We houden van deze nieuwe ochtendroutine: scrollen door dat rijke schetsboek dat onze website is (wat een diversiteit!).
    Elke dag kiest een curator zijn/haar favoriete tekening. Het werk van Penelope en Wim werd de voorbije weken opgepikt door de curatoren. Hoe beïnvloedt A paper / A day hun dagelijkse (teken)routine?

  • Kiki Smith bouwt sinds de jaren ’80 aan een eigenzinnig en omvangrijk œuvre. Daarin neemt haar grafisch werk een bijzondere plaats in. Een indrukwekkende expo in Centre de la Gravure in La Louvière toont meer dan 100 prenten en tekeningen, van 1981 tot heden.

  • Sinds 3 jaar runnen modedocente/schoenontwerpster Kristel Peters en de Spaanse onderzoekster María Boto Ordóñez het Colorlab. Met dit project aan het KASK in Gent willen ze inzicht krijgen in hoe kleuren ontstaan en zelf nieuwe kleuren ontwikkelen. In september stellen ze de kleurexperimenten van het Colorlab voor tijdens de expo ‘Unlabelled’.

  • Deel 1

    Al twee weken scrollen we door een overvloed aan tekeningen voor A paper / A day. De challenge van dit project luidt: teken een maand lang élke dag en post je tekening op Instagram. Veel tekenaars gaan de uitdaging aan, wij kijken juichend toe (en tekenen mee).
    We zijn ook benieuwd:
     zet A paper / A day echt aan tot meer tekenen? Wat halen deelnemers uit de challenge? We vroegen het aan twee fervente tekenaars, wiens tekening werd gekozen door een van de curatoren.

  • Carla Meertens en Claude Dendauw

    We vroegen kunstenares Tinka Pittoors om een keuze te maken uit de webgalerie. Ze koos werken van Carla Meertens en Claude Dendauw.

  • wetenschappelijk plantentekenaar

    Omer Van de Kerckhove werkt als tekenaar in de Plantentuin in Meise. Zijn tomeloze fascinatie voor paddenstoelen en planten levert prachtige wetenschappelijke aquarellen op. We trokken naar zijn atelier om een inkijk te krijgen in de fascinerende wereld van deze plantentekenaar.

  • Etsen is mediteren

    In september pakt Galerie Solo in Antwerpen uit met werk van Adriaan Marin. Hij won de recente editie van de Prijs Frans Dille. Die wordt elke drie jaar uitgereikt aan een veelbelovend talent in de teken- en/of grafiekkunst. Marin heeft van etsen in zwart-wit zijn handelsmerk heeft gemaakt, maar hij droomt ondertussen ook al van geschilderde kleuren.

  • Vakantie. Dan trekken ook kunstenaars de deur achter zich dicht en zoeken andere oorden op. Maar artistieke invallen of inspiratie kunnen op elk moment de kop opsteken. Je bent maar beter goed voorbereid. Welke voorwerpen mogen niet ontbreken in de reiskoffer van een kunstenaar?

    We legden 5 kunstenaars deze vragen voor: wat neem je zeker mee op reis en wat teken of maak je zoal in vakantiemodus?

  • Carte Blanche
  • Tweelingzussen Ellen en Jill Keppens werken samen aan de restauratie van het schilderij 'Cupido en Psyche' van Jacob Jordaens. Ze vertellen er over in ‘De restaurator’, een videoreeks van het Koninklijk Musea voor Schone Kunsten in Antwerpen. We vroegen Jill en Ellen om een keuze te maken uit de webgalerie op www.kunstwerkt.be

    De zussen kozen werken van Fabienne Verhulsel, Hilde Orye, Danielle Goffa en Koen van Reybrouck.

  • Het nieuwe wonderkind van de hedendaagse (teken)kunst, zo wordt Fabien Mérelle (°1981) al genoemd. Nog tot 30 juni kan je in Keteleer Gallery naar de eerste Belgische solotentoonstelling van deze Franse kunstenaar.

  • Vakmanschap is een vorm van cultureel erfgoed dat in de hoofden en handen van mensen zit: kennis en vaardigheden, met wortels in traditie. Dat vakmanschap doorgeven is uiterst waardevol. Sinds dit jaar lopen meester-leerling-trajecten die net dat stimuleren. We polsten bij projectduo Lies Caeyers / Sophie Kuijken naar hun ervaringen.

  • Heb je het ook opgemerkt? De collage is helemaal terug. Zo vieren we op zaterdag 11 mei 2019 World Collage Day. Dat is een wereldwijd project, met een heel mooie Belgische bijdrage: de World Collage Atlas. Het idee komt van Coupee Collage Collective, een nieuw platform voor hedendaagse Belgische collagekunst. We spraken met initiatiefnemers Bram Antheunis en Brunhilde Borms.

  • De derde editie van grafiekfestival drukdrukdruk is nu wel héél dichtbij. Op 4 en 5 mei tonen grafiekfans in heel België hun werk(plek). Heel wat grafici nemen voor de derde keer deel. Wij spraken met 3 fans van het eerste uur.

  • Carte Blanche
  • Harmonie, sereniteit, helderheid in kleur en vorm zijn de belangrijkste aspecten in het werk van Els Janssens. Haar keramiek en schilderijen zijn duidelijk geïnspireerd door de natuur en door de Japanse vormgeving. Els streeft naar de schoonheid van de imperfectie, het onvolmaakte en het tijdelijke.

  • Claessens Canvas, één van de laatste én belangrijkste spelers in kwalitatieve schildersdoeken ter wereld, mag Borremans en Tuymans onder zijn klanten rekenen. We gingen langs in dit bijzonder bedrijf en namen een kijkje bij het productieproces van hun schildersdoeken.

  • Ruth Van de steene en Lies Schroeyen

    ‘Ach het wordt vast mooi’. Onder die titel brengt Ruth Van de steene haar derde bundel uit. Haar puntdichten zijn vergezeld van illustraties van Lies Schroeyen, stilaan een compagnon de route. Zo starten ze net het creatief collectief ‘leesteken’ op.

  • Tijdens 3 weekends in maart laat het Brussels Art Nouveau & Art Deco Festival je pareltjes van deze twee architecturale stijlen ontdekken. Voor de derde keer kan je in de hoofdstad rondneuzen in interieurs die je anders nooit te zien krijgt. Elk festivalweekend focust op een andere Brusselse regio. Er is telkens heel wat fraais om naar uit te kijken. Je kan in 40 opmerkelijke woningen binnenkijken, expo’s bezoeken of lezingen en workshops bijwonen.

  • Carte Blanche
  • Prikkels lijken geen grenzen meer te kennen, maar overspoelen ons langs alle kanten. Hoe gaan we daar mee om? De expo ‘Prikkels. Tussen pijn en passie’ in Museum Dr. Guislain toont kunstwerken die vragen stellen over de plaats van het individu in zijn razende of juist desolate omgeving.

  • Nog tot en met einde juni kan je in Kanal in Brussel naar een tros nieuwe expo’s. Daarna gaan de poorten van de voormalige Citroëngarage dicht voor de ombouw tot een nieuwe, hopelijk heel relevante, culturele instelling. Onze tip: plan vóór het zover is nog een bezoek: de opstelling van kunstwerken, vaak uit de collectie van Centre Pomidou, in de voormalige ateliers en lokalen van het indrukwekkende gebouw levert een bijzondere ervaring op.

  • Horror op papier

    Fanzines zijn helemaal terug. Ook Thijs Desmet is helemaal vol van de zinecultuur. De Gentse illustrator startte ‘Strange Sequences’ op, een zine met een focus op ‘weird fiction’. Thijs heeft altijd al een obsessie gehad voor sciencefiction en horror. Met dit project combineert hij die passie met zijn liefde voor experimentele strips en wil hij boeiende kunstenaars promoten.

  • Hans Op de Beeck is een artistieke duizendpoot met internationale faam. Hij stelt wereldwijd tentoon. Achter zijn indrukwekkende producties staat een stevig en veelzijdig team, aangevoerd door coördinator Ann Marcelis. Zij organiseert het reilen en zeilen van Studio Hans Op de Beeck en bewaart nauwkeurig het overzicht, onder meer over een groot aantal internationale expo’s en producties. We trokken naar Hans’ studio in Anderlecht en luisterden hoe Ann dat aanpakt.

  • ‘Ik voorspel de moderne Congolese schilders uit de jaren 50 en 60 een grote toekomst.’ Aan het woord: Jo Van Severen, die tot zijn overlijden in 2013 met veel passie Congolese kunst verzamelde. De groeiende aandacht voor Afrikaanse kunst lijkt hem gelijk te geven. Kunsthandelaar Raf Van Severen, zelf een specialist in Belgische schilderkunst, maakte een selectie uit die collectie van zijn vader en toont die in ‘Congo’. De expo is opgevat als één groot eerbetoon.

  • Kerstmis komt stilletjes aan dichter in de buurt. Nog geen tijd gehad om op cadeautjesjacht te gaan, heb je geen enkel idee wat je kan geven of wil je dit jaar iemand verrassen met een origineel cadeau? Geen paniek! Wij zochten de 4 creatiefste geschenkjes voor onder de kerstboom.

  • Je bent er voor of tegen, maar het valt niet te ontkennen dat Instagram hét sociale medium van het moment is. Een medium waar fashionista’s hun brood mee verdienen, maar ook een kanaal voor beeldende kunstenaars om op een esthetische manier beeldend werk online te plaatsen en zo hun publiek te verbreden. In deze rubriek lichten we drie profielen toe die je móet volgen.

  • Better, faster, harder, stronger! De verrassende expo ‘Fibre-Fixed’ in het Gentse Design Museum toont wat er mogelijk is wanneer je vezels combineert met een (bio)kunststof. Composietmateriaal koppelt de sterkte en stijfheid van vezels aan de lichtheid van plastics. De combinatie van twee materialen haalt het beste in beide boven. Geen wonder dat designers een pak kansen zien in de mogelijkheden van dit materiaal en er volop mee aan de slag gaan.

  • In het boek 'Veldoven, keramiek uit het vuur' lees en zie je het verslag van een project dat net een jaar geleden plaatsvond in het open landschap van Moorslede. De beelden verraden een passie voor vuur, traditie, het collectieve. Een feest van bouwen, stoken, wachten. Tot het moment waarop de oven wordt geopend en de resultaten zich prijsgeven. We spraken met Louise Gevaert, één van de initiatiefnemers.

  • 3 profielen die je móet volgen (1)

    Je bent er voor of tegen, maar het valt niet te ontkennen dat Instagram hét sociale medium van het moment is. Een medium waar fashionista’s hun brood mee verdienen, maar ook een kanaal voor beeldende kunstenaars om op een esthetische manier beeldend werk online te plaatsen en zo hun publiek te verbreden. In deze rubriek lichten we drie profielen toe die je móet volgen.